Doom 3 va inte så bra/roligt/läskigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siffer
Miljömässigt är Far Cry och Doom 3 egentligen ganska likvärdiga. Far Cry utspelas bara i djungler, Doom 3 bara i mörka korridorer, lika enformiga båda två med andra ord. Doom 3s starka sida är inomhusmiljöer, Far Crys utomhusmiljöer.

Har du ens spelat FarCry? Och klarat det, menar jag, så att du har fått sett hela spelet?

"Miljömässigt är Far Cry och Doom 3 egentligen ganska likvärdiga."
Tihihi. Jag ändrar min fråga till; "Har du överhuvudtaget spelat någon av de två spelen?"

Edit: Det är roligt att läsa förklaringarna till varför Doom3 är enformigt. Först säger dessa människor emot, "det är inte alls enformigt", och sedan ser man samma person skriva ett inlägg som "jamen, det är inte så konstigt att det ständigt är samma miljö, det utspelar sig på bla bla...".

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Har du ens spelat FarCry? Och klarat det, menar jag, så att du har fått sett hela spelet?

"Miljömässigt är Far Cry och Doom 3 egentligen ganska likvärdiga."
Tihihi. Jag ändrar min fråga till; "Har du överhuvudtaget spelat någon av de två spelen?"

Edit: Det är roligt att läsa förklaringarna till varför Doom3 är enformigt. Först säger dessa människor emot, "det är inte alls enformigt", och sedan ser man samma person skriva ett inlägg som "jamen, det är inte så konstigt att det ständigt är samma miljö, det utspelar sig på bla bla...".

Enformigt och att något utspelas i samma miljö är dock inte samma sak. Du kan variera dina kontrorsmiljöer lika mycket som du kan variera träden i djungeln. Same same but diffrent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Enformigt och att något utspelas i samma miljö är dock inte samma sak. Du kan variera dina kontrorsmiljöer lika mycket som du kan variera träden i djungeln. Same same but diffrent.

Jag syftade på "miljömässig enformighet", likaså personen jag citerade. Citatet börjar med ordet "miljömässigt", villket borde ge dig en hint om det.
Om du jämför två spel, där det ena utspelar sig i samma miljö hela vägen, och det andra i 3-4 olika miljöer, så är det förstnämnda enligt mig "miljömässigt enformigt".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av midiland
Jag tror att dom som tycker om Doom 3 är relativt nya game väldigt mycket blablabla.....

Du har ingen fantasi va?

Visa signatur

CCNP

Permalänk

I mina ögon är far cry både snyggare & "roligare", ett mycket mer öppet spel. Doom III är bara ett rakt spår som man inte kan avvika från, jag är iaf ruskigt missnöjd/besviken.

Visa signatur

Undrar när Elvis gamla slagdänga "In the ghetto" blir vår nationalsång..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fresh Prince
Skeletet Joe:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/Doom_III_hoho...

Det är aldelles från början i labs sector 4 när man ska öppna portarna åt professorn så han kommer ut, iställer så aktiverade jag pannkaks maskinen så han blev mos, sen när jag gick ner till han så låg skeletet på marken när jag tryckte på talk så reste han sig upp

Låter du honom leva så får du tillgång till en PDA och massor av armor/ammo, plus en bro lite längre fram, (rummet framför osynliga tjejen med blodspåren). Smartast är att hjälpa honom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Har du ens spelat FarCry? Och klarat det, menar jag, så att du har fått sett hela spelet?

"Miljömässigt är Far Cry och Doom 3 egentligen ganska likvärdiga."
Tihihi. Jag ändrar min fråga till; "Har du överhuvudtaget spelat någon av de två spelen?"

Edit: Det är roligt att läsa förklaringarna till varför Doom3 är enformigt. Först säger dessa människor emot, "det är inte alls enformigt", och sedan ser man samma person skriva ett inlägg som "jamen, det är inte så konstigt att det ständigt är samma miljö, det utspelar sig på bla bla...".

Naturligtvis menade jag inte att Far Cry och Doom 3 är lika, inte alls. Bara lika på det sättet att de båda spelen är "begränsade" till en viss sorts miljö... Far Cry är (mest) begränsat till utomhusmiljöer och Doom 3 till inomhusmiljöer. Kanske blev rörigt hur jag menade, antar jag.

Permalänk
Medlem

Men hur kan du påstå att FarCry är begränsat till utomhusmiljöer? Mer än en tredjedel av spelet utspelar sig ju "inomhus", antingen i grottor eller olika militäta komplex.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Men hur kan du påstå att FarCry är begränsat till utomhusmiljöer? Mer än en tredjedel av spelet utspelar sig ju "inomhus", antingen i grottor eller olika militäta komplex.

