Permalänk

Linux dist under 600 mb

Hej Jag hade tänkt att börja lära mig lite linux Så nu behöver jag en dist som är mindre än 600 mb och rullar bra på en p100

Har kollat runt i föregående trådar, men har tyvärr inte hittat nån information om hur mycket hd-utrymme de olika distarna tar

iofs... kanske den skulle vara mindre än 400 mb... då kan jag få plats med program oxå

Tacksam för svar !

/stolt n00b

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

använd knoppix. behöver inte installeras bara köra på skivan... rätt kul faktis om det funkar. Tyvärr har det inte funkat på nån av mina datorer hemma

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

ok... men helst ska det kunna köras utan cd, då jag inte har nån till övers till den datorn jag tänkte använda

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Gentoo är snyggt och litet - om man installerar det rätt.

Finns en Basic-variant för en CD att ladda ner, är på 95 MB. Sen får du ju välja precis vad du vill ska installeras. Även en Stage 3-installation av Gentoo kan vara något för dig.

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Medlem

Är det en P100 du ska köra på så ska du inte köra Gentoo, det skulle ta en vecka att installera det.
Testa istället Debian eller OpenBSD, standardinstallationen av dom är mycket små.

Permalänk
Medlem

$ df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part2 195M 118M 67M 64% /

Har jag lyckats få ner slackware till.
43MB är installationsfiler som egentligen inte behövs.

Permalänk
Hedersmedlem

Gentoo blir rätt stort då alla libar och annat måste finnas. springer lätt upp i och över 1.5 gig.

Inte problem normalt sätt, men någon minidist är det inte.

DamnSmallLinux kanske? En live-cd på 50mb (desktop ja). Går att lägga på disk också.

Annars Är ju slack den klassiska disten att bygga små system på.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk

Är inte slackware rätt svårt ? Är ju nybörjare, men lite har jag läst mig till

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Nja tror inte slack är så svårt. Gentoo är svårt, och det har jag lyckats med att få fart å. Så då lär dü klara av Slack åxå!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

CRUX über alles!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Debian, den är ju urskön (=

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk

Finns det nåt gui som funkar på en p100 ?

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk

Debian får plats på 50MB har jag hört, men jag vet inte.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

Ja, GUI finns. fluxbox, blackbox, openbox(och alla andra *box), pekwm(min favorit), twm, evilwm osv.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Sen finns VectorLinux som bygger på Slack, den tog ca 200 mb av min hårddisk

Permalänk
Medlem

slack fick ja ner til en 62MB en gång. rättså användbart med..

men en 400MB lär du få det mesta du behöver

Permalänk
Medlem

Hur gör ni för att få ned dem till så små som hela 62 MB?

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Medlem

Du kan ju även kolla på *BSD, FreeBSD tar 80MB om man kör en minimal installation. Bara att välja 'minimal' när du ska installera, behöver inte välja bort några paket manuellt eller nånting. Sen kommer ju det jobbiga om du aldrig kört *nix förut, att använda systemet.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Förstår ärligt talat inte hur ni kan föreslå distar med källkodsbaserade paketsystem till någon som ska köra på en P100, vet inte hur det funkar nu men sista jag använde FreeBSD så var det så där, är väl samma sak i Gentoo etc.
Mitt förslag skulle onekligen bli Debian, på grund av paketsystemet (som är binärbaserat, finns i källkod med) och är hyfsat enkelt att installera.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte kompilera Gentoo på P100:an ju, utan man kan fixa till allt på en snabbare maskin och sedan lyfta över det.

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Medlem

ja men han är totalt nybörjare och kanske inte riktigt det han vill börja pilla med direkt

Permalänk
Medlem

Och FreeBSD kan man köra binärer i, pkg_add -r <paketnamn>, och namnet är samma som det till portspaketen. Alla paket finns på ftp.freebsd.org om man vill tanka hem det manuellt(t.ex. om det inte funkar att köra pkg_add -r av någon anledning, som för mig i skolan t.ex.)

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeWMan
Man behöver inte kompilera Gentoo på P100:an ju, utan man kan fixa till allt på en snabbare maskin och sedan lyfta över det.

