Permalänk
Medlem

2-polig strömbrytare?

Har fått tag i några 2-poliga strömbrytare till-från-till från http://www.clasohlson.se/ art.nr 12-690. Dom har ju 2 "rader" med 3 "piggar" i varje. alltså 6 piggar totalt.
Har dom två "raderna" något med varandra att göra? Eller är det som 2 strömbrytare till-från-till. med samma vipparm?
Jag hade tänkt koppla 2 fläktar till en brytare, om det nu går.
12V-Off-5V (på en "rad") och
12V-Off-Off på den andra.
Jag vill alltså kunna köra dom i full fart alltid utom då jag sover, då jag vill köra fläkten som sitter till vänster om HD racket på 5 V. Har ett Sonata och det är bara HDn som behöver lite kylning.

Permalänk
Avstängd

Det stämmer att de fungerar som två stycken enpoliga strömbrytare.

Permalänk
Medlem

Det är fullt möjligt att koppla så som du beskriver.

Lite kopplingstips om du vill ha:
http://www.fanbus.com/faq/fanfaq.htm

Permalänk
Medlem

Jag undrar om man kan koppla 12v _7v_5v med nån liknande vippströmbrytare på nåt sätt så jag lånade tråden lite

Permalänk
Medlem

Jag kopplade ihop mina strömbrytare 12v-5v-off. på 2 fläktar. men då låter det ju som om den ska flyga iväg på semester eller nått. så då hade jag tänkt koppla in 7v-5v-off, går det. Har gjort det och jag skulle tro att det är rätt men saken är att fläkten snurrar bara i 7V-läget. inte i 5v. Har ingen multimeter (heter det så) Men jag har en såndär "testskruvmejsel" med lampa i. På 7V läget lyser lampan litegran och på 5V väldigt väldigt lite.
Nån som har ett kopplingschema för 7V-5V-off?

Permalänk
Medlem

Nice som sören
fin guide

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffis
Jag kopplade ihop mina strömbrytare 12v-5v-off. på 2 fläktar. men då låter det ju som om den ska flyga iväg på semester eller nått. så då hade jag tänkt koppla in 7v-5v-off, går det. Har gjort det och jag skulle tro att det är rätt men saken är att fläkten snurrar bara i 7V-läget. inte i 5v. Har ingen multimeter (heter det så) Men jag har en såndär "testskruvmejsel" med lampa i. På 7V läget lyser lampan litegran och på 5V väldigt väldigt lite.
Nån som har ett kopplingschema för 7V-5V-off?

Röd mitt och gul på ena sidan och svart på andra sidan, 7v om strömbrytaren står mot gul och 5v om den står mot svart.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Alltså har jag hjärnsläpp eller nått. Hur jag än försöker koppla ihop 7V-5V-Off funkar det inte. Antagligen för att strömmen gå åt olika "håll" genom fläkten (trodde att en fläkt kunde snurra "baklänges"). När jag kör från 5V och Gnd via strömbrytaren kommer 5V in på plus. När jag slår om strömbrytaren till det tänkta 7V läget så går ju fortfarande 5V in på pluss och 12V in på minuspolen i fläkten, det måste ju medföra att strömen går från - till +? eller är jag ute och cyklar?
Har någon en lösning på detta problem. Har alltså en 2-polig strömbrytare till-från-till .

Edit: kom på hur jag ska göra men då måste jag andvända båda polerna. Vill Hellst bara använda en eftersom jag ska ha en annan fläkt till den andra polen. Bara 7v-off-off på den dock.