Frankensteins Uppgradering AMD-AM5 CPU/MOBO/RAM, and how i stopped worrying
and Love the Bomb
Hej! Tack för ett fantastiskt forum med bra köprådstrådar!
Uppgraderingsråd/tips/diskussion mottages gärna. Hur hade ni gjort och förklara gärna lite ingående varför vissa av komponenterna ni ger förslag på gör de stora/små skillnaderna. Är dataingenjör i grunden och lär mig gärna mer från sakkunniga ner på djupet. Efter text nedan, är 9800X3D värt det för att uppgradera hela burken? Överklockar och pillar mkt med datorn för det är kul.
Varför nya delar +-?
-Inte jättekul ekonomi i världen
-Det planeras bröllop till sommaren
-Relativt nöjd med nuvarande dator
+Är tech-intresserad och vill ha "nyare" teknik utan att spendera kr för NYASTE tekniken
+Vid uppgradering går mina gamla delarna till brorsans budgetbygge AKA Karmapoäng
+Byggt 4 monsterdatorer till kompisar som nu hånar min dator
+Vill rendera kod/uträkningar lite snabbare
+Spel laggar ibland till eller håller sig kring 30-40 FPS (allt på ultra med max ray-tracing)
Så upp till er, är detta villhöver eller behöver? Dator är mitt största intresse (mätt i vilken hobby jag spenderar mest tid med under ett år) Periodare med spel och egna projekt, men gillar att använda bra grejer som känns smutta.
Uppgraderar jag vill jag inte byta ut en "stor/dyr" komponent på 4-5 år iallafall. Tänkte lagt nya delar-budget runt 6500 kr, sedan 8000 kr och nu uppe på 12500 kr. Gränser ökar som vanligt och får gärna råd i vad jag "faktiskt" kommer märka och inte i jämförelse. Jag är nöjd med 60 HZ i spel, men inte mindre. Skulle gissa att jag inte ser skillnad efter 100 HZ max. Alltså är skillnaden på en komponent 160 fps till 150 i ett spel är det inte värt det. Renderas uträkningar/kod 0.1 sek långsammare e det också lugnt. Från 30 FPS upp till 60 FPS konsekvent är dock värt mkt pengar.
Min nuvarande dator har bytts ut med lösa delar hittade på marknadssidor under åren. De gamla delarna från min dator har gått till kompisars-barns budgetbyggen. Tajt budget hos föräldrarna och barnen nöjer sig med enkla byggen några år samt jag blir av med delar och får bygga datorer, winwinwin
Jag är programmerare och ChatGPT-hobbyist, annars e de bara gaming som gäller. Just nu POE2, BG3, Dwarf fortress, RDR2, HOI4, TWW3 etc. Jag gillar stora världar med mkt komplexitet och därav en hel del hårdvaruuträkningar som kan hacka till ibland.
Nuvarande bygge ser ut så här:
Skärm 1: DELL P3424WEB ultrawide 34.14" 3440 x 1440pixels IPS 21:9 60Hz (Mainskärm som jag spelar på)
Skärm 2: LG 27-tums G-SYNC 2560x1440 144 hz (Extraskärm som blivit över och troligtvis skänks till min bror)
Önskar mig Alienwares OLED ultrawide gamingskärm, men det får vänta 2-3 år
Dator nuvarande & ev uppgraderingskomponent:
Chassi: Fractal Define 7 - Behålla eller byta mot Fractal design North XL som e supersnyggt
CPU: Ryzen 5 5600X 3.7 GHz - Byte mot 9800X3D eller ett AM4 3DX chip (Slippa byta MOBO)
Grafik: Nvidia 4070 TI 12 gb - Vill ej uppgradera då det nyligen var dyrt och det kan bytas senare, men behöver det bytas?
MOBO: ASUS TUF Gaming B550-plus - om det blir ny AM5-CPU och RAM tittar jag på TUF b650-E WIFI eller MSI MAG B850 Tomahawk wifi, behöver inget fancy, bara det inte hindrar hastighet på andra komponenter och har wifi/Bluetooth.
RAM: 2 olika par sammanlagt 48 gb 1600 MHz - Byte mot 32 gb 5200/6000 mhz, är det värt med 64 gb ram bara för jag vill eller förstör det?
SSD: 2 st M2 diskar Samsung 970 totalt 1.5 tb - Gillar Samsung & tittar på M2 990 PRO 4TB, det hade lugnat min själ
Fläktar: 6 st gamla noctuafläktar + Noctua NH-D15 CPU-kylare - väldigt nöjd, vill inte ha vattenkylt
PSU: Corsair RM850X V3 - Inga konstigheter
Windows 11
Vilka val på CPU är snarlik och gör att jag slipper byta moderkort? Är det värda uppgraderingar? Är grafikkortet en bottleneck i nya komponenter? Är CPUn overkill i nivå med de andra delarna? Nått att tänka på läsa på om?
Så hur hade ni tänkt/gjort?
Många tack till er alla och för att ni åter ger så saklig och kunniga råd här.