Vilket språk skall jag lära mig?

Permalänk

Vilket språk skall jag lära mig?

Hej!
Först vill jag säga förlåt om namnet på tråden var för "extrem"
Men nu till det jag ville fråga! Jag kan grunderna i HTML och söker efter nåt nytt som jag kan lära mig typ som C++. Jag är 14 år och undrar villket program-språk skulle passa mig? Har försökt att lära mig C++ och kan bara detta hittils:
#include <h.iostream> detta är den som kör ihop hela texten lr..? ni får rätta mig nu
main () har ingen aning vad denna gör =(
}
cout >>"blä";
{

Permalänk
Medlem

hehe

#include <h.iostream> ger dig tillgång till en del funktioner, såsom cout som du använder.

main() är den funktion som anropas när programmet startas. det som är innanför {} tillhör main..

cout << "blä"; skriver ut till prompten, men det antar jag att du märkt.

Iaf, det beror på vad du vill lära dig. Vill du lära dig programmering från grunden rekommenderar jag C/C++ (eller tom assembler, men det är nog lite väl att börja med tror jag). Vill du däremot få resultat snabbt (alltså att du kan göra större program tidigare) rekommenderar jag Python eller Visual Basic.

Motsvarande kod i Python är:

print "blä"

edit: jag är ingen expert på c++ så om jag sagt nåt fel så får ni rätta mig

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde låna en bok om programmering och lära dig grunderna ordentligt, för det där var inte mycket rätt (inget illa menat)

#include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "blä"; }

så där ser den riktiga koden ut, main funktionen returnerar en int (heltal)

i c++ skriver man inte .h efter
using namespace std talar om i vilken namespace classen cout ligger i
måsvingeparenteserna är rättvända
man använder << när man skriver ut med cout

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Och det heter iostream.h, inte h.iostream. Men använd bara iostream utan h

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

För att använda ett citat.
'Vad vill du programmera idag?'
Olika programmeringsspråk är bra till olika saker.
www.planet-source-code.com så har du iaf. lite opensource nästan oavsett vilket språk du väljer
Personligen så sysslade jag med HTML -> JavaScript -> Java & Assembler där jag fortfarande är totalt värdelös ^^

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.tutorialized.com/
Har en hel del tutorials om olika språk

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Tack för svaren! uppskattar dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Jag tycker du borde låna en bok om programmering och lära dig grunderna ordentligt, för det där var inte mycket rätt (inget illa menat)

#include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "blä"; }

så där ser den riktiga koden ut, main funktionen returnerar en int (heltal)

Return 0 kanske?

Permalänk
Hedersmedlem

*ämnesraden redigerad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lothar
Return 0 kanske?

självklart ska det vara det .. klantigt av mig att glömma

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera C#, det språket har inte en lika hög tröskel som C++ och du kommer snabbt igång och kan göra "riktiga" windows program med fönster, menyer osv.

/Viktor

Permalänk
Medlem

Om du vill lära dig objektorienterad programering vilket nog faktiskt är att rekomendera så skulle jag rekomendera java. Visst det är inte lika snabbt/kraftfullt som c++ men det har den stora fördelen att det är enkelt att programera i.
java.sun.com har massa fina tutorials och liknande.

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
självklart ska det vara det .. klantigt av mig att glömma

Förutom att det inte behövs i main, utelämnar man det ska det tolkas som return 0.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ereinion
Förutom att det inte behövs i main, utelämnar man det ska det tolkas som return 0.

aha, men det ser bättre ut att skriva ut det

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

själv är man 15... är också förvirrad men har kodat VB nu i 5 månader. Går bra hittils. Vill ta NTI linjen och lära mig mer om c/c++. Men vi får se.. gymnasieval snart... jättejobbigt...

Permalänk
Medlem

jag håller på med perl just nu och det är skojigt....

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska lära dig Java. Om inte annat så kan man ju göra spel / program till mobiler med det

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

vg123: Jag vet inte riktigt vad du menar men såvitt jag vet så stödjer Java fönster, menyer, fullscreen exclusive mode osv.

Fördelen med C++ mot Java(Utöver hur 'snabba' programmen blir) är att det finns fler som programmerar C++ och jag tycker iallfall att det är lättare att få hjälp med frågor gällande C++ än Java.
Fördelen med Java mot C++ är att du kan få tag på all information du behöver på suns hemsida(www.sun.com).

Ifall du vill programmera spel så kan nog C++ vara det bättre alternativet pågrund av att det finns så extremt många som använder det till just spelprogrammering, när det gäller Java programmering känner jag inte till någon annan grupp än Jagex som håller någorlunda hög klass(tex. www.runescape.com).
Menmen, ifall du vill ha ett enkelt program i Java(obs. inte konsol).

import javax.swing.*;

public class ngnKlass {
public ngnKlass() {
JFrame f1 = new JFrame();//Skapar ett JFrame fönster som heter f1
f1.setUndecorated(true);//Tar bort den över 'kanten'
f1.setSize(100, 100);//Ställer in storleken på fönstret
JTextField txt1 = new JTextField();//Skapar ett textfält som heter txt1
txt1.setText("Hello world");//Skriver Hello world i textfältet
txt1.setEditable(false);//Gör så att man inte kan ändra på innehåller i fönstret
f1.getContentPane().add(txt1);//Lägger till txt1 på f1s ContentPane() (ett måste för JFrame)
f1.setResizable(false);//Gör så att man inte kan ändra storlek på fönstret
f1.show();//Gör fönstret(f1) och alla underkomponenter(txt1) synliga.
}

public static void main(String[] args) { //Liksom C++ den 'första' funktionen
ngnKlass ngt = new ngnKlass();//Skapar en ny klass(ngt) som är en ngnKlass() klass.
}
}

Jag vet att koden inte är det bästa men jag föredrar att göra en klass som skapar en JFrame än en klass som är en JFrame.

Permalänk

Varför inte javascript när du kan html? Då kan du ju bygga vidare på det.
Annars så kan du ju välja nästan vilket språk du vill, se bara till att ha riktiga program. Att koda i notepad är bra, men det är tusan så mycket lättare att kunna debugga i ett riktigt program. I javascript så har man problem med en webbläsare som hänger sig och krånglar, iaf för mig.
Språk jag rekommenderar är pascal/delphi, c++, java. C++ i Borland och sedan bygga vidare i bgi grafik är både roligt och lätt, borland 5.5 är ju grattis nu med så. Dock så har microsoft förhindrat diverse "bios interrupts" i win2000 och senare, så det är inte lika lätt att få ingång muspekaren idag som förr i "promptläget".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tools10
vg123: Jag vet inte riktigt vad du menar men såvitt jag vet så stödjer Java fönster, menyer, fullscreen exclusive mode osv.

Visst finns det, men det är oändligt många gånger lättare att skapa en snygg fönsterapplikation med C# och Visual Studio än med någon av de fönsterskapande program som jag har provat för Java. Jag har använt Java i över 4 år nu och har fortfarande stora problem varje gång jag ska försöka skapa ett snyggt fönster och plasera ut mina kontroller på rätt plats och ge dem rätt storlek.

/Viktor

Permalänk
Medlem

vg123: Jag har inte testat C# och Visual Studio så jag har inget att säga till om där

Det här är iallfall mina tankar om fördelarna med programmeringspråken C++ o Java.

Java, jag tycker att det är enklare att lära sig, ifall man bara vill hålla på och leka lite med server/client osv. så tror jag det är ett bättre språk att lära sig.
C++, är snabbare än Java och bättre lämpat till spelprogrammering(vilket förvånansvärt många vill syssla med).

Ifall du vill lära dig Java så kan det vara en bra idé att köpa någon nybörjar bok tex. SAMS Teach Yourself Java 2 in 21 Days.
Jag tror att SAMS har någon motsvarighet i C++ men annars finns C++ Black Book(nämnda böcker går att köpa på glerups och jag tror att det finns en svensk översättning av dom) och sen ifall du vill fortsätta med spelprogrammering så finns det massor av böcker som är gjorda till just det endamålet tex. till mac, Mac Game Programming utgiven av Premier Press(hemmsida iDevGames.com), till PC, SAMS Teach Yourself Game Programming in 24 Hours osv. sök på amazon.com för lämpliga böcker eller ifall du vill läsa på svenska tror jag att du kan be pesonalen på glerups/något bibliotek att söka åt dig.

GL HF
//T10