Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Kommentar: Jag har blivit den där gubben - och det är helt okej

Permalänk
Medlem

Pengar, tid, familj?
-Välj 2.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

<gubbgnäll>

......

</gubbgnäll>

Det där är inget gubbgnäll, det är en förutsättning för att vardagen ska fungera med alla andra måsten.
Sedan är det ganska naturligt att det man en gång var hyperfascinerad av, efter att ha sett det i många år, numer bara är intressant, men inte så intressant att man blir uppslukad av det🙂

Är det någon gång jag tar tid till tekniken mer än som verktyg så är det för att indoktrinera den nya generationen där hemma.

Permalänk
Medlem

Håller helt med.

Min dator uppgraderades 2018 sist med ett rx 580...grunden är fortfarande från 2011... Fick första barnet 2019 då försvann nästan all speltid. Så inte lönt att fixa nytt just då. Sen kom nästa barn 2023 så nu är det mindre speltid igen. Dessutom mer vab då minsta börjat förskola så inkomsten blir ju lägre. Återigen inte läge för nytt.

Kommer låta Inet bygga nästa dator. Kan sträcka mig till att montera cpu-kylaren själv i efterhand.
Orkar inte hålla på med OC och krångla. Den lilla tid jag har vill jag kunna spela!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Min dator begick seppuku för några somrar sen, två veckor senare anlände min Steam Deck… inte sett tillbaka ännu. Eller okej, tre gånger har jag lånat fruns gamla laptop för att bränna några cd till bilen (i windows media player!)

Jag håller med om allt som skrivs, om det ska bli något spelande alls så måste det bara funka och vara redo när jag har tid. Att hålla på och pilla går bara inte

Permalänk
Medlem

Så bra skrivet! Känner verkligen igen mig i det du skriver och det känns okej!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Fenrisulvfan:

Pengar, tid, familj?
-Välj 2.

It's a trap! När jag valde familj försvann de två andra alternativen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

It's a trap! När jag valde familj försvann de två andra alternativen

För vissa försvinner alla tre

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För vissa försvinner alla tre

Är det då man hamnar här på Swec …?

Permalänk
Medlem

Mycket av detta känner man igen sig i, även om man är lite äldre än så. Man brinner inte lika hett för grejer länge utan kör lite mer tillbakalutad stil. Alla blir vi gamla gubbar (alternativet är värre), och det är ok.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Viss igenkänning, inte minst från perioden med tant och bonusar, och visst ... det är trevligt att faktiskt ha fritid, men teknikandet är det jäkligt sparsamt med! Det finns så mycket annat roligt att fylla den lilla tid man har med. Inte heller ökar väl sugen att sätta sig vid datorn av att man sitter vid datorn på tok för många timmar på jobbet i veckorna. Det blir mest foto- och videoredigering, och det ska gå så snabbt och sömlöst som möjligt, och fan om datorn skulle krascha mitt i allt, då är det ju bara att gå och lägga sig direkt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Det fanns mer pretanda att hämta förr i tiden. Gjorde ett litet återbesök till år 2000 ungefär och klockade Duron tidigare i år

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Numera ska datorn vara tyst och stabil.

Häftigt men det behövs städas lite under skärmen.

Jag körde aldrig Duron utan Athlon 600mhz för mig så blyertspenna klockningen var aldrig riktigt aktuellt för min del.

Saker då höll inte samma genomgående kvalitet som idag. Det är tråkigt för det innebär mindre meck och strul idag än det var för 20-30 år sedan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Härlig artikel!
Älskar hur Fredrik genuint ser ut som SweC-gubben! <3

Den utvalde har anlänt, som det stått skrivet sedan millenniets begynnelse.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Geeks
Grundare

Blev riktigt glad när jag läste denna publicering, tack Fredrik! Inte reflekterat över att man förr tog sig tid till saker, men nu gör saker för att få mer tid. Väldigt träffande beskrivning som förklarar vissa val man gör nuförtiden :).

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Blev riktigt glad när jag läste denna publicering, tack Fredrik! Inte reflekterat över att man förr tog sig tid till saker, men nu gör saker för att få mer tid. Väldigt träffande beskrivning som förklarar vissa val man gör nuförtiden :).

Det var en bra beskrivning av vad det innebär att bli vuxen på riktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det var en bra beskrivning av vad det innebär att bli vuxen på riktigt!

Man får välja sina strider. Framförallt nu när pengarna inte är begränsningen för vardagssaker, utan nu är det tiden som är begränsad

Permalänk
Medlem

Att välja rätt sorts prylar är en bra bas för att automagiskt få mer tid från början.
"Set it and forget it" (bortsett månatliga servicefönstret)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb