Permalänk
Datavetare

Orange Pi RV2

Har fått min Orange Pi RV2. Tyvärr verkar eMMC-kretsen kommit på avvägar, så stoppade i en 1 TB SSD istället.

Var väldigt enkelt att installera Ubuntu 24.04 på kortet, men värt att veta här är att Ubuntu är just nu den enda distro som officiellt stöds på RV2.

Går att boota från SD-kort, eMMC eller från NVMe (bara från den på undersidan, går att ha en 2230 på ovansidan också).

Hastigheten på NVMe är 2x PCIe 2.0. Precis som jag känt med Orange Pi 5 och RPi5 är "segheten" i SBC i många fall långt mer en effekt att köra från SD-kort än att det är en effekt av svag CPU. Faktum är att OPi5/RPi5 med Cortex A76 är "laptop-class" om man tittar på laptops som bara har några få år på nacken.

Det sagt, CPUn i RV2 är ingen raket men precis som förväntat är den mer än en tiopotens bättre jämfört med den RISC-V som sitter i Mango Pi MQ Pro
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1729668-mango-pi-mq-pr...

CPUn i RV2 är en 8-core RISC-V som vad jag hittar fortfarande är en in-order design. Det verkar också stämma med att den presterar hyfsat i nivå med de 4 Cortex A55 kärnor som Orange Pi 5 har. I.e. det är rätt mycket RPi3 nivå på prestanda sett till single-core, bättre för multi-thread tack vare 8 kärnor.

CPUn blir varm när alla 8 kärnor lastas, men går helt klart att köra utan aktiv kylning, går faktiskt att köra även utan kylfläns också utan att det verkar "throttla".

Wifi verkar vara Wifi-5/802.11ac med 1x MIMO och 80 Mhz kanalbredd, jag får 150-250 Mbit/s faktisk hastighet.
Ethernet ger full 1 Gbit/s på båda portarna.

Det går framåt med RISC-V, men det är fortfarande en bra bit efter ARM64 SBC i prestanda. Väldigt mycket programvara fungerar, men finns fall som t.ex. .NET som i nuläget inte alls har stöd för RISC-V (C, C++, Rust, Go, Java, JS m.fl. fungerar men är inte jätteoptimerat än)

Blir spännande att se när det börjar komma ut lite out-of-order designer också. Orange Pi RV2 är ändå trevlig p.g.a. av sitt låga pris, kombinerat med integrerat stöd för NVMe, Wifi-5 och 2 st Ethernet.

Har inte hunnit testat I/O-headern än. Men givet att manualen tar upp I2C, UART och GPIO förutsätter jag att de funktionerna lär fungera.
Har nu testat UART, PWM, GPIO och SPI. Väldigt enkelt att sätta upp via medföljande "orangepi-config" verktyget och då alla dessa är standardfunktioner i Linux gäller det bara att drivers fungera, vilket de verkar göra på RV2

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Lågt pris är rent generellt en fördel med RISC-V (finns väldigt billiga RISC-V MCUer idag). Samma gäller för Orange Pi RV2.

Finns 3st RAM-konfigurationer för RV2, 2, 4 och 8 GB. Den billigaste med 2 GB RAM start på ca 350kr och övriga saker är identiska (så även där är det 2st NVMe-platser, 2st Gbit/s Ethernet, Wifi-5/BT, eMMC-stöd och I/O-header).

Toppmodellen med 8 GB RAM kostar i nuläget ca 650 SEK. För en tusenlapp kan man hitta 8 GB RAM + 256 GB eMMC + strömförsörjning som levererar upp till 25 W (vilket är overkill för RV2, men var en sådan de skickade med).

Vad det gäller "GPU" så verkar RV2 sakna GPU i dess egentliga mening. Det går att visa en bild på en monitor, 1920x1080 stöd i alla fall, men verkar vara enklaste formen av 2D-stöd och inget HW-baserat 3D-stöd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lågt pris är rent generellt en fördel med RISC-V (finns väldigt billiga RISC-V MCUer idag). Samma gäller för Orange Pi RV2.

Är priset på ARM-kort egentligen ett problem?
Det blir svårt och konkurrera med pris om prestandan ändå är 90% sämre.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Meto:

Är priset på ARM-kort egentligen ett problem?
Det blir svårt och konkurrera med pris om prestandan ändå är 90% sämre.

Det beror så klart på use-case!

För egen del så är ingen existerande SBC ens nära att erbjuda "tillräcklig" prestanda för att vara en önskad lösning för desktop-användning. Här behövs väldigt hög single-thread prestanda, mer än man kanske önskar då allt mer flyttas till webben där effektiviteten är sämre med det fungerar just då moderna mobiler/bärbara/desktop har "tillräcklig hög" prestanda per kärna.

Använder en Orange Pi 5 som hemma-server, tycker den inte bara är billigare än x86-alternativen utan också bättre då den löser uppgiften utan att låta (den drar ~10 W max och typiskt ~2 W), tar väldigt lite plats och erbjuder ändå saker som dual 2,5 Gbit/s Ethernet, 4x PCI 3.0 NVMe (som är långt mer än vad 2,5 Gbit/s mäktar med) med 4+4 kärnor där de "stora" kärnor presterar i nivå med vad laptops låg på för inte så länge sedan, vilket för det jag använder den till fullt tillräckligt.

Orange Pi RV2 är ett snäpp ner, men den har ju inga problem att agera enklare NAS, hantera t.ex. Home-assistant och liknande. Kör en del NodeRed på OPi5, det skulle vara märkbart segt på RV2 givet att bytet från RPi4 till OPi5 helt klart "kändes" (frågan är i.o.f.s. hur mycket av lyftet som kom från CPU och hur mycket som kom från att OPi5 har NVMe-stöd vilket jag inte hade på RPi4:an).

För de flesta saker jag använder I/O-headern till fungerar redan ESP32:er (t.ex. ESP32-S3 och ESP-S6 som båda är RISC-V baserade). Det blir ju väldigt billigt. Men ibland finns anledningar att man vill kunna köra ett "riktigt OS" utan att för den skull prestanda i sig är viktigt. Orange Pi RV2 är här en lysande alternativ, långt snabbare med mer I/O jämfört med Mango Pi, kostar hyfsat nära RPi2 Zero fast med betydligt mer I/O.

NUC-datorer var tidigare ett bra val. Men de är inte alls lika självklara längre då de "billiga" inte längre är snabbare jämfört med RPi5/OPi5 och de kostar lika mycket. Ställd mot OPi5 får man med NUC också typiskt sämre I/O-stöd. De NUC:ar med Zen 5 eller Arrow Lake passerar ofta 10k, vilket i min mening gör dem helt meningslösa då de dels är dyrare och långsammare jämfört med MacMini M4 samtidigt som de ändå inte har GPU-kraft nog att vara mer än servers/enklare desktop.

Så beror helt på behovet. Använder man I/O-headern är ju ingen vanlig PC ett alternativ. Trevliga med Orange Pi serien är att den till lågt pris ger NVMe, eMMC, 1 eller 2 st 1/2,5 Gbit Ethernet etc på en prisnivå mellan 500 kr upp till ca 3000 kr för ett komplett system.

Det skrivet: köper man RISC-V bör man vara införstådd med att det i nuläget är mer för utvecklare än det är för slutanvändare. Finns absolut potential här, men det är just nu hyfsat omoget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såndär känns ju som den skulle kunna vara en rolig bas för PFsense, hoppas det kommer nån image för det

Permalänk
Medlem

Intressant.
Fick min för nån timme sedan, inte hunnit leka med den ännu.
Köpte mest för att testa RISC-V, plus att den faktiskt var väldigt billig trots alla finesser.

Bara att hoppas att det kommer lite mer generiskt stöd i Linux så man slipper special versionerna från Orangepi.