Permalänk

BBB telefoni

Ni som hoppade på BBB´s erbjudande från början borde ha haft det ett tag nu.
Min fråga är bara hur ni upplever att det gått att ha BBB som telefonileverantör. Om det är prisvärt, stabilt osv.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som har IP-telefoni från BBB. Eftersom han har sitt bredbandsjack i hallen har han kopplat dosan i sin switch istället. Detta medför att kvalitén på samtalen kan bli kass om han toktankar något samtidigt som han talar i telefon (man kan också jävlas med honom genom att 'pingflooda' honom samtidigt som man snackar... ). Men annars har det nog inte varit några större problem. Om nätet dyker så dyker ju iofs. telefonen också, så det gäller att ha en mobil för ev. nödsamtal.

Permalänk
Medlem

Jag har haft BBB telefoni i nästan ett år nu, eller nått. Och det har funkat utmärkt. Men som JohanS skriver, om det blir strömavbrott eller fel , så går det inte att ringa, men det händer nästan aldrig och man har ju mobil. Samt att mina räkningar blivit mindre oxå.

Visa signatur

Frågar man inte, så får man inget veta.

Permalänk
Medlem

Jag har haft BBB Ip-telefoni i 5 månader
Fördelar: Billigare
Nackdelar: sämre ljud än vanlig telefoni ligger ett bakgrundsbrus bakom hela tiden sen som sagt vid strömavbrott kan man inte ringa och inte heller när nätet är nere.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Har haft BBB's IP-telefoni över ett år snart skulle jag tro. Funkar alldeles utmärkt. Märker själv ingen skillnad mot vanlig telefon och ingen man pratar med klagar heller. Har nog endast haft ett kort avbrott under hela tiden.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

Har haft det sen starten ungefär och jag tycker det fungerar mycket bra. Har inte haft några problem som helst.

Permalänk
Avstängd

bb telefoni blir ju extra bra nu när telia tar 150 kr/månad för ett ungdoms abb... :/

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Telia tar inte 150 för ett ungdoms abb.
Det är samma pris som vanligt 125:-

Permalänk
Medlem

Tittar på min teleräkning från BBB...

Totalt att betala denna månad: 20kr 45öre.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Tittar på min teleräkning från BBB...

Totalt att betala denna månad: 20kr 45öre.

Du kan inte ringa många samtal om du bara ska pröjsa 20kr och 45öre sen tillkommer ju 99:- för abbonemanget.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

själv kör man fortfarande me vanliga eftersom det blir billigare för oss. har operatör som inte kostar nått i månaden o som har lägre priser än BBB

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

BBB telefoni funkar klockrent, inga problem eller störningar alls under det år jag hittills haft det.

jens: Vilken operatör har du som inte kostar något i månaden?

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
själv kör man fortfarande me vanliga eftersom det blir billigare för oss. har operatör som inte kostar nått i månaden o som har lägre priser än BBB

Va är det för en operatör?? om det inte kostar nånting i månaden inte änns abbonemangsavgift lr nått?

det enda jag har sett är Tele2 där man kan ringa billigare på helger och kvällar mot en fast avgift på 24:- lr 18:- i månaden...

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
själv kör man fortfarande me vanliga eftersom det blir billigare för oss. har operatör som inte kostar nått i månaden o som har lägre priser än BBB

vilken operatör har du om jag får fråga?

Permalänk

VitoC: NINI42?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
VitoC: NINI42?

Ehh???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
själv kör man fortfarande me vanliga eftersom det blir billigare för oss. har operatör som inte kostar nått i månaden o som har lägre priser än BBB

Du slipper väl ändå inte telias avgift på 125kr/mån?

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
själv kör man fortfarande me vanliga eftersom det blir billigare för oss. har operatör som inte kostar nått i månaden o som har lägre priser än BBB

Men du betalar väl en månadsavgift till telia på 125:- eller hur? Även om du har förval

Visa signatur

Frågar man inte, så får man inget veta.

Permalänk
Medlem

Skaffa Telias bredbandstelefoni (eller bredbandstelefoni Ungdom) istället, det är klart billigast, både samtalskostnader och abonnemangsavgift!

Man kan även koppla in Telia Fritid på det om man vill så man ringer gratis på kvällar o helger för 25kr i månaden (har för mig det är 15kr för ungdomar)....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slajsen
Skaffa Telias bredbandstelefoni (eller bredbandstelefoni Ungdom) istället, det är klart billigast, både samtalskostnader och abonnemangsavgift!

Man kan även koppla in Telia Fritid på det om man vill så man ringer gratis på kvällar o helger för 25kr i månaden (har för mig det är 15kr för ungdomar)....

Korrekt, 15 för ungdomar

Permalänk

Brorsan hade det där i 2 månader. Han ledsnade direkt.
När Ip-telefonin är inkopplad så sjunker hans bandbredd till datorn till 1-5KB/s. Han har ringt BBB´s kundservice ett antal gånger utan att de har gjort ett skit för att lösa det de var även mycket ohjälpsamma, vägrade han t.ex. att få prata med deras chef. De enda de gjorde var å skicka en ny dosa men det var lika kasst ändå. Han provade byta nätverkskort utan att det blev bättre. Nu efter 2 månader ledsnade han på deras totala inkompetens och slet ut dosan och sade upp sin IP-telefoni, han kommer även kräva ersättning för dessa 2 månader utan fungerande uppkoppling (10Mb direkt i väggen) och att säga upp sin uppkoppling i protest mot dem.

Till raka motsattsen så fungerar min syrras BBB och ip-telefoni perfa förutom att ljudet är av dålig kvalité

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Va är det för en operatör?? om det inte kostar nånting i månaden inte änns abbonemangsavgift lr nått?

det enda jag har sett är Tele2 där man kan ringa billigare på helger och kvällar mot en fast avgift på 24:- lr 18:- i månaden...

optimal telecom. du betalar bara för vad du ringer för. prisgaranti mot de 7 största (Telia, Tele2, Rix Telecom, Glocalnet, ACN, PGOne och Vattenfall). när vi teknade kostade garantin inget, nu kostar den HELA 9 kr/månad tror jag. är inte riktigt hundra på det. http://www.optimaltelecom.se/

de sänker just nu priserna på utlandssamtal upp till 80 % (men genomsnitt 20%) och upp till 13% lägre på samtal till mobil.

anno: Du har rätt att vi inte slipper telias avgift, men man måste räkna på det.

telias avgift per år = 125x12 = 1500kr
BBB´s avgift (visst du slipper telias avgift, men eftersom optimal kostar inget eller nästan inget): 99x12 = 1188 kr

det man tjänar på BBB: 312 kr. (möjligen får man räkna in 108 kr till om man nu får betala 9 kr för prisgaranti, är inte säker, bästa är faktiskt o ringa optimal, de är hjälpsamma me att upplysa en). sen äre bara att räkna på hur mycket man ringer o priser. i våran familj ringer min syster till scottland en hel del (pojkvän där:D). o eftersom BBB tar dubbelt så mycket betalt för att ringa till england så "tjänar" vi in det som vi skulle tjäna me BBB på en månad, om inte mindre )

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive