Veckans fråga: Vad påverkar dina teknikköp?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad påverkar dina teknikköp?

Är det recensioner, forumsnack eller magkänslan som avgör vad du köper?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga en kombination av alla alternativ där

Men det brukar börja med att man hör talas om prylen ifråga i nåt forum som Sweclockers t.ex. Sen går man vidare och söker efter tester, recensioner osv.

Väntar gärna ett tag innan man trycker på köpknappen så man kan få lite kommentarer från vanligt folk också och inte bara gå på (möjligtvis) betalda recensioner.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Ja, jag skulle nog också hålla med

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Men det brukar börja med att man hör talas om prylen ifråga i nåt forum som Sweclockers t.ex. Sen går man vidare och söker efter tester, recensioner osv.

Väntar gärna ett tag innan man trycker på köpknappen så man kan få lite kommentarer från vanligt folk också och inte bara gå på (möjligtvis) betalda recensioner.

Tredjad.

Plus givetvis priset.

Permalänk
Medlem

Det här kändes som en typisk flervalsfråga, mest?

Beror väldigt mycket på vad det rör sig om.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Hypen eller habegär börjar här "Kommentarsfält och forumtrådar"

Efter det blir det "Egen research"

Som då går över till "Tester och recensioner"

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Egen research, vilket inkluderar tester och recensioner.

Permalänk
Medlem

"Vad påverkar dina teknikköp?"
- Kan vara så att plånboken har mest att säga till om. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Vad menas med egen research? Att man beställer hem och testar själv? Tycker annars att egen research är en blandning av alla andra svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Valde "Egen Research" av denna anledning, tyckte att det var alternativet som låg närmst av de som visades.
Ofta ska tekniken jag skaffar fylla ett specifikt syfte (eller flera) och då gäller det att dessa funktioner uppfylls som väntat.
Senast jag gjorde ett större teknikinköp som krävde lite research så var det när jag nyligen bytte ut sonos mot Wiim i lägenheten, främst var det hur appen/systemet fungerar jämfört med Sonos; jag personligen gillar att du inte behöver ha musikapparna installerade för att kunna använda dem mot systemet.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Samma som @huttala skriver; Egen research, vilket inkluderar tester och recensioner.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Jag skulle nog kalla det "egen research" om man går igenom det mesta på listan, de är ju en del av "min research".

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Dator: Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K), Oculus Rift CV1 och Racing ratt/pedaler/stol
Hemmabio: Panasonic DP-UB9000, Apple TV 4K, Epson EH-LS11000W, Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000.
DIY Spandex (lycra) bioduk på 135" i 16:9 format. Allt kablage från svenska SUPRA. Alla högtalare har jag byggt själv (tre frontar LCR, fyra surround, fyra Atmos i taket,Basar: 2st Dayton Audio UM10-22 (drivs av två XTZ SA-1) och 3st Beyma SM212 (drivs av ett Reckhorn A-410).

Permalänk
Medlem

Kunde inte välja flera svarsalternativ?
Jag brukar googla, kolla på prisjakt.
Men ibland får man tips från vänner och bekanta.
Så det summerades till "Egen research"

Permalänk
Skrivet av immutable:

Skrivet av jnsson:

Ja, jag skulle nog också hålla med

Skrivet av underd0g76:

Tredjad.

Plus givetvis priset.

Skrivet av DeadMeat1234:

Det här kändes som en typisk flervalsfråga, mest?

Beror väldigt mycket på vad det rör sig om.

Säger också att det borde vara en flervalsfråga.

Tester och recensioner tar fram hur produkten fungerar
Kommentarsfält och forumtrådar diskuterar kvaliteten på tester, recensioner och produktkvaliteten.
Tips från vänner och familj tar väl mer fram nödvändigheten av produkten.
Egen research och magkänsla tar väl fram en sammanställning av vad man sett.

Så alla behövs väl på något sätt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Vad Sweclockers tester säger.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Egen research, i vilket tester och recensioner givetvis ingår (förutsatt att det faktiskt går att hitta några).

