Permalänk
Medlem

Hårddisk-krash?

Tro fan att detta händer!

Imorse fick jag en massa felmedelanden på min filserver: "filen x existerar inte i x". Startade om datorn och hela partitionen på 160Gb var borta. Notera att jag kör OS:et på en annan hårddisk.

I skitprogrammet Partition Magic står det att hårddisken existerar men att det finns 149Gb oanvänt utrymme, opartionerat. När jag kommer hem ska jag försöka köra en chkdsk på den disken via Partition Magic och hoppas på att den kan återställas.

I värsta fall så måste hårddisken formateras men vad finns det för program då för att "restore" filer som legat på disken sedan tidigare formationen? Tacksam för all info och tips.

Skulle det visa sig att det finns skadade kluster på disken så har jag garanti kvar hos Datorbutiken. Täcker garantin skadade kluster?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Garantin ska stöda skadade kluster. Hade en maxtor disk med liknande symptom fick ny efter 3 veckor

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Medlem

Tog det 3 veckor innan du fick en ny?!

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

ja inte gick det snabbt iaf

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ska testa det,
men du kan inte berätta lite mer exakt vad detta testdisk gör?

EDIT: Vart på UBCD hittar jag testdisk?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

tog för mig 2 veckor att få tillbaka min disk från hitachi

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

jag "råkade" formatera min hårddisk på 160gig men jag tog bara snabbformatering och då kunde jag få fram filerna från hårddisken igen med "Get Data Back" tror jag det hette. funkade bra men tog tid.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Vågar jag mig på att formatera och sedan köra ett program som Get Data Back? Risken finns ju att filerna inte kommer tillbaka, men chansen finns ju också. Om ni vet något RIKTIGT BRA file recovery-program så säg till!

Jag letar efter fler lösningar som kan finnas på Ultimate Boot CD. En sak ang. testdisk på skivan. Hur startar jag testdisks recovery-program?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Permalänk

Getdataback är det bästa tycker jag. Fast du har formaterat kan du få fram saker.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

GetDataBack är grymt smidigt, blir dock en del skräpfiler man måste rensa men det får man ta.

Permalänk
Medlem

Ok, det visade sig att Get Data Back kan få tillbaka mina filer. Men måste jag kopiera över filerna till en ny disk? Kan jag inte lägga det direkt på den gamla disken jag kört Get Data Back på?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Använd INTE GetDataBack om du kan reparera med testdisk - dom gör OLIKA saker. Den första letar upp förlorade filer för att flytta dom till en annan partition medan den senare scannar och reparerar en korrupt partitionstabell.

Enligt din beskrivning tyder det på att partitionstabellen är korrupt så använd i första hand testdisk!!!

Permalänk
Medlem

Men jag fattar inte hur jag ska köra testdisk. Ska jag köra det direkt ifrån Ultimate Boot CD eller ladda hem och lägga in på diskett?

Vad är det för kommandon i testdisk man ska göra sen?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Hedersmedlem

Får man fråga vad det är för märke på hårddisken?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Rich, det är en Seagate, 160Gb.

Men jag tror jag lyckades få igång testdisk som jag skulle och lyckas återskapa partitionstabellen. Startade nu och den kör en chkdsk på D:\ som var min förlorade enhet.

Just nu står det "tar bort överblivet filpostsegment" när den kör chkdsk och sedan rapporteras en massa nummer. Hoppas inte den gör något dumt nu!

Återkommer så fort chkdsk är klar och Windows har startart.

EDIT: Nu har jag fått tillbaka enheten, men det finns bara 9GB använt på den och det saknas en satans massa filer! Det bör vara ca 65Gb använt. Vad har hänt och hur kan jag få tillbaka dem?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"