Frankensteins Uppgradering AMD-AM5 CPU/MOBO/RAM, and how i stopped worrying

Permalänk
Medlem

Frankensteins Uppgradering AMD-AM5 CPU/MOBO/RAM, and how i stopped worrying

and Love the Bomb

Hej! Tack för ett fantastiskt forum med bra köprådstrådar!

Uppgraderingsråd/tips/diskussion mottages gärna. Hur hade ni gjort och förklara gärna lite ingående varför vissa av komponenterna ni ger förslag på gör de stora/små skillnaderna. Är dataingenjör i grunden och lär mig gärna mer från sakkunniga ner på djupet. Efter text nedan, är 9800X3D värt det för att uppgradera hela burken? Överklockar och pillar mkt med datorn för det är kul.

Varför nya delar +-?
-Inte jättekul ekonomi i världen
-Det planeras bröllop till sommaren
-Relativt nöjd med nuvarande dator
+Är tech-intresserad och vill ha "nyare" teknik utan att spendera kr för NYASTE tekniken
+Vid uppgradering går mina gamla delarna till brorsans budgetbygge AKA Karmapoäng
+Byggt 4 monsterdatorer till kompisar som nu hånar min dator
+Vill rendera kod/uträkningar lite snabbare
+Spel laggar ibland till eller håller sig kring 30-40 FPS (allt på ultra med max ray-tracing)

Så upp till er, är detta villhöver eller behöver? Dator är mitt största intresse (mätt i vilken hobby jag spenderar mest tid med under ett år) Periodare med spel och egna projekt, men gillar att använda bra grejer som känns smutta.

Uppgraderar jag vill jag inte byta ut en "stor/dyr" komponent på 4-5 år iallafall. Tänkte lagt nya delar-budget runt 6500 kr, sedan 8000 kr och nu uppe på 12500 kr. Gränser ökar som vanligt och får gärna råd i vad jag "faktiskt" kommer märka och inte i jämförelse. Jag är nöjd med 60 HZ i spel, men inte mindre. Skulle gissa att jag inte ser skillnad efter 100 HZ max. Alltså är skillnaden på en komponent 160 fps till 150 i ett spel är det inte värt det. Renderas uträkningar/kod 0.1 sek långsammare e det också lugnt. Från 30 FPS upp till 60 FPS konsekvent är dock värt mkt pengar.

Min nuvarande dator har bytts ut med lösa delar hittade på marknadssidor under åren. De gamla delarna från min dator har gått till kompisars-barns budgetbyggen. Tajt budget hos föräldrarna och barnen nöjer sig med enkla byggen några år samt jag blir av med delar och får bygga datorer, winwinwin

Jag är programmerare och ChatGPT-hobbyist, annars e de bara gaming som gäller. Just nu POE2, BG3, Dwarf fortress, RDR2, HOI4, TWW3 etc. Jag gillar stora världar med mkt komplexitet och därav en hel del hårdvaruuträkningar som kan hacka till ibland.

Nuvarande bygge ser ut så här:

Skärm 1: DELL P3424WEB ultrawide 34.14" 3440 x 1440pixels IPS 21:9 60Hz (Mainskärm som jag spelar på)
Skärm 2: LG 27-tums G-SYNC 2560x1440 144 hz (Extraskärm som blivit över och troligtvis skänks till min bror)
Önskar mig Alienwares OLED ultrawide gamingskärm, men det får vänta 2-3 år

