Permalänk
Medlem

Hur gör man i HTML?

Tja, håller på med en sida, nu har jag kommit till pukten då jag ska lägga ihop allt.

Sidan --> www.nifbosna.tk

Nu undrar jag hur man gör för att meny på vänster sidan och LOGGAN överst följer med varje gång man klickar på en länk.
Alltså om jag har "gästbok" och klickar på den länken så följer loggan och menyn med.

Jag hade tänkt mig att jag skulle stoppa det som skall visas i mitten, som ni kanske ser så finns det plats reserverat åt just detta.

Har kollat lite på iframe, men tycker inte om det då det blir en höger scroll knapp ,tycker det blir så fullt, har ni några förslag eller länkar på hur man kan göra ?

Permalänk
Medlem

Re: Hur gör man i HTML?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jahac

Nu undrar jag hur man gör för att meny på vänster sidan och LOGGAN överst följer med varje gång man klickar på en länk.
Alltså om jag har "gästbok" och klickar på den länken så följer loggan och menyn med.

Följa med?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jahac

Jag hade tänkt mig att jag skulle stoppa det som skall visas i mitten, som ni kanske ser så finns det plats reserverat åt just detta.

Ha? stoppa vad?

Kanske är trött men jag fattade inte mycket av det du skrev där.

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur gör man i HTML?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av M1M3R
Följa med?

Ha? stoppa vad?

Kanske är trött men jag fattade inte mycket av det du skrev där.

Jag menar att när jag klickar på en av länkarna så visas den nya innehållet i mitten, men logan och menyn visas också, förstår du mig nu, hehe hoppas jag

Permalänk
Medlem

En scrollbar är väl bra så man kan scrolla? Om du inte vill kopiera "menyn och loggan" och lägga in på varje sida/eller kanske inte kan för den ligger på en annan host så blir du tvungen att använda frames/iframes. EFTERSOM comhem inte stödjer nått "SERVER SIDE" språk som skulle kunnat klistrat ihop sidan innan den skickade iväg den.

Liknande effekt går att få med javascript (om man använder document.write..), men för dom som inte har/aktiverat javascript kommer sidan se förjävlig ut för.

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Du kan använda dig av position: Fixed på det du vill ska följa med, men det fungerar bara i de webbläsare som följer W3C:s rekommendationer någolunda (läs: det flesta moderna utom ie).

Permalänk
Medlem

Jag antar at du vet att du måste ha HTML koden för menyn och loggan i alla de sidor du vill att de ska visas på? Annars så får jag skicka tillbaka dig till skolbänken:

http://www.w3schools.com/html/

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

Om han inte kör med SSI...

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Om han inte kör med SSI...

Antog att ens nämna serverteknik är lite överkurs i detta fallet

Men du har rätt filigran. Detta tar ju dock inte klienten hänsyn till. Den renderar vad den får skickat till sig om det ligger i en inkluderad fil eller om det ligger var för sig på varje sida. Klienten "ser" ju inte om det är SSI eller inte.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

Eller med frames...

Permalänk
Medlem

om du har stöd för php så kan du använda dig av include() eller require()
www.se.php.net/include