"Begränsat" kanske var fel ordval trots allt, men jag tycker att det är det på något vis, för enligt min mening är inte inomhusmiljöerna inte lika bra... Det känns som om spelet bara lämpar sig för utomhusmiljöer, punkt slut. Det är bara vad jag tycker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av midiland
Nej det finns inga fordon, eller jo men inga som du kan köra.

Spara pengarna, spelet är inte värt 50 kr ens tycker jag.

Surt, får väl vänta tills demot kommer eller om någon kompis fixar det så att man kan testa.

Permalänk
Medlem

Tycker att Doom 3 är lätt värt 350 kr.
Klart det bästa FPS:et sedan Farcry..

Det är direkt inget skräckspel, om man inte är "faint hearted" eller "cowardly" som det står på baksidan av det lilla bladet man fick i spelkartongen..

Det jag gillar är stämningen i Doom 3, man ska inte bara springa omkring och försöka ta sig igenom banan så fort som möjligt..
Man ska ta sig tid och utforska miljöerna, som är mycket mer detaljerade än i FarCry..
Man bör också läsa PDA:n för ytterligare stämingsuppbyggande...
De som kör Doom 3 typ bara för att klara det och komma igenom det så snabbt som möjligt tror jag blir besvikna på spelet..
Grejen är miljöerna och den lite smått kusliga stämningen..

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk

Jag har själv inte spelat Doom 3 ännu, men i föregångarna är det väl samma koncept? Dvs döda fiender i trånga rum, öppna dörrar med rätt nyckel osv. Varför skulle man ändra det i Doom 3? Doom är ju Doom.

Visa signatur

[i]AMD Athlon64 3400+[/i]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireRaiser
Jag har själv inte spelat Doom 3 ännu, men i föregångarna är det väl samma koncept? Dvs döda fiender i trånga rum, öppna dörrar med rätt nyckel osv. Varför skulle man ändra det i Doom 3? Doom är ju Doom.

För att utvecklingen går frammåt? Varför tror du att ingen släpper en ultramodärn version av pacman? D.v.s., samma gameplay, men med t.ex. doom3-motorn?

Det kan jag svara på. För att man idag kräver mer av spel än man gjorde för 10 år sedan. Inte bara grafiskt med också spelmässigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Doom 3 är ju Doom kanske formulerade mig lite fel..
Men det är ju precis som i doom att man köttar en massa monster och tar sig vidare..
Dock så håller inte det i dagens spelstandard.. så det är där stämingen kommer in och de grymma miljöerna..

Jag menade då att själva miljöerna och stämingen som gör spelet bra.

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireRaiser
Jag har själv inte spelat Doom 3 ännu, men i föregångarna är det väl samma koncept? Dvs döda fiender i trånga rum, öppna dörrar med rätt nyckel osv. Varför skulle man ändra det i Doom 3? Doom är ju Doom.

Folk förväntar sig uppenbarligen mer utav ett spel år 04. Och det med all rätt. Jag som är helt neutral och inte springer runt och läser förhandstittar, kollar in en massa videos dygnet runt fick det jag ville ha. Köttaspel med fin grafik.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Men hur kan du påstå att FarCry är begränsat till utomhusmiljöer? Mer än en tredjedel av spelet utspelar sig ju "inomhus", antingen i grottor eller olika militäta komplex.

Gissar på att han menar att spelet funkar bäst i utomhus-miljöer.

Inomhus är Farcry ett skämt. Uselt optimerat och överdrivna bumpmapping-effekter på annars ganska dåliga 3D-modeller.

Det roliga med farcry är att springa omkring i djungeln, och krypa upp bakom fienden osv. Grafiken utomhus är dessutom mycket bra.

Fast egentligen är Farcry ett spel med en massa "likadana" tropiska öar, Doom3 är ett spel med en massa underjordiska (marsiska? ) gångar. I Farcry har man antingen soldater eller monster, det samma i Doom3.

Även om miljöerna skiljer mycket så är själva grund-idéerna inte helt olika. Däremot verkar Half-Life 2 vara betydligt mer varierande när det gäller miljöer. Men det kommer säkert vara fullt med inlägg här om hur kasst det är när det har släppts

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatZiie
Min Mamma kom och frågade kl halv 3 på natten vad som var fel med mig när jag satt och gjorde för uderliga kvävda skrik-ljud... hehe, sen såg hon en sån där frän sak som klättrar på väggarna och fick panik

Tilläggas kan är att vi är 24 år Klarar inte att spela detta själv, måste ha polarna där... Måste ha bärs o snus för att lugna nerverna!