Dator nuvarande & ev uppgraderingskomponent:
Chassi: Fractal Define 7 - Behålla eller byta mot Fractal design North XL som e supersnyggt
CPU: Ryzen 5 5600X 3.7 GHz - Byte mot 9800X3D eller ett AM4 3DX chip (Slippa byta MOBO)
Grafik: Nvidia 4070 TI 12 gb - Vill ej uppgradera då det nyligen var dyrt och det kan bytas senare, men behöver det bytas?
MOBO: ASUS TUF Gaming B550-plus - om det blir ny AM5-CPU och RAM tittar jag på TUF b650-E WIFI eller MSI MAG B850 Tomahawk wifi, behöver inget fancy, bara det inte hindrar hastighet på andra komponenter och har wifi/Bluetooth.
RAM: 2 olika par sammanlagt 48 gb 1600 MHz - Byte mot 32 gb 5200/6000 mhz, är det värt med 64 gb ram bara för jag vill eller förstör det?
SSD: 2 st M2 diskar Samsung 970 totalt 1.5 tb - Gillar Samsung & tittar på M2 990 PRO 4TB, det hade lugnat min själ
Fläktar: 6 st gamla noctuafläktar + Noctua NH-D15 CPU-kylare - väldigt nöjd, vill inte ha vattenkylt
PSU: Corsair RM850X V3 - Inga konstigheter
Windows 11

Vilka val på CPU är snarlik och gör att jag slipper byta moderkort? Är det värda uppgraderingar? Är grafikkortet en bottleneck i nya komponenter? Är CPUn overkill i nivå med de andra delarna? Nått att tänka på läsa på om?

Så hur hade ni tänkt/gjort?

Många tack till er alla och för att ni åter ger så saklig och kunniga råd här.

Permalänk
Medlem

12GB VRAM är nog största flaskhalsen, men om du kör på High istället för Ultra bör det funka fint, eller möjligen behåll LG-skärmen.
Du skulle kunna uppgradera till en 5700X3D på samma plattform, men det är nog inte värt pengarna, detsamma gäller AM5 eftersom det inte är höga (120+ FPS) du är ute efter.

Det du kan göra är nog testa överklocka RAM till 1800MHz (3600MT/s) och försöka tajta till tajmings till CL18, men kan du få lägre tajmings är det ännu bättre. Upp till 1.45V brukar vara riskfritt att laborera med.
32GB RAM väl överklockade kommer nog ge dig bättre resultat i spel än 48GB dessutom, så kanske har brorsan användning av 16GB RAM?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

12GB VRAM är nog största flaskhalsen, men om du kör på High istället för Ultra bör det funka fint, eller möjligen behåll LG-skärmen.
Du skulle kunna uppgradera till en 5700X3D på samma plattform, men det är nog inte värt pengarna, detsamma gäller AM5 eftersom det inte är höga (120+ FPS) du är ute efter.

Det du kan göra är nog testa överklocka RAM till 1800MHz (3600MT/s) och försöka tajta till tajmings till CL18, men kan du få lägre tajmings är det ännu bättre. Upp till 1.45V brukar vara riskfritt att laborera med.
32GB RAM väl överklockade kommer nog ge dig bättre resultat i spel än 48GB dessutom, så kanske har brorsan användning av 16GB RAM?

Tack för svaret! Men du menar då att skillnaden mot de nya komponenterna kommer vara så små med dina tips att pengarna inte är värt AM5? Eller menar du att om jag vill komma undan gratis kan jag göra så här med tveksamma resultat?

Tack igen för din tid

Permalänk
Medlem

Kort inlägg och tack @fenrisulfven för input. Det blev köp och byte av delar. Jag blev för sugen, nu kan alla istället få säga om jag valde fel

Nya delar:
CPU: AMD 9800x3D
MOBO: MSI MAG B650 tomahawk WIFI
RAM: 4x16 (64 gb) Corsair Vengeance DDR5 6400Mt/s CL36
SSD: M2 Samsung 990 PRO Heatsink 4TB

Hoppas det passar med varandra och med Geforce 4070 TI

Superglad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimhunk:

Kort inlägg och tack @fenrisulfven för input. Det blev köp och byte av delar. Jag blev för sugen, nu kan alla istället få säga om jag valde fel

Nya delar:

Superglad

Varför hakar du prompt upp dig på att du ska ha 4x ram, 2x fungerar snabbare,du sänker hastigheten något med 4x ram. Det är två minneskanaler på moderkortet och det nyttjar man inte optimalt med fler än två minnen. Det stör ut full hastighet. Även om det handlar om få procent så vill man ju få ut det man kan av minnen man köpt !