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Bra tester och recensioner verkar nästan försvunnit från internet, eller i alla fall blivit väldigt svårt att hitta, så det blir mer och mer folks åsikter på reddit som styr mig. Det har helt klart blivit svårare att göra research tycker jag, det är för mycket sponsrat brus av noll värde som toppar sökresultaten.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem

Egen research, nu mer än någonsin då det är nästan uteslutande äldre hårdvara och teknik som gäller för mig.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Egen research, läser mycket forum kollar youtube om vad andra har att säga om produkten.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Gör väl som alla andra som kommenterat i tråden...

Valde egen efterforskning (research) men i efterforskningen så ingår…
Tester och recensioner
Kommentarsfält och forumtrådar

Magkänslan är väl mest oroligt om man valt rätt produkt.

Permalänk
Medlem

Recensioner och liknande är så klart viktigt men jag saknar det viktigaste: Priset, så jag kunde inte svara.

Permalänk
Medlem

Valde tester och recensioner men är mycket som påverkar, faktum är att magkänslan styr nog lite väl mycket och framför allt kan "vill köpa något nu"-suget åsidosätta all rim och reson ibland, köpt många saker bara på grund av det suget som sedan blivit liggande nästan oanvända.

Funderar t.ex nu på att köpa nytt grafikkort eftersom jag haft mitt 2080 RTX så länge att det börjar kännas "gammalt" men faktum är att det inte finns något spel jag spelar just nu som kräver bättre prestanda än jag får från det kortet utan vill uppgradera "bara för uppgraderandets skull"

Permalänk
Medlem

Prestanda och priset

Man får ju det man betalar för så priset är nog viktigast. Jag har alltid ett tak på hur mycket jag är beredd att betala för något, är en typ av grafikkort för dyrt så får man leta efter en annan modell

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem

Min plånbok och om jag har behov av något. Är mycket jag villhöver men inte så mycket som jag ingenting behöver

Permalänk
Medlem

Blandat. Tester och recensioner är en bra grund men jag kollar alltid upp hur uppfattningen om hållbarhet och pålitlighet är på diverse forum och sånt, och kollar absolut inte bara på ett slutbetyg i recensioner utan försöker lokalisera vad som är viktigt för mig personligen.

Ibland går jag så långt som att läsa manualer till produkten för att se hur man gör vissa saker (särskilt om WAF är viktigt). Att man kan göra nåt är en sak, att man kan göra det utan att hålla ner en knapp, bläddra fem steg, gå in i en undermeny och göra 3 val är en annan sak

Sen är det så klart en slags känsla. Gillar jag produkten? Får den mig att tycka det är kul att använda den? Då är den värd mer. Beror så klart på vad det är, men jag valde Fujifilm istället för Sony som kamera av den anledningen (sen är frågan om dess autofokusprestanda gjorde det valet så klokt, men jag trivs ändå).

Permalänk
Medlem

Egen research, men också vad som borde varit självklart alternativ i pollen, priset!

Permalänk

Nu senast blev det en kombination mellan pris/egen efterforskning/forumet.

Hittade några olika 3d-skrivare jag var sugen på och ställde då en förfrågan i den befintliga tråden.
Fick riktigt bra input vilket landade i en Anycubik kobra 3 combo som jag precis fått hem och börjat leka med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Det finns numera en hel del riktigt bra YouTubers vars recensioner man kan lita på, eftersom de nästan alltid stämmer överens med vad man själv upplever av produkterna i efterhand. Då undra jag, vad betyder egentligen "egen research" i det här sammanhanget? För mig är det typ samma sak som att ta del av flera tester och recensioner.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | MSI CARBON X870E | AMD 9800X3D | RX 7900 XTX | DOMINATOR 6000MHZ 64GB | CRUCIAL T705 2TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | ALIENWARE 34 | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Det finns så många sätt att se på saken. Tror att magkännslan spelar större roll än vad folk oftast vill erkänna. Jag valde magkännsla, för jag går på vad den säger, efter jag läst massa tester och recensioner, forumtrådar, etc...

Permalänk
Medlem

Tester och recensioner och framförallt hur tester är gjort med "fake frames" på eller avslaget m.m

Jah föredrar verkligen detta concept av videos bra tydligt överblick hur CPU/GPU beter sig.

Är det mer nischade ellet helt nya som tex Intel ARC A framförallt med alla buggar m.m så väger diskutioner tungt