svcd på dvd-r... Går/funkar det?

Permalänk
Avstängd

svcd på dvd-r... Går/funkar det?

Konverterat mina semester filmen till svcd. Det blev 4 skivor cd-r skivor på ca 700 mb styck. Nu vill jag ha dessa på en dvd.r skiva. Hur gör jag??

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Testa att bränna dom rakt upp och ner på en data-dvd-rw, det fungerar på min iaf, annars kan det bli lite knivigt för då måste du konvertera dom mpeg2 tror jag. När det handlar om dvd-r kan man nästan vara säker på att svaret finns på http://www.dvdrhelp.com , bokmärk den nu!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Testa att bränna dom rakt upp och ner på en data-dvd-rw, det fungerar på min iaf, annars kan det bli lite knivigt för då måste du konvertera dom mpeg2 tror jag. När det handlar om dvd-r kan man nästan vara säker på att svaret finns på http://www.dvdrhelp.com , bokmärk den nu!

Bränna dom rakt upp och ner?
Hmm,, Hur menar du?

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Ja, alltså bränna dom som data på dvdn, i motsats till att försöka bränna dom som dvd-video eller liknande. På min spelare kan man då spela upp dom som om det vore tex mp3, via en filhanterare. Hänger du med?
Ett tips är att införskaffa en dvd-rw skiva om du inte redan har gjort det, och experimentera lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk

TMPGEnc DVD Author är ett annat synnerligen enkelt och kraftfullt program för ändamålet...

Eftersom du nu konverterat dem själv... ?döh? ... till SVCD, så borde de ju vara i samma upplösning och system (PAL, NTSC). Det går nämligen inte att lägga olika upplösning och/eller system på samma DVD.
Annars måste man göra om dem så alla är likadana...
6 st. SVCD cd-r skivor får man in på en DVD-R utan att tappa för mycket kvalitet...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en DVD med olika upplösningar så det går visst. Jag har en film med upplösningen 352x576 och en annan med upplösningen 704x576 på samma skiva. En meny i början valde vilken film jag ville se. Men däremot ska man inte blanda PAL och NTSC på samma skiva har jag hört.

Men SVCD-upplösning är formellt sett inte DVD-kompatibelt (men det kan funka ändå om du har tur). Dessutom är ljudet samplat med 48 kHz på DVD istället för 44.1 kHz som det är på SVCD. Välj hellre en DVD-upplösning samt DVD-kompatibelt ljud nästa gång du kodar dina semesterfilmer. Eftersom du kan ha högre bitrate på DVD så blir kvaliteten bättre om du kodar om dina original istället för att koda om din SVCD-kopia. För PAL är kompatibla upplösningar 720x576, 704x576 och 352x576 i mpeg2 samt 352x288 i mpeg1.

Men hur som helst, prova först om din spelare klarar av SVCD-DVD som du alltså enklast skapar med dvdlab. Om det inte funkar så kan man koda om till DVD-kompatibel mpg med en mpeg2-encoder.

Permalänk

Det går visserligen att blanda upplösningar, men jag skulle inte rekommendera det... Min "stand-alone" DVD spelare klarar inte av att hantera det...

Man bör alltid dra ut ljudet separat från filmerna och lägga bild och ljud som två separata in-filer till DVD:n för att få ljudet i synk.

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...