Det blir inte snabbare med mer ram så frågan är vad du ska ha 64 till ? har du inget särskilt du gör på datorn som kräver 64GB som du kan svara på. Då är svaret: Du ska ha 32 GB ram. Det är säkert om man klipper film eller jobbar med något annat mer extremt där man behöver mer än 32Gb ram och det brukar man väldigt väl känna till i sådan fall. när det blir viktigare med mycket ram där hastigheten inte är lika viktig som vid spel, mindre minnen bukar vara billigare därför köper man 4x ram i stället för 2x. för att få ner priset lite. bukar oftare handla om Workstation i det fallet och i en del fall utan separat grafikkort.

är inte nöjd med CL36, lägre är snabbare och just AMD fungerar väldigt bra med Cl30 eller lägre, skulle säga att 6000MHz CL30 är folklig standard på en dator i dag.

Därför häv köpet och beställ på nytt för då kommer du få bättre minnen.

moderkortet har ju "heatsink" så häv även köpet på SSD och köp samma utan kylare, den kommer du ändå få ta bort ändå.

Övrigt har jag intet mer att anmärka på än att det kommer passa utmärkt ihop med alla förekommande grafikkort på marknaden så även nästa generation och därpå men en hastig koll om nätagget orkar. tycke man skall bojkotta mer strömslukande grejer.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Varför hakar du prompt upp dig på att du ska ha 4x ram, 2x fungerar snabbare,du sänker hastigheten något med 4x ram. Det är två minneskanaler på moderkortet och det nyttjar man inte optimalt med fler än två minnen. Det stör ut full hastighet. Även om det handlar om få procent så vill man ju få ut det man kan av minnen man köpt !

Det blir inte snabbare med mer ram så frågan är vad du ska ha 64 till ? har du inget särskilt du gör på datorn som kräver 64GB som du kan svara på. Då är svaret: Du ska ha 32 GB ram. Det är säkert om man klipper film eller jobbar med något annat mer extremt där man behöver mer än 32Gb ram och det brukar man väldigt väl känna till i sådan fall. när det blir viktigare med mycket ram där hastigheten inte är lika viktig som vid spel, mindre minnen bukar vara billigare därför köper man 4x ram i stället för 2x. för att få ner priset lite. bukar oftare handla om Workstation i det fallet och i en del fall utan separat grafikkort.

är inte nöjd med CL36, lägre är snabbare och just AMD fungerar väldigt bra med Cl30 eller lägre, skulle säga att 6000MHz CL30 är folklig standard på en dator i dag.

Därför häv köpet och beställ på nytt för då kommer du få bättre minnen.

Superbra input, tack! Ja 64 gb i ram kommer in i lite arbete med verktyg i jobbet, men mest för det "känns" bra Förstår helt dina poänger och har inget att invända. Litar på dig då du verkar veta.

Ramminnena var bara en miss där jag tänkte "större är bättre". Häver köp och går på dina inrådan, tack!

Vilket grafikkort hade du haft i sikte inom 1-2 år för den här datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimhunk:

Superbra input, tack! Ja 64 gb i ram kommer in i lite arbete med verktyg i jobbet, men mest för det "känns" bra Förstår helt dina poänger och har inget att invända. Litar på dig då du verkar veta.

Ramminnena var bara en miss där jag tänkte "större är bättre". Häver köp och går på dina inrådan, tack!

Men om du nu vet att dina verktyg via jobbet kräver med än 32Gb ram? Det bukar du märka i sådan fall. Det blir plötsligt väldigt Segt/trögt/laggigt... klassisk väntasymbol på muspekare. Då vet du redan vad som krävs. Dra i gång ett större jobbprojekt på din dator och tryck ctrl alt del... kolla där hur mycket ram som gått åt. Är minnet fullt då kan det vara väldigt värt med mer ram om du vet att det kommer ske i framtiden.

