Program med gitarrsound?

Permalänk
Medlem

Program med gitarrsound?

Jag skulle gärna vilja veta ett bra musikprogram där det redan finns gitarrsound från början...inget "koppla in gitarren..." snacket.

Finns det sådana program...har testat fruityloops men det är bara sjuka ljud anser ja. Skulle vara kul att kunna göra en cool rocklåt.

Skriv gärna länk angående programmet om ni kan.

Tacksam för svar!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hum..kalla mig gammalmodig men rocklåtar gör man med riktiga gittarer, bas, trummor i en riktig replokal. Inte på datorn i något program.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

En gitarr är inte en synth, man kan få fram ett oändligt antal ljud dvs 10 olika samplingar i Ejay kommer inte låta bra.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem

Steinberg Virtual Guitarist är nog bland de bättre jag jobbat med. Låter helt ok för att vara dator, men framförallt kan man få gitarristen att spela som man vill, med det sound man vill.
Gitarrerljud från datorbaserade gränssnitt är dock väldigt svåra att "få liv i" ... man kan så gott som alltid höra att gitarrljudet är alstrat genom dator när det gäller just gitarr, så vill du ha det bra och levande som slutprodukt = ta in en bra gitarrist. Annars funkar Virtual Guitarist och en del andra samplingsbaserade ljudkällor bra för enklare saker som t.ex. demo.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem

OK...tack för svaren. Det verkar vara svårt att få bra gitarrljud på konstgjord väg. Men då tänker ja om....ja kan lira gura och har en häftig el-gitarr som ja vill koppla till datorn. Kan man ha ett program som man då använder för att få sköna gitarrljud med då? Alltså att datorn agerar som en förstärkare typ? Tips på program där!

Vad behövs det för kabel för att koppla gitarren till ljudkortet? Har ett audigy 2 kort.

Viktor

Permalänk

Köp en pedal säger jag bara, typ en POD, det är värt det !

Permalänk
Medlem

Håller med Daniel .. någon pedal är faktiskt mer värt än ett program, för så länge du alstrar gitarrljud inne i datorn så blir det sällan riktigt bra.

Men ifall du vill envisas .. så är det snarare en Plug-in till något musikprogram du söker .. DX-plug, iVST eller VST-plug om du har nåt av Steinbergsprogram. De flesta program har medföljande filter som dist, overdrive, chorus å delay å sånt.
Jag har en sån plugg som du vill ha, som är specifikt gjord för datorn att agera kombo (kräver cubase dock), låter bra (för dator i alla fall) men kommer inte ihåg vad den heter på rak arm ... kan återkomma om det.

Du kan nog koppla in sladden direkt i ljudkortet, var aktsam med nivån bara om du har aktiva mickar på gitarren. Ta en titt på ljudkortets kontakter och ta sen en promenad ner till hi-fibutiken och inhandla rätt kontakter.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk

Jag hittade ett program som var helt ok.
Guitar FX BOX
Finns ett demo, som funkar ungefär precis som slutprodukten. Enda är att man får sätta igång filtrerna efter typ 5 minuter igen.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Det finns ett bra program som heter guitar pro 4 som är helt ok. Du kan köra färdiga exempel samt komponera egna låtar via noter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Worm
Det finns ett bra program som heter guitar pro 4 som är helt ok. Du kan köra färdiga exempel samt komponera egna låtar via noter.

eh va? kan man köra in gitarren i ljudkortet och få effekter med GP4 ? jag kollar tabbar med GP4

Permalänk
Medlem

Pro Tools tillsammans med Amp Farm (plugin) är nog det bästa du kan få tag i om du vill ha trevligt gitarrljud.. I amp farm så kan du t.ex. välja en sorts stärkare med en annan top osv.

Har du tur så kanske Amp Farm finns som plugin till cubase eller ngt annat liknande program då Pro Tools är väldans dyrt (har jag för mig i alla fall, länge sedan jag använde det).

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du spela själv är det bara att leta efter distpluggar, men det verkar du inte vara så intresserad av. Finns då två alternativ:

#1: Steinberg Virtual Guitarist. Detta är ett "intelligent loop-arkiv" med förinspelade samplingar - du kan alltså inte få gitarristen att spela EXAKT som du vill, groovesen är förutbestämda. Dock, eftersom det finns många att välja på, spelar det inte så stor roll.

#2: Softsampler och samplingsskivor. Detta är det alternativ jag kör; Hans Zimmer Guitars vol. 1 och 2 är mycket trevliga att arbeta med. Det blir dock extremt mycket manuellt jobb för detta, och de funkar egentligen bara riktigt bra till solon.

Bäst är naturligtvis att köra en kombination av de båda, samt att ha ett par-tre riktiga gitarrer i studion som du kan använda för att få det att låta lite mer "live". Har ett par låtar gjorda med denna teknik som du kan få höra om du kontaktar mig privat.

Permalänk

Håller helt med Sodoyo!
AmpFarm låter bäst. Har för mig att det bara finns som ProTools plug men det ska finnas en motsvarande plug som funkar till Logic och ev. till Cubase åxå.

Visa signatur

| AsusP5W DH Deluxe | Core2 Duo 6600 | 2048Mb| ATI 1900xtx | WD Raptor 74GB | WinXP Pro | LianLi 6070 |
-Antistatarmband? Jag moddar naken på diskbänken!

Permalänk
Medlem

www.guitarport.com från Line6 är helt grym, bara o koppla in gitarren o köra, finns en massa olika stärkartyper o riggar... plus att den går att spela in direkt med i Cubase.
Sen kan man även ladda hem tabs o olika ljud genom programmet.
Klart det bästa jag prövat än så länge.

Visa signatur

Asus A7N8X DeLuxe - Amd XP 1800+ - Asus GF4 4800 ti - 3x256Mb DDR PC 3200 - Audigy Platinum - 2x120Gb S-Ata SG + 1x120Gb Ide Ibm.

"Jag är inte lika dum som ni, jag har bara otur när jag tänker...!"

Permalänk
Medlem

Verkar mycket intressant Ahnaka....
Så en guitarport är något man måste ha...finns det att köpa en sådan eller liknande från typ en musikaffär? Vågar inte riktigt beställa från internet när det gäller sådant!

Ja och en kille till som ja känner ska lira in med vår exremt säkra gitarrspel

Tack för alla svar hitills

Permalänk
Medlem

Den VSTi pluggen som jag skrev om ovan heter Amplitube, från IK Media. Ingen top-notch dock, men en riktigt bra plug, förmodligen bäst ibland de icke svindyra.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre