Gubbjäveln behöver ny gamingrigg och måhända lite köpråd

Permalänk
Medlem

Gubbjäveln behöver ny gamingrigg och måhända lite köpråd

Ärade vänner,

Gubbrackaren är ute och yrar kring gamingrigg igen. Har för avsikt att skänka bort existerande rigg (5800x med RDNA2-kort) till brorsbarn och behöver sålunda en ny rigg till mig själv.

Vill å ena sidan inte snåla på något sätt, å andra sidan har jag försökt rannsaka mig själv lite också... Läs: kanske undvika 5090 trots att jag de facto numera lirar i 4K - men tänker att jag helt enkelt får nöja mig med att ställa ned en del settings för att det ska flyta på fint utan alltför djupa fpsdalar. När gubben spelar sina FPS-lir ställer han ju ändå ned upplösningen som om han alltjämt vore en finnig 16-åring framför CS.

Som sagt var - det spelas en del och vore ju förnämligt om man, teoretiskt, kunde lämna sina gamla FPS-lir därhän och prova något nytt i ett antal år framöver helt enkelt.

https://www.inet.se/datorbygge/b1650585/faust

Vad tror ni - har jag missat något helt uppenbart? Eller är gubbjäveln hyfsat "rätt" ute?

Cheers och tackar ödmjukast på förhand hälsar

Oggan

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ärade vänner,

Gubbrackaren är ute och yrar kring gamingrigg igen. Har för avsikt att skänka bort existerande rigg (5800x med RDNA2-kort) till brorsbarn och behöver sålunda en ny rigg till mig själv.

Vill å ena sidan inte snåla på något sätt, å andra sidan har jag försökt rannsaka mig själv lite också... Läs: kanske undvika 5090 trots att jag de facto numera lirar i 4K - men tänker att jag helt enkelt får nöja mig med att ställa ned en del settings för att det ska flyta på fint utan alltför djupa fpsdalar. När gubben spelar sina FPS-lir ställer han ju ändå ned upplösningen som om han alltjämt vore en finnig 16-åring framför CS.

Som sagt var - det spelas en del och vore ju förnämligt om man, teoretiskt, kunde lämna sina gamla FPS-lir därhän och prova något nytt i ett antal år framöver helt enkelt.

https://www.inet.se/datorbygge/b1650585/faust

Vad tror ni - har jag missat något helt uppenbart? Eller är gubbjäveln hyfsat "rätt" ute?

Cheers och tackar ödmjukast på förhand hälsar

Oggan

Haha, likt min nya på många sätt - också "gubbe" men siktar på vitt Phantek Evolv X2 med glas på 3 sidor (!) och RGB-fläktar (!) - men samma SSD, samma RAM, samma AIO, samma MB-chipset...

Du kör 1 000 watt, jag tänkte klara mig på 850 watt (trots 9950X3D som väl drar nån watt mer).

Med chipset B850 mot ex. X870 för drygt en tusing mer får vi inga 40 gbps-portar (USB4 / USB 3.2 gen 2x2 / TB4 och vad de kallas) utan max 10 gbps (USB 3.2 gen 2) bakpå. Internt finns en kontakt för USB 3.2 gen 2x2 som skall ge 20 gbps med "konstig kontakt" - våra chassin anger "USB 3.1 Gen2 Type-C: 1 st intern" som kanske passar och skulle ge 20 gbps USB-C på fronten (kört nätverk mellan två bärbara med USB4/TB3 som ansluter med 20 gbps, kopierat stora filer med upp till 9,7 gbps - slår 2,5 gbit LAN ordentligt).

Kommer bli fina burkar - får mina delar om en vecka eller så 😊

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Tillägg: om Du bygger ihop själv - både roligt och ekonomiskt - skulle Du även kunna buda på nytt 1000W Asus TUF Platinum i marknaden:

https://www.sweclockers.com/marknad/250399-asus-tuf-1000w-gol...

(inte jag som säljer)

skrivfel
Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Tusen tack för reflektionerna och tipsen min kära gubbkamrat.

Då lutar det mao ganska starkt mot att det blir något i stil med ovan. Givet att jag numera inte följer hårdvarumarknaden kontinuerligt är det guld värt att få era kloka ögon på grejerna. Kaaanske fläskar på med större effekt på agget i syfte att vara öppen för t ex efterföljaren till 5090 i den mån farbror, likt en dålig golfare, skulle få för sig att det är utrustningens fel att man blir fraggad. (-:

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Det här ger väldigt mycket för pengarna för 4K.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för inspel Alastor. Jag har sett dina goda poänger kring dels 7600 i sig dels i kombination med 9070XT. Jag ska ta mig en funderare innan ev. orderläggning.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Tusen tack för inspel Alastor. Jag har sett dina goda poänger kring dels 7600 i sig dels i kombination med 9070XT. Jag ska ta mig en funderare innan ev. orderläggning.

Även om du kör med 9800X3D landar du under 22 000 kr med en vettig kylare till processorn.