Ett sidospår
(egentligen borde fasen ditt jobb stå för en del av den kostnaden allvarligt talat i sådanafall om du nu brukar jobba hemma och att det är norm/krav på ditt jobb. Eller spar kvitton och kolla om du kan göra avdrag på nästa deklaration eventuellt om jobbet ditt inte vill betala det).

En sak till du kan kolla temp sen när det är färdigbyggt. Sitter det bara en fläkt i front så kan man ju passa på att fylla upp fronten med fläktar.
Kolla bilder här https://hardware-helden.de/fractal-define-7-airflow-guide-das...

Jag har ett annat chassi från fraktal, där det bara satt en fläkt i fronten, jag hade plats för en till så jag köpte exakt en lika dan på Amazon. det blev mycket bra. Kyler perfekt för mitt bygge. Det är alltid bra att få ner tempen och heller i överkant i sådan fall. Då får man utrymme att sätta fläktkurvor lite lägre om man vill. Det betyder tystare dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimhunk:

Det där kan generera hur långt svar som helst.

Men jag kortar ner det till ett : Du kör ju 60 FPS på dina skärmar och det ger lägre krav då det tar ner kravet något och gör att jag skulle säga. Nä byt om du börjar märka av dropps. Att spel fryser kort och det fenomenet börjar bli värre och värre i flera spel.

tycker fler borde bry sig betydligt mer om när spel fryser i stället, alla snackar bara FPS nuförtiden men som du själv redan nämnt så märker man det inte över en vis nivå. Det är när det går under en nivå som man märker det.

Så länge du gör på dom skärmarna så kan du nog köra på det grafikkortet väldigt länge och senare kan nu alltid välja att stänga av saker i settings i spelen. V-synk off... köra på medel eller låg setting och laborera med att höja lite och se vad som händer. Du kommer nog kunna köra i sex år eller så om du vill på det grafikkortet. Det är upp till dig. 12 GB kan nog komma bli en flaskhals senare men man kan alltid spela på lägre setings helt klart. Så länge man står ut I mitt fall bukar det handla om nytt spel man vill kunna spela med lite nya krav.

Sen kommer säkert nya tekniska faciliteter dyka upp som gör att det kan vara väldigt trevligt att byta upp sig. vi fick ju strålspårning RTX, eller VC1, masa "Stöd för". Vill därför inte rekommendera nått särskilt kort. Det får man ta då när det är dags och då tar man ett nytt kjort om man vill betala mycket eller förra generationen kanske om det ska vara "Billigt".

Själv stod jag ju ut med GTX 1070 tills för en månad sen jag hatar ju dom dyra priserna, men nöp mig ett AMD 7800XT med 16GB v-ram på i-net droprea välligt billigt och är mycket nöjd för det kortet. jag skiter i vad nya korten klarar av när det finns så mycket annat kul att köpa för den pengen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vet inte om saker har ändrats med Zen 5, men med Zen 3 så har det visat sig att 4x ram var bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vet inte om saker har ändrats med Zen 5, men med Zen 3 så har det visat sig att 4x ram var bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=-UkGu6A-6sQ

Men snälla lägg gärna en tidstamp i klipp du länkar till, ej att jag kommer lägga 30 minuter på ett klipp i dag !

hur man lägger in tiden där klippet skall startas : på knappen dela, när du tryckt där så finns det en bockruta där, bocka i den men du måste först vara på rätt ställe i klippen innan du bockar i.

Då kommer klippet börja där det handlar om det du vill visa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Men om du nu vet att dina verktyg via jobbet kräver med än 32Gb ram? Det bukar du märka i sådan fall. Det blir plötsligt väldigt Segt/trögt/laggigt... klassisk väntasymbol på muspekare. Då vet du redan vad som krävs. Dra i gång ett större jobbprojekt på din dator och tryck ctrl alt del... kolla där hur mycket ram som gått åt. Är minnet fullt då kan det vara väldigt värt med mer ram om du vet att det kommer ske i framtiden.

Ett sidospår
(egentligen borde fasen ditt jobb stå för en del av den kostnaden allvarligt talat i sådanafall om du nu brukar jobba hemma och att det är norm/krav på ditt jobb. Eller spar kvitton och kolla om du kan göra avdrag på nästa deklaration eventuellt om jobbet ditt inte vill betala det).