Vilket är korkat därför att Gentoos enda claim to fame är att allt optimeras för den burk du installerar på. Emerge är inte i närheten av lika smidigt som dpkg som binärt paketsystem beaktat.

Tänk om, tänk rätt.

Jag är _så_ trött på gentoo fanbois.

W

Permalänk
Medlem

Gentoo är ju så pass bra just p.g.a. portage. Vill man ha en dist med binärer kan man ju lika gärna köra något annat. Portage är ju inte ett binärsystem, och hade det varit enbart binärer, som debians apt, hade jag aldrig kört det. Antingen enbart sås eller båda, som freebsd. är man så dum att man kör gentoo på en p100 får man skylla sig själv.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Vilket är korkat därför att Gentoos enda claim to fame är att allt optimeras för den burk du installerar på. Emerge är inte i närheten av lika smidigt som dpkg som binärt paketsystem beaktat.

Tänk om, tänk rätt.

Jag är _så_ trött på gentoo fanbois.

W

Vad hindrar dig att optimera för ett annat system? Jag har byggt flera gentoosystem genom att mounta en disk i en snabb burk, chroota över ett shell och göra som vanligt, med flaggor och annat för den burk det ska till.

Och det är dumt att köra Gentoo enbart för optimeringens skull (men det är likaså dumt att köra gentoo utan optimeringar, när man ändå håller på och bygger allt). Gentoo har massa fördelar framför andra distar. Portage är väl den största.

Visst är det lite jobbigt med folk som påstår att det ger massa att optimera (det ger från runt 5% upp till i vissa fall kanske 10% vad jag vet, ibland inget alls) men du behöver ju inte racka ner på Gentoo stup i ett för det.

Men gentoo har inte så mycket att göra i väldigt slöa system med mycket lite ram, eller sådana som ska vara så små som möjligt.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk

Svenska tack ?

Det jag behöver är: nåt os (inte win) som tar <400 mb och har gui och inte är allt för svårt att installera Ska funka på en p100

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Hedersmedlem

Med de flesta distar går att välja rätt mycket, och därmed anpassa hur stort det blir. Detta är dock inte helt lätt om man är helt grön, man måste ju veta vad som behövs och vad man vill ha. Samma sak gäller de olika bsd-varianterna. Är man helt grön vill man gjärna kladda in allt möjligt och sen "se vad som händer" ungefär.

Min beos-install tar 250mb om jag inte mins fel annars, men det kanske inte var vad du hade tänkt dig.

Men Gentoo kan du glömma. Det går inte ens att bootstrapa på en 500mb disk (råka försöka installera det i ramet en gång, vilket inte gick så bra)

Slack och Debian går antaligen bra, men det är inte lätt om man inte kan, kan ta flera dars fipplande innan man har X uppe om man inte kan det alls innan och det jävlas lite. Men Suse, fedora, mandrake etc borde ha en minimal install med gui som går under 4~500 mb, men det vet jag inte.

Låna ut en cd till burken och testa en livecd kanske är det smidigaste endå? DSL är som sagt på 50mb och kör bara lätta grejer (då lätta program är små program allt som oftast), så den borde gå rätt bra på en p100, vilken lär ha väldigt lite ram.

Det hela är en djungel man bäst lär sig hitta i genom att dyka in i den nån stans.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk

Okey, men då får jag väl ta och testa slack då

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Gentoo är ju så pass bra just p.g.a. portage. Vill man ha en dist med binärer kan man ju lika gärna köra något annat. Portage är ju inte ett binärsystem, och hade det varit enbart binärer, som debians apt, hade jag aldrig kört det. Antingen enbart sås eller båda, som freebsd.

Du vet om att man kan kompilera de paket som finns i Debians apt också? Så enbart ett paketsystem för binärer är det inte, si där, där dog ytterligare ett av Gentoo-folkets anklagelser mot Debians paketsystem...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
är man så dum att man kör gentoo på en p100 får man skylla sig själv.

Hur ska man kunna veta det som nybörjare undrar jag då, ge inte det rådet om ni inte själva skulle köra så är väl rådet jag får ge.

hollywoodstar: Mitt råd är som sagt Debian.

Permalänk

Var får man tag på debian och slack ? Och hur fixar man de enklast på skiva ?

Visa signatur

hollywoodstar