BIOS uppdaterar. I flera timmar visas "BIOS updating" 100%. Kommer inte vidare. Vad göra?

Permalänk
Medlem

BIOS uppdaterar. I flera timmar visas "BIOS updating" 100%. Kommer inte vidare. Vad göra?

Jag hade ett problem med min stationära PC i morse,Komplett Gamer Premium i150. Det var ett smärre problem med att externa högtalare inte spelade mer audio. OBS! Min fråga gäller inte högtalarna utan frågan kommer nedan.

Jag kontaktade Kompletts support som rekommenderade att uppdatera BIOS.

MSI moderkort B360 Gaming Plus.

Jag laddade ner BIOS version 7B22v2E från.
https://www.msi.com/Motherboard/B360-GAMING-PLUS/support
Jag installerade från en USB.

Allt verkade gå utmärkt. Uppdateringen gick upp till 100%.
Men i 2,5 timmar visar det "BIOS is updating. Don't shutdown or restart system. until BIOS update process is completed. Notice! Mouse & Keyboard would be locked during updating".
Uppdateringen visar 100%.

Jag förstår att det kan vara riskfyllt att göra något innan uppdateringen är klar. Jag vill inte förstöra mitt moderkort.

Hur ska jag gå tillväga?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog väntat upp till ett dygn innan jag rört någonting för säkerhets skull.
Såvida du inte har en BIOS Flashback-knapp. Då går det såklart (oftast) att lösa.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag hade nog väntat upp till ett dygn innan jag rört någonting för säkerhets skull.
Såvida du inte har en BIOS Flashback-knapp. Då går det såklart (oftast) att lösa.

Då jag talade med Kompletts support sa de att moderkortet inte hade en BIOS flashback knapp.

Det känns nervöst. Vet inte hur jag ska gå tillväga om inget mer händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Då jag talade med Kompletts support sa de att moderkortet inte hade en BIOS flashback knapp.

Det känns nervöst. Vet inte hur jag ska gå tillväga om inget mer händer?

Be till PC-gudarna att det går över. Ge det minst ett dygn innan du överväger att starta om datorn. I värsta fall är moderkortet brickat och då måste du köpa ett nytt.

Det hände mig när jag gjorde det dumma beslutet att försöka uppdatera BIOS inne i Windows-miljö.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Be till PC-gudarna att det går över. Ge det minst ett dygn innan du överväger att starta om datorn. I värsta fall är moderkortet brickat och då måste du köpa ett nytt.

Det hände mig när jag gjorde det dumma beslutet att försöka uppdatera BIOS inne i Windows-miljö.

Jag får försöka bärga mig och vänta tills imorgon.
Om morderkortet blir brickat hjälper det att göra en CMOS reset?

Permalänk
Medlem

Har för mig att en medlem som råkade ut för detta fick hjälp av en annan medlem som var kunnig och hjälpsam nog att löda dit ett nytt BIOS-chip eller något i den stilen. Det bör gå att söka upp tråden.

Permalänk
Medlem

Tråden var även på framsidan, en medlem skickade sitt moderkort till en annan som lödde loss BIOS-chipet, programmerade om det, lödde tillbaka det och sedan fungerade det igen.

Det var också en BIOS-uppdatering som gick fel men i det fallet fastnade det på 30%.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1735386-brickat-moderk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Om moderkortet är brickat är det inte mycket som hjälper, man kan teoretiskt byta bios chip (en kunnig reparatör med varmluftsstation) eller eventuellt programmera om chippet med rätt utrustning.

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Tyvärr räcker inte CMOS-reset då förmodligen själva firmware blivit korrupt. Men vi får hålla tummarna för att det ordnar sig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

100% = complete

BIOS i dag är ju närmast ett OS så det kan såklart vara att det helt enkelt hängde sig efter det var klart. Kanske pga inkopplade tillbehör eller minnesintälllningar tex.

Det är inte heller ovanligt med program för uppdatering av diverse firmwares som beter sig på samma sätt. Ingen pedagogisk "nu kan du starta om gräsklipparen!" i slutet av tunneln.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ångrar att jag följde Kompletts supports råd att uppdatera BIOS. Hade ingen aning om att det var så riskfullt.

Stirrat på "BIOS is updating" sedan kl 13 idag. Låter den hålla på tills imorgon. När det står med röd text "Don't shutdown or restart" så känns det inte skoj. Men jag kan inte låta den stå hur länge som helst. Väntar jag till imorgon förmiddag så har den fått stå i ca 18 h.

Jag funderar på worst case, om det skiter sig och PCn inte startar imorgon. Då jag talade med Komplett igen sa de att så klart inte har likvärdigt moderkort (detta är för gammalt). De kunde erbjuda ett paket med processor, ramminne, kylare och moderkort för ca 4-5000 kr. Alternativt tyckte han jag kunde kolla på Ebay och köpa likadant begagnat moderkort för ca tusen kronor.