En sak till du kan kolla temp sen när det är färdigbyggt. Sitter det bara en fläkt i front så kan man ju passa på att fylla upp fronten med fläktar.
Kolla bilder här https://hardware-helden.de/fractal-define-7-airflow-guide-das...

Jag har ett annat chassi från fraktal, där det bara satt en fläkt i fronten, jag hade plats för en till så jag köpte exakt en lika dan på Amazon. det blev mycket bra. Kyler perfekt för mitt bygge. Det är alltid bra att få ner tempen och heller i överkant i sådan fall. Då får man utrymme att sätta fläktkurvor lite lägre om man vill. Det betyder tystare dator.

Precis de klassiska "frys"-tendenserna uppstår absolut ibland. Då jag suttit med ett relativt brokigt system har det varit svårt att läsa ut vad som varit hönan/ägget. CPUn går i taket ibland och ram ger upp ibland etc. Med de stora uppgraderingarna nu unnade jag mig 64 gb ram "just in case". Bara bra du hjälpte mig få rätt sorts ram också, många tack

Ja håller helt med dig ang jobb, fint att du tar upp det och tänker på det. Det är faktiskt en av många anledningar att jag idag söker nytt jobb. Om du får nys om något inom stråken dataingenjör, IT-arkitektur etc i Hallandsområdet får du gärna tipsa. Deklarationen var en väldigt bra ide att kolla på.

I dagsläget har jag inga temperaturproblem, men nya byggen gör det väldigt värt att tänka om kring fläktplaceringarna. Noctuafläktarna har varit trotjänare länge nu. Otroligt att få så mycket bra information i dom här trådarna av kunnigt folk.

Skrivet av Modellören:

Det där kan generera hur långt svar som helst.

Men jag kortar ner det till ett : Du kör ju 60 FPS på dina skärmar och det ger lägre krav då det tar ner kravet något och gör att jag skulle säga. Nä byt om du börjar märka av dropps. Att spel fryser kort och det fenomenet börjar bli värre och värre i flera spel.

tycker fler borde bry sig betydligt mer om när spel fryser i stället, alla snackar bara FPS nuförtiden men som du själv redan nämnt så märker man det inte över en vis nivå. Det är när det går under en nivå som man märker det.

Så länge du gör på dom skärmarna så kan du nog köra på det grafikkortet väldigt länge och senare kan nu alltid välja att stänga av saker i settings i spelen. V-synk off... köra på medel eller låg setting och laborera med att höja lite och se vad som händer. Du kommer nog kunna köra i sex år eller så om du vill på det grafikkortet. Det är upp till dig. 12 GB kan nog komma bli en flaskhals senare men man kan alltid spela på lägre setings helt klart. Så länge man står ut I mitt fall bukar det handla om nytt spel man vill kunna spela med lite nya krav.

Sen kommer säkert nya tekniska faciliteter dyka upp som gör att det kan vara väldigt trevligt att byta upp sig. vi fick ju strålspårning RTX, eller VC1, masa "Stöd för". Vill därför inte rekommendera nått särskilt kort. Det får man ta då när det är dags och då tar man ett nytt kjort om man vill betala mycket eller förra generationen kanske om det ska vara "Billigt".

Själv stod jag ju ut med GTX 1070 tills för en månad sen jag hatar ju dom dyra priserna, men nöp mig ett AMD 7800XT med 16GB v-ram på i-net droprea välligt billigt och är mycket nöjd för det kortet. jag skiter i vad nya korten klarar av när det finns så mycket annat kul att köpa för den pengen.

Också tack till dig! Bra input, då har jag inte tänkt helt galet. Spel fryser helt ibland men en e ju så "van" från 90-talet. Lite lyxigt att kunna se enstaka kraschar som jobbigt nu, men jobbiga är dom Tror också mitt kort tillsammans med de nya delarna kommer tjäna mig lääääänge, när det inte gör det längre och jag tvingas ställa ner på "Low-settings" gör jag en ny tråd. Du har en riktigt bra inställning som jag ska anamma.

