Gigabyte Z790 EAGLE AX (Böjda pins cpu socket!) Hjälp mig😟😓😣

Permalänk

Gigabyte Z790 EAGLE AX (Böjda pins cpu socket!) Hjälp mig😟😓😣

Då var det äntligen dags för den nya setupen, uppgraderar från en i7-4770 till helt nya komponenter en i5-14600KF med ett gigabyte Z790 eagle ax.
I min buggyra så lyckas jag för första gången i mitt liv att paja pinsen i cpu socketen på ett moderkortet=Panik!!!

Vet inte hur jag lyckades med detta men på nått sätt klämde jag (cpu plastluckan/skyddet) så 4-6 pins vart böjda.

Har väntat på denna uppgraderingen i ett bra tag,
Är som ni förstår helt förkrossad & hoppas verkligen att nån kan hjälpa mig att fixa det.

Kortet är helt nytt & orört utöver socketen själfallet.

Blir oerhört tacksam för ev tips/råd/hjälp

Mvh

Permalänk
Medlem

Oj. I princip det enda som kan gå väldigt fel när man bygger själv, men har inte hört om att lyckas böja pinsen när plastskyddet är på innan.

Det skulle kunna vara möjligt att fixa till pinsen genom att räta till dem ifall de inte förstörts, men ingen garanti att det skulle fungera. Det är ett väldigt petigt jobb som kan ta någon timme och med risk att göra det värre. Går också att lämna in hos någon att fixa (vet att eg. Inet gör det) men de tar då fler hundralappar och igen ingen garanti på att det funkar.

Tredje alternativ vore att acceptera förlust, sälja den för c.a 500kr och betala 1500kr till för en ny, eller 500-1000kr för en begagnad.

Du skulle kunna fråga återförsäljaren först också, men själförvållad skada täcks såklart inte av garantin. Har du låg självrisk på din försäkring kan det vara värt att få ersättning från dem.

Hur många pins är böja och hur illa är det? Kanske ladda upp bild.

Permalänk

Jag trodde inte jag skulle paja en sån sak efter alla databyggen jag gjort men såklart bara för det är mina komponenter samt helt nya så lyckas jag självklart=D

Hehe jag med mina skakiga händer,
Kan knappt kan ta ett foto med mobilen utan att det blir suddigt är knappast ett jobb för mig

God ide med inet ska kolla upp vad dom säger.

Sen har jag hittat en tråd från 2012 här på sweclockers,
Där en person säger sig fixa kort från gigabyte dock har den användaren inte vart online på en bra stund!
Se nedanför.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1141582-reparation-av-skadat-moderkort

Absolut kan jag ladda upp bilder det var tanken från början men kan tamefan inte hitta upload knappen var sålänge sedan jag ladda upp en bild på sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlman08:

Jag trodde inte jag skulle paja en sån sak efter alla databyggen jag gjort men såklart bara för det är mina komponenter samt helt nya så lyckas jag självklart=D

Hehe jag med mina skakiga händer,
Kan knappt kan ta ett foto med mobilen utan att det blir suddigt är knappast ett jobb för mig

God ide med inet ska kolla upp vad dom säger.

Sen har jag hittat en tråd från 2012 här på sweclockers,
Där en person säger sig fixa kort från gigabyte dock har den användaren inte vart online på en bra stund!
Se nedanför.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1141582-reparation-av-skadat-moderkort

Absolut kan jag ladda upp bilder det var tanken från början men kan tamefan inte hitta upload knappen var sålänge sedan jag ladda upp en bild på sweclockers

det är en "representant" för gigabyte i Sverige du menar, alltså skulle det ha blivit en typ garanti/goodwill/företag som fixade korten till folk. troligtvis jobbar han inte kvar eller så använder sig inte företaget av den typen av "ambasadörer" längre men det går ju fortfarande försöka få kontakt/laga genom där man köpte kortet eller försöka få tag i gigabyte Sverige/Europa och fråga om hjälp

Permalänk

Alright jag förstår ska kolla upp med gigabyte eu och se vad dom säger om saken.
Bolaget jag handla kortet av är helt omöjliga att ha & göra med nästintill kriminella samt en sjukt dålig attityd,
Kommer lägga upp en review om dom inom kort inväntar en återbetalning av sen efter det det då jävlar.
PS är inte ett av dom stora svenska shopparna.

Mvh

Permalänk

Kostar 1200kr att få en sockel utbytt om du inte kan fixa det själv.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Kostar 1200kr att få en sockel utbytt om du inte kan fixa det själv.

Det är ju väldigt drastiskt med tanke på att det bör räcka med att böja tillbaka några pins, säger inte att det är jätteenkelt att göra det, men det går.

Skrivet av Karlman08:

Alright jag förstår ska kolla upp med gigabyte eu och se vad dom säger om saken.
Bolaget jag handla kortet av är helt omöjliga att ha & göra med nästintill kriminella samt en sjukt dålig attityd har dom haft,
Kommer lägga upp en stor om dom inom kort inväntar en återbetalning av dom sen efter det det då jävlar. PS är inte ett av dom stora svenska.

Mvh

Garantier täcker inte klumpighet från konsumentens sida, så jag förstår om de inte vill hjälpa dig här.

Permalänk

Ok vart kostar det 1200kr?

Permalänk

Vet att garantin inte täcker klumpighet, tar helt å hållet på mig det med moderkortet.
Det gäller andra produkter jag handlat av dom.

Permalänk
Medlem

Om du vill försöka dig på att fixa, så skaffa ett förstoringsglas, och ta först reda på vilka pins som är böjda. Det finns ibland pins som är placeholders, och är därför inte i bruk. Du kan i vissa fall få det att fungera men med lägre volt. Fokusera så på de essentiella. Är det redan trasigt så har du inget att förlora eller? Om inte som RWKK skrev att sälja som defekt.

Ladda upp bild genom url, länka från öppen drive eller imgur(punkt)com.

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Ser inte ut som att någon pin har lossnat.
Vad planerar du att göra?

Permalänk

Javisst, det är inte så illa som kunde vart sett mycket värre exempel.

Nej ingen pinn är helt av som tur är.

Tänkte ev låta någon hjälpsam kunnig individ med stadiga händer hjälpa mig för 500kr lr något liknande.
Helst som finns i sthlms området =D

Lr alt byta mot något elektronik/pengar lr förslag, helst få det fixat dock.

Som sagt så är mina händer för skakiga peta i sådana små saker, det vet jag av tidigare projekt=)

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det är ju väldigt drastiskt med tanke på att det bör räcka med att böja tillbaka några pins, säger inte att det är jätteenkelt att göra det, men det går.

Garantier täcker inte klumpighet från konsumentens sida, så jag förstår om de inte vill hjälpa dig här.

Troligen menar han nog 1200:- för jobbet + frakt till gigabytes närmaste reparationscenter.

Och de gör nog inga halvfabrikatjobb med att böja tillbaka några pinnar utan antingen byter de hela sockeln eller gör inget alls så de kan lämna garanti på jobbet.

Men hör med dem så får du nog ett mer exakt pris för jobbet men ganska sannolikt att med frakt osv så kommer det kosta närmre priset av att bara beställa ett nytt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows