Kunna uploada max utan att download blir lägre, HUR?

Permalänk

Kunna uploada max utan att download blir lägre, HUR?

Nu har jag blivit så trött på att inte kunna uploada utan att min download minskar så mycket.

Men vad är det jag ska göra?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du en anslutning med fullduplex? Om inte så är det inte mycket att göra.

Permalänk

Jo jag har ADSL med fullduplex.

Håller på att installerar saken VitoC gav mig.

Edit: Nu har jag installerat det. Men Ska jag inget göra något mer?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tossen
Har du en anslutning med fullduplex? Om inte så är det inte mycket att göra.

Alla uppkopplingar har full duplex, jämför med en walkie-talkie och en telefon. Telefonen kan båda prata samtidigt, men inte i en walkie-walktie. Samma med alla bredband.

biohazard:Fenomenet med att downloaden sjunker när du uploadar är för att de ACK-paket som måste fram för att säga att du tagit mot paketen och att han kan skicka nästa, men om du då maxar din upload så finns det ingen plats (eller mycket lite) kvar för ACK-paketen att komma fram, därför sjunker då downloaden så att din bandbreddsanvändning minskar. Man kan förhindra detta genom att prioritera ACK-paketen så att de "går före i kön", och det finns flera olika sätt att göra detta på.

Visa signatur

must!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Alla uppkopplingar har full duplex, jämför med en walkie-talkie och en telefon. Telefonen kan båda prata samtidigt, men inte i en walkie-walktie. Samma med alla bredband.

biohazard:Fenomenet med att downloaden sjunker när du uploadar är för att de ACK-paket som måste fram för att säga att du tagit mot paketen och att han kan skicka nästa, men om du då maxar din upload så finns det ingen plats (eller mycket lite) kvar för ACK-paketen att komma fram, därför sjunker då downloaden så att din bandbreddsanvändning minskar. Man kan förhindra detta genom att prioritera ACK-paketen så att de "går före i kön", och det finns flera olika sätt att göra detta på.

Men hjälper programet som Vitco länkade till att prioritera ACK-paketen ?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Men hjälper programet som Vitco länkade till att prioritera ACK-paketen ?

Det vet jag inte, men du kan t.ex prioritera ACK-paket om du har en NAT-burk som kör OpenBSD med PF, eller m0n0wall t.ex.

Visa signatur

must!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Det vet jag inte, men du kan t.ex prioritera ACK-paket om du har en NAT-burk som kör OpenBSD med PF, eller m0n0wall t.ex.

Vad är en Nat-burk ?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Hocce, hur vet du att alla uppkopplingar är full duplex?
Västerås stadsnät har tex bara halv duplex..

biohazard: Testa programmet som VitoC gav innan du letar andra lösningar, det fungerade iaf fint för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av |Utropstecken|
Hocce, hur vet du att alla uppkopplingar är full duplex?
Västerås stadsnät har tex bara halv duplex..

biohazard: Testa programmet som VitoC gav innan du letar andra lösningar, det fungerade iaf fint för mig.

Jag har installerat det nu. Men är det inget mer jag ska göra`? bara låta den gå i bakgrunden?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Vad är en Nat-burk ?

En "router" med andra ord.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Jag har installerat det nu. Men är det inget mer jag ska göra`? bara låta den gå i bakgrunden?

Precis, bara låta den gå i bakgrunden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av |Utropstecken|
Precis, bara låta den gå i bakgrunden.

Jag tankade runt 50Kb/s..satte på programet...då tankade jag runt 10 kb/s. stängde av det, tankar nu 50kb/s....ser inte ut att göra så mycket nytta...

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

I Västerås har inte alla 10Mbit anslutningar full duplex. T.ex. Tele2 över Mälarenergis stadsnät är HALVduplex. Detta innebär att vid uppload och download samtidigt blir den totala hastigheten 10Mbit. Med fullduplex blir totala hastigheten däremot 20Mbit på en 10Mbits lina.

Men han har adsl som är fullduplex men inte summetrisk (tror det heter så, eller så var det syncron) överföring, dvs download är högre än uppload. Och då måste ack packeten prioriteras för att få bättre hastighet på både upp och download.
Det gör man genom att skapa en trafiktunnel som all trafik måste gå igenom. Den tunneln har en "limit" som är lägre än upload hastigheten, och då skapas en kö med alla paket i detta fallet gatewayen istället för modemet.
Då får ack paketen en högre prioritet i kön och släpps före alla andra paket.
På så vis kan du tanka snabbare även fast uploaden ligger på fullt.
DOCK så bör man ställa tunneln på en hastighet som är ca 5-10% lägre än maximala uploaden för att tunneln effektivt ska funka.

En gateway som klarar detta är m0n0wall.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Mitt tips är o ladda ner Netlimiter o sätta uppload limit på 85 % av din max upload så ska du se att du kan tanka i maxhastighet. jag har t.ex Telia 500 satt upload på 40 kb\s o tankar alltid i 45-60 kb\s. Samtidigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siefer
Mitt tips är o ladda ner Netlimiter o sätta uppload limit på 85 % av din max upload så ska du se att du kan tanka i maxhastighet. jag har t.ex Telia 500 satt upload på 40 kb\s o tankar alltid i 45-60 kb\s. Samtidigt.

Men jag vill kunna uploada max

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Men jag vill kunna uploada max

tcp ackarna tar sin andel av uploaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Men jag vill kunna uploada max

Omöjligt.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

biohazard:

Tyvärr, du får offra lite av uploaden om du vill tanka max. Så är det tyvärr.