Skrivet av filbunke:

https://www.youtube.com/watch?v=-UkGu6A-6sQ

Ja det var lite såna saker jag också sett, när jag kollade lite till så stämde @Modellören s inlägg helt å hållet. Ram C30 och 6000 MHz verkar vara "sweet-spotten" för 9800x3DX när det kommer till både spel och jobb. 4*16 ramstickor gav ibland lite mer prestanda än 2*32 men på bekostnad av stabilitet. Är nog lite indokrinerad med att fler processer kan köras när det finns fler fysiska kort att åka genom. Men inte tänkt så noga på vad man betalar för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Men snälla lägg gärna en tidstamp i klipp du länkar till, ej att jag kommer lägga 30 minuter på ett klipp i dag !

hur man lägger in tiden där klippet skall startas : på knappen dela, när du tryckt där så finns det en bockruta där, bocka i den men du måste först vara på rätt ställe i klippen innan du bockar i.

Då kommer klippet börja där det handlar om det du vill visa.

Det är det som hela klippet handlar om. Men, Gamers Nexus har ju kapitel på sina videor så annars är det väl för dig att bara hoppa till slutsatsen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimhunk:

Ja det var lite såna saker jag också sett, när jag kollade lite till så stämde @Modellören s inlägg helt å hållet. Ram C30 och 6000 MHz verkar vara "sweet-spotten" för 9800x3DX när det kommer till både spel och jobb. 4*16 ramstickor gav ibland lite mer prestanda än 2*32 men på bekostnad av stabilitet. Är nog lite indokrinerad med att fler processer kan köras när det finns fler fysiska kort att åka genom. Men inte tänkt så noga på vad man betalar för det

Har inte haft några problem med stabilitet med 4x16Gb, men nu kör jag Zen 3 (5800X3D), så det är helt möjligt att det som sagt skett förändringar till Zen 5.

Skulle personligen också hellre välja 2x32Gb än 4x16Gb, men då av skälet att det då finns möjlighet att utöka minnet ytterligare i framtiden.

Enda skälet till att jag hittade den här videon var för att jag ville hitta information om hur stor nackdelen med 4x ram var i förhållande till 2x ram, visade sig ju att det tom ser ut att vara tvärtom. Vilket då är problemet med att man lär sig något och sen fortsätter att rapa upp samma sannning oberoende av om det fortfarande gäller eller inte. Jag trodde ju även på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har inte haft några problem med stabilitet med 4x16Gb, men nu kör jag Zen 3 (5800X3D), så det är helt möjligt att det som sagt skett förändringar till Zen 5.

Skulle personligen också hellre välja 2x32Gb än 4x16Gb, men då av skälet att det då finns möjlighet att utöka minnet ytterligare i framtiden.

Enda skälet till att jag hittade den här videon var för att jag ville hitta information om hur stor nackdelen med 4x ram var i förhållande till 2x ram, visade sig ju att det tom ser ut att vara tvärtom. Vilket då är problemet med att man lär sig något och sen fortsätter att rapa upp samma sannning oberoende av om det fortfarande gäller eller inte. Jag trodde ju även på det.

Ja tyckte det var en väldigt intressant och väl upplagd video. Jättebra att kunna spola till slutet och kolla för att sen se hela och fatta varför de va så. Om jag fattat rätt tidigare år så är det svårt att få flera ramstickor att hamna i sync för stackars moderkortet. Om det funkar så här bra med många komponenter idag e de ju ett gott tecken på teknisk utveckling. Gör nog inte så mkt vad jag väljer
när skillnaderna verkar så små. Jag har ju också bett er om hjälp med så otroligt specifika saker. Supergivande för mig!

