Test av begagnat grafikkort

Permalänk
Medlem

Test av begagnat grafikkort

Hej!

Jag är inne på att köpa ett begagnat grafikkort, 3060 ti. Vad bör man kolla efter och hur kan man testa det för att veta att det levererar som förväntat?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

3D Mark för att lätt testa och få en jämförbar poäng och Furmark om du vill stresstesta och se att kylningen är schysst.

Permalänk
Medlem

Brukar köra FurMark 2 (vulkan, provar både så låg upplösning som CPU:n orkar utan att flaskhalsa GPU:n för att nå hundra-/tusentals FPS och hög upplösning bara för att) för att stresstesta hela kortet hårt och memtest_vulkan för att stresstesta allt som har med VRAM att göra.

Sedan brukar jag prova diverse spel som jag vet kan vara extra känsliga om kortet inte är helt 100% stabilt, typ Dirt Rally är lustigt nog ganska duktig på att peka ut instabilitet. Exempelvis kan jag lyckas få till trevliga överklockningar som fungerar felfritt i alla möjliga syntetiska benchmarks och spel, men Dirt Rally brukar döda mina förhoppningar ganska snabbt och tvingar mig att sänka något

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 64GB @ 3600MHz

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Skulle testa ett par olika spel utöver 3DMark.

Hade ett Begagnat Titan X kort som flöt på hur fint som helst i 3DMark, men som hade allvarliga artefakter när jag spelade Crysis.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era tips!