Har fått min Orange Pi RV2. Tyvärr verkar eMMC-kretsen kommit på avvägar, så stoppade i en 1 TB SSD istället.
Var väldigt enkelt att installera Ubuntu 24.04 på kortet, men värt att veta här är att Ubuntu är just nu den enda distro som officiellt stöds på RV2.
Går att boota från SD-kort, eMMC eller från NVMe (bara från den på undersidan, går att ha en 2230 på ovansidan också).
Hastigheten på NVMe är 2x PCIe 2.0. Precis som jag känt med Orange Pi 5 och RPi5 är "segheten" i SBC i många fall långt mer en effekt att köra från SD-kort än att det är en effekt av svag CPU. Faktum är att OPi5/RPi5 med Cortex A76 är "laptop-class" om man tittar på laptops som bara har några få år på nacken.
Det sagt, CPUn i RV2 är ingen raket men precis som förväntat är den mer än en tiopotens bättre jämfört med den RISC-V som sitter i Mango Pi MQ Pro
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1729668-mango-pi-mq-pr...
CPUn i RV2 är en 8-core RISC-V som vad jag hittar fortfarande är en in-order design. Det verkar också stämma med att den presterar hyfsat i nivå med de 4 Cortex A55 kärnor som Orange Pi 5 har. I.e. det är rätt mycket RPi3 nivå på prestanda sett till single-core, bättre för multi-thread tack vare 8 kärnor.
CPUn blir varm när alla 8 kärnor lastas, men går helt klart att köra utan aktiv kylning, går faktiskt att köra även utan kylfläns också utan att det verkar "throttla".
Wifi verkar vara Wifi-5/802.11ac med 1x MIMO och 80 Mhz kanalbredd, jag får 150-250 Mbit/s faktisk hastighet.
Ethernet ger full 1 Gbit/s på båda portarna.
Det går framåt med RISC-V, men det är fortfarande en bra bit efter ARM64 SBC i prestanda. Väldigt mycket programvara fungerar, men finns fall som t.ex. .NET som i nuläget inte alls har stöd för RISC-V (C, C++, Rust, Go, Java, JS m.fl. fungerar men är inte jätteoptimerat än)
Blir spännande att se när det börjar komma ut lite out-of-order designer också. Orange Pi RV2 är ändå trevlig p.g.a. av sitt låga pris, kombinerat med integrerat stöd för NVMe, Wifi-5 och 2 st Ethernet.
Har inte hunnit testat I/O-headern än. Men givet att manualen tar upp I2C, UART och GPIO förutsätter jag att de funktionerna lär fungera.
Har nu testat UART, PWM, GPIO och SPI. Väldigt enkelt att sätta upp via medföljande "orangepi-config" verktyget och då alla dessa är standardfunktioner i Linux gäller det bara att drivers fungera, vilket de verkar göra på RV2