Permalänk
Medlem

Internet fungerar inte

Mitt internet slutade helt plötsligt fungera igår. Har försökt koppla ur routern, jag har kört ipconfig, har gjort winsock reset. Ingenting fungerar alls. Den hittar ingen internet uppkoppling. Oidentifierat nätverk, inget internet står det

Permalänk
Medlem

Hej!

Kontakta din intetnetleverantör. Felet kanske sitter hos dom...kolla även om dina grannar också saknar internet.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken operatör och typ av anslutning ?
Har du loggat in i routern och läst av informationen om wanporten, får du länk, ip eller inget alls, vad indikerar dioderna vid routerns portar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilken operatör och typ av anslutning ?
Har du loggat in i routern och läst av informationen om wanporten, får du länk, ip eller inget alls, vad indikerar dioderna vid routerns portar ?

Jag har tele2 och den är ansluten via kabel. Nej har ej loggat in i routern, vet ej hur man gör. Routern lyser ingenting.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elmax:

Jag har tele2 och den är ansluten via kabel. Nej har ej loggat in i routern, vet ej hur man gör. Routern lyser ingenting.

Är routern helt mörk, inga dioder alls, alltså inget som visar att den är på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elmax:

192.168.1.1 i webbläsaren brukar leda dig till routerns inloggningssida, kommer du inte åt den är antagligen routern stendöd.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så enkelt att din router inte får ström? Kollat vägguttag och strömadaptern?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av elmax:

Om inga lampor lyser alls på 'routern' så är den förmodligen strömlös av någon anledning. Då jag förmodar att du med kabel menar via koaxialuttaget ('tre hål i väggen') egentligen menar kabelmodemet måste du nog felanmäla det till Tele2 och eventuellt få det utbytt. För att vara säker på att det är just själva strömförsörjningen i modemet som inte fungerar bör du testa det i ett annat el-uttag - det kommer supporten på Tele2 be dig göra så det kan du ju med fördel ha avstökat innan du felanmäler.

Permalänk
Medlem

Du kan också starta ett CMD-fönster och skriva "ping 192.168.1.1." för att se om routern skickar tillbaka paket till datorn. Men om routern är helt svart så är det förmodligen bättre att kolla routerns power-adapter. Du har förmodligen ingen voltmätare, men en 5W 12V billampa + en liten sladd är billigare och enklare att skaffa, då kan du bokstavligen se om strömadaptern levererar något meningsfullt.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gjort så här:

1: Ryck ut routerns strömadapter från vägguttaget.

2: Låt routern vara strömlös i minst 10 minuter.

3: Medan routern är strömlös så kopplar du in t.ex. en bordslampa i vägguttaget som routern var inkopplad i tidigare. Om bordslampan nu lyser, så är det åtminstone inte fel på vägguttaget.

4: Koppla nu in routerns strömadapter i vägguttaget igen. Om alla lysdioder på routern fortfarane är helt slock, så finns det troliga felet antingen i strömadaptern, eller i routern självt.

Visa signatur