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Det handlar väl mycket om vad man föredrar för slags spel.

Om jag ska vara ärlig så finns det inget spel som har gett mig lika mycket glädje som Operation Flashpoint. Trots att grafiken inte är ett dugg bra...
Jag gillar verklighetskänsla och komplexitet i spelen... Att vara begränsad av små miljöer är inte min grej. Testa stänga av alla hjälpfunktioner i Operation Flashpoint så du måste navigera med kompass och karta så lovar jag att du går vilse.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
För att utvecklingen går frammåt? Varför tror du att ingen släpper en ultramodärn version av pacman? D.v.s., samma gameplay, men med t.ex. doom3-motorn?

Det kan jag svara på. För att man idag kräver mer av spel än man gjorde för 10 år sedan. Inte bara grafiskt med också spelmässigt.

Ö, nej, ett bra gameplay står sig genom tiderna och just därför gör man också remakes på gamla spel.

För övrigt så finns redan en modern version av pacman
http://www.the-nextlevel.com/reviews/gamecube/pacman_vs/

och space invaders är också på gång i ny version.
http://www.gameinfowire.com/news.asp?nid=4130

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-

Gissar på att han menar att spelet funkar bäst i utomhus-miljöer.
Inomhus är Farcry ett skämt. Uselt optimerat och överdrivna bumpmapping-effekter på annars ganska dåliga 3D-modeller.

Inte för att jag tycker att FarCry har dåliga inomhusmiljöer, men vad spelar det för roll? Diskuterar vi 3d-motorerna eller spelen?
Han sa att spelet FarCry var begränsat till utomhusmiljöer, villket är helt åt hellsike fel. Om/Att han tycker att spelet är dåligt inimhus har ingenting med saken att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider

Ö, nej, ett bra gameplay står sig genom tiderna och just därför gör man också remakes på gamla spel.

För övrigt så finns redan en modern version av pacman
http://www.the-nextlevel.com/reviews/gamecube/pacman_vs/

och space invaders är också på gång i ny version.
http://www.gameinfowire.com/news.asp?nid=4130

Så du tror att de två exemplen du nämnde ovan kommer att ha samma gameplay som deras "original"? Du måste väl skämta ändå. Har du sett någon av screenshotsen för t.ex. Space Invaders? Det enda gemensamma med sin föregångare är namnet.

Ett bra gameplay står sig _inte_ genom tiderna. Bevisa gärna att jag har fel, genom att visa ett exempel, men förstå också att de två du nämnde ovan har ingenting med sina föregångare att göra när det handlar om gameplay.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Roligaste sättet att "spela" Doom3: Sätt din syster framför spelet, sen är det bara att njuta av alla skrik ^^

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavsberg
Finns det någon möjlighet att skapa flera spelarprofiler i doom3? Jag spelade en stund ikväll och sedan startade min bror ett nytt spel på samma dator och då skrevs mina savefiler över av hans nya. Kan man göra något åt detta?

Bryt hans fingrar.

annars finns möjligheten att logga som annan person på datorn, är man själv på daorn har man ingen logg skit men flera är det ju tvunget

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Tycker att det var bland det absolut tråkigaste jag någonsin spelat det här. Vad det gjort var ungefär att de tagit bort det som var bra i tidigare Doom spel (massa överdrivet våld) och ersatt det med det sämsta ur Half-Life (en massa pladder i början, som här inte ens passar in i spelet).

Nix, det var ett riktigt bottennapp. Hoppas att folk stöder min kamp mot skitspelen och struntar i att köpa det.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Inte för att jag tycker att FarCry har dåliga inomhusmiljöer, men vad spelar det för roll? Diskuterar vi 3d-motorerna eller spelen?
Han sa att spelet FarCry var begränsat till utomhusmiljöer, villket är helt åt hellsike fel. Om/Att han tycker att spelet är dåligt inimhus har ingenting med saken att göra.

Så du tror att de två exemplen du nämnde ovan kommer att ha samma gameplay som deras "original"? Du måste väl skämta ändå. Har du sett någon av screenshotsen för t.ex. Space Invaders? Det enda gemensamma med sin föregångare är namnet.