Tycker det är fortsatt svårt då olika recensioner och videos berör liknande ämnen men med små variationer, då blir resultaten annorlunda och otydligt vad jag själv tycker är viktigast. Jag får testa helt enkelt

Permalänk
Medlem

Nästa fråga är väl hur stor skillnad moderkortsmodellerna gör för min build

Blev ju ett MSI B650 Tomahawk WIFI. Tittade på billigare och dyrare men såg inte något jag själv eller recensenter tyckte var så viktigt i just prestandan. Verkar mest handla om att kunna uppgradera till framtida grejer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimhunk:

Tack för svaret! Men du menar då att skillnaden mot de nya komponenterna kommer vara så små med dina tips att pengarna inte är värt AM5? Eller menar du att om jag vill komma undan gratis kan jag göra så här med tveksamma resultat?

Tack igen för din tid

Skrivet av Slimhunk:

Nya delar:

Superglad

Jag menar att det är inte bra prestanda per krona att uppgradera.
5700X3D och dess like 7500f vore för litet steg, medans 9800X3D kostar dubbelt så mycket som en 5700X3D och ger inte dubbla prestandan av en 5700X3D. Sedan var ju inte höga FPS en prioritet, men det kommer du absolut få med en 9800X3D.

Det kommer fungera helt okej dock, men lite märkligt val av RAM, så jag hoppas du hittade ett bra pris på det.
Jag hittar inga 4-pack av typen du beskriver heller, bara 2-pack och har du valt att köra på 2st 2-pack så kan du få det ännu svårare att bli snabbt och stabilt.

64GB Är dock inte fel, så länge du fick en bra deal (jag sitter själv med 64GB om än DDR4 vilket är totalt overkill, men för 899kr kunde jag inte låta bli), det kommer behövas förr eller senare.

Edit: Gällande RAM så är det 6000C30 med EXPO-profil som du vill ha, men kanske kan 7200C34 eller 6400C32 med XMP fungera något snäpp bättre. Jag ska hålla utkik om det gjorts något sådant test.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag menar att det är inte bra prestanda per krona att uppgradera.
5700X3D och dess like 7500f vore för litet steg, medans 9800X3D kostar dubbelt så mycket som en 5700X3D och ger inte dubbla prestandan av en 5700X3D. Sedan var ju inte höga FPS en prioritet, men det kommer du absolut få med en 9800X3D.

Det kommer fungera helt okej dock, men lite märkligt val av RAM, så jag hoppas du hittade ett bra pris på det.
Jag hittar inga 4-pack av typen du beskriver heller, bara 2-pack och har du valt att köra på 2st 2-pack så kan du få det ännu svårare att bli snabbt och stabilt.

64GB Är dock inte fel, så länge du fick en bra deal (jag sitter själv med 64GB om än DDR4 vilket är totalt overkill, men för 899kr kunde jag inte låta bli), det kommer behövas förr eller senare.

Edit: Gällande RAM så är det 6000C30 med EXPO-profil som du vill ha, men kanske kan 7200C34 eller 6400C32 med XMP fungera något snäpp bättre. Jag ska hålla utkik om det gjorts något sådant test.

Du har helt rätt, flera har gett samma input så jag bytte faktiskt idag ram till 2*32 Corsair Vengeance DDR5 RAM 64GB 6000Mt/s CL30. Känns väldigt bra. 64 gb känns bara gött och då ram fortfarande är relativt "billigt" var det dags. Du verkar ha fått ett riktigt bra kap på dina.

Uppgraderade från Ryzen 5 5600x som jag uppfattat presterar väldigt likt ett 5700X3D. Så det var att sitta still i båten eller unna mig lite. Troligtvis hade det räckt att hålla kvar i det jag hade som du säger Men då så många komponenter får sig nya fräscha tag hoppas jag helheten känns som en stor uppgradering som var värt det.

Nytt moderkort som jag uppfattar kommer klara uppgifterna fint samt nöjet att inte behöva fylla hårddisken på några månader iallafall. Alltid svårt att göra avvägningen om pengarna är värt det, i grund och botten är det ju sällan det. Men tack vare forumet har jag lyckats göra val så jag inte ångrar en krona!

Tack för tipsen och inputen! Superbra