ATI Radeon 9700pro Drivrutiner förstör windows???

Permalänk
Medlem

ATI Radeon 9700pro Drivrutiner förstör windows???

Hej!

Jag har ett ganska rejält problem. I fredags så instalerade jag KOTOR(Knights Of The Old Republic), men KOTOR ville att jag skulle updatera mina drivrutiner, sagt och gjort, jag laddar ner och instalerar nya. Den vill att jag ska starta om datorn, sagt och gjort, men sedan, när den är omstartad, så hänger sig windows(xp pro) när jag startar den när det blir 'blå' skärm och precis innan inloggnings alternativen kommer upp... Så hare vart sen i fredags, just nu sitter jag på ett temporärt windows på andra partionen.

Nu äre så at jag provade att updatera drivrutinerna här också, men nej, samma sak! Jag instalera om windows på andra partionen så nu funkar det temporära igen(tyvärr vill jag inte instalera om på andra partionen innan jag hunnit backupa filer).

Nu undrar vad de här är för jävla problem för när jag äntligen fixat datorn efter denna krasch så vill jag spela KOTOR.

Någon som vet?

(det var Catalyst drivrutiner)

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så behöver man avinstallera dom gamla först... Gjorde du det?

Du kan hämta hem ett program som heter "Drivercleaner" Den rensar bort gamla filer som kan bli kvar..

Finns en medföljande textfil som hjälper dig hur du ska gå tillväga.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Okey... men alltså, jag har aldrig behövt avinstalera gamla drivrutiner förut när jag har updaterat...

lite historia:
Orginella Windows installation
1. Jag använder de som man får på skivan med grafikkorten
2. Jag använder Catalyst 3.9
3. Jag använder Catalyst 3.6
4. Jag uppdaterar till 4.2 och DÅ slutar det funka
Andra windows installionen
1. Jag använder de som man får på skivan med grafikkorten
2. Jag använder Catalyst 3.9
3. Slutar funka, jag återställer genom att trycka på f8 när jag startar windows...

och det där är lite konstigt att det FÖRST funakr att uppgradera och sen inte :/

Visa signatur

Amd Athlon XP 2600+, MSI K7N2 Detla series, ATI AIW 9700pro, Seagate 120GB Barracuda 7200.7, XP pro SP2.

Permalänk
Medlem

Alltså. Om du inte har avinstallerat några av de drivrutinerna någonsin så skulle jag rekommendera en runda med Driver Cleaner. Ta bort alla drivrutiner från alla tillverkare du använt och testa igen

Permalänk
Medlem

VAD är det som är otydligt i ATI´s installations beskrivning?!?

Installation Instructions:
NOTE: Ensure that you have logged onto the system with Administrative rights if you are using Windows 2000/XP

Uninstall the ATI Display Driver
Restart once prompted. If prompted cancel the installation of the display adapter upon boot up.
Close all other applications running, including any anti-virus software before attempting to install the driver suite.

Visa signatur

Pentium 2.8Ghz (Bus 960Mhz) @3.36 Ghz, P4C800 deluxe, 2 x 512Mb Gail pc 4400 Dual, Radeon 9800 pro 128Mb. 405/350 , 3X 80 Gb Western Digital XL Caviar 8Mb cache. Maxtor SATA 200G. 6455p 3Dmark03