Ett bra gameplay står sig _inte_ genom tiderna. Bevisa gärna att jag har fel, genom att visa ett exempel, men förstå också att de två du nämnde ovan har ingenting med sina föregångare att göra när det handlar om gameplay.

Måste du ha datorspel eller duger vilket spel som helst. Klassiker som shack, tictactoe och otello, risk byter inte gameplay. Det finns också datorspelsversioner av alla. Chessmaster någon? Så bra gameplay är visst tidlöst. Att försöka mjölka ur pengar ur en remake kräver dock att man lägger till saker för folk köper inte exakt samma spel två gånger men gameplayet är samma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Gissar på att han menar att spelet funkar bäst i utomhus-miljöer.

Inomhus är Farcry ett skämt. Uselt optimerat och överdrivna bumpmapping-effekter på annars ganska dåliga 3D-modeller.

Det roliga med farcry är att springa omkring i djungeln, och krypa upp bakom fienden osv. Grafiken utomhus är dessutom mycket bra.

Fast egentligen är Farcry ett spel med en massa "likadana" tropiska öar, Doom3 är ett spel med en massa underjordiska (marsiska? ) gångar. I Farcry har man antingen soldater eller monster, det samma i Doom3.

Även om miljöerna skiljer mycket så är själva grund-idéerna inte helt olika. Däremot verkar Half-Life 2 vara betydligt mer varierande när det gäller miljöer. Men det kommer säkert vara fullt med inlägg här om hur kasst det är när det har släppts

Nämn ett snyggare spel om det är så dåligt och fult på alla sätt. Tycker innomhusnivåerna var lika roliga och snygga som utomhus...

Far cry har: Öar i mängder som alla har olika stil, djungler, träsk, gruvor, labb, militär läger, vanliga standardgångar + mycket mer.
Vad har HL2 då?
Har vi inte redan sett allt i far cry?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Måste du ha datorspel eller duger vilket spel som helst. Klassiker som shack, tictactoe och otello, risk byter inte gameplay. Det finns också datorspelsversioner av alla. Chessmaster någon? Så bra gameplay är visst tidlöst. Att försöka mjölka ur pengar ur en remake kräver dock att man lägger till saker för folk köper inte exakt samma spel två gånger men gameplayet är samma.

Suck, det där är ju bräd-spel som bygger på gamla regler som man givetvis håller intakta för annars är det ju inte samma spel längre.
Går ej att jämföra med dataspel där tekniken går framåt vad gäller AI och grafik och gameplay etc etc.
Jag lovar dig att det gamla simpla gameplayet i Doom (och som är typ samma i Doom 3) INTE är tidlöst

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Har precis spelat Doom i några timmar nu och spelet är värkligen allt som man kunde hoppas på.
Kan ju dock tycka att medie hysterin kring spelet innan det släpptes skruvade upp förväntningar hoss vissa personer till det omöjliga !?

Visa signatur

under Konstruktion !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Suck, det där är ju bräd-spel som bygger på gamla regler som man givetvis håller intakta för annars är det ju inte samma spel längre.
Går ej att jämföra med dataspel där tekniken går framåt vad gäller AI och grafik och gameplay etc etc.
Jag lovar dig att det gamla simpla gameplayet i Doom (och som är typ samma i Doom 3) INTE är tidlöst

Grafik och ai har inget med gameplay att göra.

Permalänk
Medlem

Ser att många klagar på mörker och att man borde ha en lampa på alla vapen, västen, hjälmen (som man inte har) mm. mm. men som folk säger, det SKA vara mörkt! En stor rymdstation på mars kanske inte har världens bästa belysning överallt, och att han inte bär en lampa på alla vapen han har med sig skulle vara ganksa otympligt.. om ni frågar mig dvs.
och dom håller i ficklampan är nog kanske för att dom inte förväntar sig allt för mycket action på mars..
Det skulle då ifall inte jag göra om jag var säkerhets-vakt där. Men som någon sa tidigare, om ni klagar på att det är för mörkt mm, spela det inte då, ingen tvingar er.. det går att spela utan massa onödiga mods mm.

Förövrigt är spelet grymt bra =D

Visa signatur

Intel Core i7 4770k || Asus Z87-Pro || 16GB DDR3 1600MHz || Gigabyte GTX 970|| EVGA Supernova G2 750W || BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Grafik och ai har inget med gameplay att göra.

Gameplay enligt mig är upplevelsen av spelet, hur man spelar det så att säga, och AI och fysik och interaktivitet har allt med det att göra, och därför går utvecklingen på gameplay-området alltid framåt.....med vissa bakåtsträvare som undantag.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006