Permalänk

Hur skall jag koppla mitt nätverk?

Hej,

Tycker jag har rätt bra koll på nätverk men lyckas inte lista ut hur jag ska koppla mitt nätverk på bästa sätt.

Mitt nätverk ser ut ungefär så här i nuläget:

Har i nuläget inkommande fiber inkopplat till SFP modul i min router från Bahnhof som agerar router och DHCP-server och är kopplad med kabel till två klienter. Wifi är inaktiverat i routern från Bahnhof. Sen går en kabel från Bahnhof routern till en ny Asus router som är inställd i access point mode.

Problemet är att när jag ställer Asus routern i access point mode så inaktiveras de flesta funktionerna i Asusroutern så som VPN client och VPN server, som jag vill kunna använda.

Funderar på om jag kan ställa Asus routern i wireless router mode istället med aktiverad DHCP-server och koppla den från Bahnhof routern till Wan-porten på Asus routern? Om jag isf ska sätta Asus routern som DMZ Host i Bahnhof routern och sätta ett annat subnät på Asus routerns DHCP-server? Skulle det funka eller blir det problem på något sätt? Borde väl inte bli dubbla brandväggar om jag sätter inaktiverar brandvägg i Asus routern och sätter den som DMZ host i Bahnhof routern?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Om du kan sätta Bahnhof-routern i bridge mode och sen koppla "wired device" som nu är kopplat till Bahnhof-routern till LAN på Asus-routern istället så skulle det funka. Alltså; alla enheter bakom Asus-routern

Internet <- Bahnhof-router (bridge mode) <- Asus-router (normal/router mode) <- [Alla andra enheter]

Permalänk
Medlem

Det brukar gå att brygga routern från ISP. Så att ett uttag blir i bridged mode. Har du kollat det? Då kan du koppla så som du tänker utan att störas av Banhofs routerfunktioner. Annars är det DMZ-läge du får prova

Permalänk

Glömde skriva det, kan inte brygga rourern då jag har 10Gbit och vill ha 1 Gbit dedikerat till varje nätverk/enhet som är kopplat till Bahnhof routern. Har ingen annan egen 10 Gbit router och vill inte lägga pengar på en heller. Och har inte tillräckligt med portar på Asus routern för alla mina enheter och vill helst inte köpa en switch att sätta efter den (och det löser ändå inte problemet då jag isf inte får 1Gbit dedikerat till enheterna som i nuläget är inkopplade till Bahnhof routern). Går det att koppla det som jag tänkt med min befintliga utrustning så jag får det att funka som jag vill?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett vettigt svar så får du antagligen länka till dokumentationen för DMZ-host-featuren.

Jag hade antagligen struntat i DMZ och rakt av kört på dubbel-NAT för IPv4 eftersom det är enkelt att förstå hur det fungerar och vilka nackdelar det har. Ja, en router måste ha olika IP-subnät på ömse sidor om sig, så det måste säkerställas på ett eller annat sätt för Asus-routerns räkning.

IPv6 funkar förhoppningsvis rakt av där Bahnhof-routern delegerar ett subnät till Asus-routern.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Om du vill ha ett vettigt svar så får du antagligen länka till dokumentationen för DMZ-host-featuren.

Jag hade antagligen struntat i DMZ och rakt av kört på dubbel-NAT för IPv4 eftersom det är enkelt att förstå hur det fungerar och vilka nackdelar det har. Ja, en router måste ha olika IP-subnät på ömse sidor om sig, så det måste säkerställas på ett eller annat sätt för Asus-routerns räkning.

IPv6 funkar förhoppningsvis rakt av där Bahnhof-routern delegerar ett subnät till Asus-routern.

Okej. Det är en Huawei HN8255Ws, det här är det jag hittar i manualen och på nätet om dess DMZ funktion:

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