Om PCn inte startar imorgon. Är det helt kört att fixa moderkortet (utan Hi-tech och lödda på BIOS-chip etc? Det finns inget sätt att återställa BIOSen på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

100% = complete

BIOS i dag är ju närmast ett OS så det kan såklart vara att det helt enkelt hängde sig efter det var klart. Kanske pga inkopplade tillbehör eller minnesintälllningar tex.

Det är inte heller ovanligt med program för uppdatering av diverse firmwares som beter sig på samma sätt. Ingen pedagogisk "nu kan du starta om gräsklipparen!" i slutet av tunneln.

Tack för att du gav mig lite hopp. Jag får ta en sömnlös natt och se vad som händer imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Då är det värt ett försök, du har liksom inget annat val. Om det går bra med uppgraderingen så skall du alltid, via BIOS-exit-menyn, göra "Load optimized defaults" enligt dokumentationen. BIOS-tillverkarna missar ibland att justera parametrar som gäller för den nya revisionen.

Ett annat fenomen efter en BIOS-uppgradering är att den ibland kan misslyckas med att prata med grafikkortet. Det brukar hoppa igång igen efter lite tricks med BIOS-reset och test med att koppla skärm/TV via andra kablar (DP/HDMI), så det är inte samma sak som att moderkortet är brickat. Det har även förekommit situationer där den nya moderkortsbiosen varit inkompatibel med gamla grafikkortsbioset, då får man uppgradera grafikkortet i någon annan dator.

Hoppas det löser sig med en enkel omstart, annars hamnar du i de 1% som får kämpa med ovanstående.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft en flaska skumpa hade jag korkat upp den.

Jag tröttnade på att vänta. Kom att tänka på en sak till som jag missat att nämna. I morse var det 2 problem. Dels var det externa högtalare som inte verkade kännas igen. Sen var det också något skumt att då jag skulle starta om PCn så gick det inte. När jag valde att stänga av den så stängde den inte ner helt. Blev tvungen att stänga av och starta med powerknappen. Kompletts support hade inget förslag på det sistnämnda problemet men högtalarproblemet kunde lösas med BIOS uppdatering sa han. Han menade att BIOS uppdatering inte skulle påverka problemet med att omstarta PCn (därför tänkte jag inte på att nämna det).

Hur som haver, jag tröttnade på att deppa och vänta så jag stängde av PCn med powerknappen. Startade sen, den brummade igång några sekunder och slocknade sen. Svor några långa ramsor. Provade en gång till, samma sak. Svor ännu mer. Provade att ta ur strömsladden en halv minut. Provade att starta och voila den startade som den brukade (med en annorlunda MSI-bild vid uppstart). Provade att stänga av och omstarta, fungerar galant. Även högtalarna fungerar.

Fy fasen sicka jobbiga timmar. Ska aldrig mer trixa med BIOS om det inte är absolut nödläge.

Ni ska ha stort tack allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Hade jag haft en flaska skumpa hade jag korkat upp den.

Jag tröttnade på att vänta. Kom att tänka på en sak till som jag missat att nämna. I morse var det 2 problem. Dels var det externa högtalare som inte verkade kännas igen. Sen var det också något skumt att då jag skulle starta om PCn så gick det inte. När jag valde att stänga av den så stängde den inte ner helt. Blev tvungen att stänga av och starta med powerknappen. Kompletts support hade inget förslag på det sistnämnda problemet men högtalarproblemet kunde lösas med BIOS uppdatering sa han. Han menade att BIOS uppdatering inte skulle påverka problemet med att omstarta PCn (därför tänkte jag inte på att nämna det).

Hur som haver, jag tröttnade på att deppa och vänta så jag stängde av PCn med powerknappen. Startade sen, den brummade igång några sekunder och slocknade sen. Svor några långa ramsor. Provade en gång till, samma sak. Svor ännu mer. Provade att ta ur strömsladden en halv minut. Provade att starta och voila den startade som den brukade (med en annorlunda MSI-bild vid uppstart). Provade att stänga av och omstarta, fungerar galant. Även högtalarna fungerar.

Fy fasen sicka jobbiga timmar. Ska aldrig mer trixa med BIOS om det inte är absolut nödläge.

Ni ska ha stort tack allihopa!

BIOS updates är bra, men jag håller med. Jag gör det inte om jag inte måste på privata maskinerna. På jobbet kör vi alltid BIOS updates överallt på laptops. Men där är det ju simplare... brickas BIOS kontaktar man HP/DELL/Lenovo som får byta moderkortet. Ska tilläggas att det är väldigt ovanligt att något blir korrupt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.