Ett retsamt problem efter mandrake install

Permalänk
Medlem

Ett retsamt problem efter mandrake install

Hej hej.
Lade in mandrake 10.0 för ett tag sedan...det gick lite sådär så därför tänkte jag att jag skulle ta bort det så länge, lära mej mer och sedan ge mej på det igen. Körde dualboot med xp på en annan hårddisk och vid uppstart fick man en meny där man fick välja om man ville starta windows eller linux, linux nonfb (vad betyder det?) samt något annat alternativ.
Tog som sagt bort det genom att ta bort partitionerna på disken jag installerat linux på, och formattera om den.
Men vid start får jag fortfarande upp den där bilden med valet om jag vill starta win eller linux..hur får jag bort det?
Vore även tacksam om nån kunde ge mej en eller ett par bra länkar som lär ut linux från grunden...typ linux for dummies på webben eller nåt i den stilen så man kunde få riktigt med kött på benen innan man börjar.
Tack så mycket
/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Du kan köra in en winxp-skiva gå in i recoveryconsole och skriva fixmbr. då försvinner menyn.

nonfb bör vara att den kör utan framebuffering

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket, ska göra det.

Bra att man kan göra det med skivan så man slipper köra startdiskett och sånt pilligt...:)

Frame buffering = ?

ursäkta alla frågor.
är 100 % ny på detta
/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Framebuffering är ett sätt att kunna köra högre upplösningar för konsollen exempelvis.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs