Permalänk
Medlem

Då köper man en som hans

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Då köper man en som hans

Det konstiga är att den pegasos som är på bilden, är en Pegasos 1 med G4 processor, sådana har aldrig sålts vad jag känner till, den enda som jag vet har en överhuvudtaget är GGS.
Jag har även kontrollerat detta nu, och på Peg2 har varken G3:an eller G4:an zif socket på dotter kortet.
Så den pegasos som är på bilden är förmodligen en prototyp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dadde
DjRaven: Hehe jodå, Med samma pingla som håller nallen i galleriet.

Edit: Konstigt att ingen klagat på bildkvaliten änn, Det brukar det vara gott om

hehe okej..Du kommer nog inte ihåg mig men vi brukade snacka på fjortis-lunar när man hängde där å så lite på msn

Det är ingen ide å klaga på kvaliten för vi förväntar oss inte att du köper en ny kamera för det

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

bogg & FredrikA

Bilden av Pegasos-kortet är en ganska gammal bild av ett prototyp-kort. Därav att kontakter mm är sådana de är på bilden.

Det byggdes endast ett fåtal Pegasos 1 G4. De Pegasos som säljs nu är modell Pegasos II, och en helt ny hårdvara med också nya specifikationer som skiljer sig ifrån Pegasos 1.

Här är en del bilder på Pegasos II moderkort. Klicka på varje bild för större format.

Visa signatur

Mvh Gunne

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggs
bogg & FredrikA

Bilden av Pegasos-kortet är en ganska gammal bild av ett prototyp-kort. Därav att kontakter mm är sådana de är på bilden.

Det byggdes endast ett fåtal Pegasos 1 G4. De Pegasos som säljs nu är modell Pegasos II, och en helt ny hårdvara med också nya specifikationer som skiljer sig ifrån Pegasos 1.

Här är en del bilder på Pegasos II moderkort. Klicka på varje bild för större format.

Du vet inte vad ett sådant kort ligger på nytt?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

@DjRaven:
Det borde han veta eftersom han är den enda återförsäljaren i skandinavien.

Permalänk
Medlem

För att göra lite reklam så är det ju bara att titta in på www.ggsdata.se för att kolla upp priser osv.
Hyffsat billigt om man väljer G3:an.
Edit: G3:an finns kanske inte mer iofs.. nåja G4:an är ju ganska billig den med.

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 5 7600 - ASUS Prime Radeon RX9070 - 32GB Corsair CL28 DDR5 6000MHz - WD Blue SN550 500GB SSD -Samsung 32" Odyssey G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Hej på er !

Beklagar om denna postning upplevs som marknadsföring, men som svar på frågor ang Pegasos, priser, operativsystem eller vad det kan vara, går det bra att skicka frågor via epost till;

gunne@ggsdata.se

Visa signatur

Mvh Gunne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
hehe okej..Du kommer nog inte ihåg mig men vi brukade snacka på fjortis-lunar när man hängde där å så lite på msn

Det är ingen ide å klaga på kvaliten för vi förväntar oss inte att du köper en ny kamera för det

Haha va ballt! Hade du samma nick då?

Har tagit några nya bilder idag med en digitalkamera, tyvärr så kommer det inte bli en så stor uppdatering idag, om det ens blir någon. Gick nämligen väldigt kasst idag när jag borrade så det blir till att göra om. Men lite har jag gjort.

Visa signatur

Pågående projekt Quiet Dream - Ska bli klar innan DH
Kom förbi plats 50 rad 13 och häsla på!

Permalänk
Medlem

Tjena tänkte bara fråga, MorphOS är det bara ett tilläg för att göra operativsystemet roligare och finare ?

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem

MorphOS är ett operativsystem.

Permalänk
Medlem

hehe trodde det men efter som att han skulel ha linux med så värkade det vara lite konstigt

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem

Pegasos-hårdvaran klarar tydligen av Linux (Gentoo) och MorphOS. Dessutom går det i Linux att köra mac-on-linux (MON) tack vare att Pegasos bygger på ppc-processorn. I MorphOS kan man även köra amiga-program vilket jag tycker är trevligt.

Fyra burkar i en Intressant, men moderkort och processor kostar 5769:- nytt med 1Ghz G4.

Jag vill gärna veta hur snabb en pegasos G4 1GHz mac (med MON) är jämfört med en native G4 1GHz Mac. Det beror väl naturligtvis på vad man gör, men kan någon ge en generell fingervisning?
Fördelen är ju dessutom att Pegasos är lättare uppgraderbar än en vanlig Mac.

Permalänk

eftersom du aldrig emulerar någon processor så går det riktigt snabbt.. men fredrikA kanske kan svara bättre på dessa...

Permalänk
Medlem

MacOnLinux är snabbt av framförallt den anledningen lisardman säger;
Man emulerar aldrig processorn (eller datorn) helt ut, däremot emulerar man några få instruktioner ( supervisor mode); om jag ska förklara exakt hur MOL fungerar blir det här en långpost; men kortfattat är det snabbt av den anledningen att princip ingen emuleringsker.

Det är lite snarlikt VMware.

Dock är det en negativdel med MacOnLinux, medans Processorn endast tappar några fåtal procent, så är den stora flaskhalsen grafiksystemet i MacOnLinux, det har helt enkelt inget stöd för acceleration, med ett undantag; i helskärmsläge har man implementerat en optimering som använder MMU:n (Memory Management Unit) för att markera vilka delar av framebuffern som behöver uppdateras istället för att uppdatera hela skärmen på en gång, detta ger en viss acceleration; men det kan inte jämnföras med "riktig" 2d acceleration och eller 3d acceleration vilket MOL avsaknar helt för närvarande.

Därför kan inte en Pegasos 1Ghz jämnföra sig med en 1Ghz Mac i just det här avseendet, annars är den rena processor kraften iprincip densamma (det är ytterst lite skillnad pga MOLs HAL).

Permalänk
Medlem
Citat:

...
Har tagit några nya bilder idag med en digitalkamera, tyvärr så kommer det inte bli en så stor uppdatering idag, om det ens blir någon. Gick nämligen väldigt kasst idag när jag borrade så det blir till att göra om. Men lite har jag gjort.

Dags för uppdateringar?
Ang. Kött och svets, är dom dyra när det gäller aluminum och sånt? Du får ta med dig nalledatorn till skolan någon dag så kommer jag förbi och kikar på den, måste få se hur du satt in grejerna.

Visa signatur

O.C., OTH, Lost, Prison Break, PMR, PMRUK, Supernatural, Surface, Invasion, Joey. Känns som om jag glömt något.

Permalänk
Medlem

Joule:

Detta kanske kan vara något ?

------------------------------------------

Pegasos II, PowerPC 7447 running at 1000MHz. http://www.pegasosppc.com/ 1-jan-2004

2·Ram Disk:T% dnetc_ppc --benchmark rc5-72

distributed.net client for MorphOS Copyright 1997-2003, distributed.net
RC5-72 PowerPC assembly by Malcolm Howell
Please visit http://www.distributed.net/ for up-to-date contest information.

dnetc v2.9003-481-CTR-04010103 for MorphOS (MorphOS 1.5).
Please provide the *entire* version descriptor when submitting bug reports.
The distributed.net bug report pages are at http://www.distributed.net/bugs/

[Jan 01 06:21:15 UTC] Automatic processor type detection found
a PowerPC 7457/7447 (G4) processor.
[Jan 01 06:21:15 UTC] RC5-72: using core #7 (KKS 7450).
[Jan 01 06:21:34 UTC] RC5-72: Benchmark for core #7 (KKS 7450)
0.00:00:16.45 [10,678,428 keys/sec]

For comparision:

AMD Athlon XP (Palomino) 3200MHz 8,462,352
AMD Opteron 2200MHz 8,199,173
AMD Athlon XP (Palomino) 3000MHz 7,722,156
AMD Athlon XP (Barton) 2400MHz 7,606,209
AMD Athlon MP 2600MHz 6,813,047
AMD Athlon XP (Barton) 2500MHz 5,924,945
AMD Athlon XP (Thoroughbred) 2600MHz 6,872,076
AMD Athlon64 1600MHz 5,771,251
Intel Pentium 4 3500MHz 4,960,583
Intel Xeon 2800MHz 3,935,299

[From http://n0cgi.distributed.net/speed/query.php?cputype=all&arch...
© Copyright distributed.net 1997-2003 - All rights reserved]

Please note that this only means RC5-72 is faster, in generic functions all(?)
these CPUs beat PowerPC 7447 1000MHz hands down! The "KKS 7450" core is Altivec
vector unit optimized.

Also see: http://n0cgi.distributed.net/faq/cache/55.html

history
1.1 1-jan-2004 updated KKS 7450 core and redid benchmark.
1.0 31-dec-2003 initial document.

PS. The client is not yet available for public. Sorry!

- Piru

----------------------------------------------

Länk

Visa signatur

Mvh Gunne

Permalänk
Medlem

Uttepytteliten update

Det är inte lika mycket jag har hunnit med som jag velat men jag har iaf tagit några bilder, och jag låter dem tala för sig själva:
En liten present jag fick av flickan min

Som passar utmärkt till min

Har borrat flänsen till nätagget:

Såhär ser startknappen ut:

Aluminiumplåten:

Jag har även börjat på heatpipekylningen till hårdiskarna:

Tyvärr blev jag inte nöjd med resultatet på borrningen jag gjorde till heatpipekylningen så den måste göras om, och det sker antagligen imorgon.

Jag kanske köper en pega2 istället men det är ej bästämmt ännu och jag har även ändrat på min beställning från datorbutiken till att jag skall ha en 250Gb hd och en 160Gb (pga av priset)

MrBamse: Nejdå kött och svets är inte alls dyra. Allt aluminium jag köpte gick på 250:-, och det var 1*1m 2mm tjock aluminiumplåt och två 5mm 170mm*25mm stänger. Jo jag kanske kan ta me nallen till plugget så du kan få se inälvorna på den

Ill keep up the work

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Intressant att se någon för en gångs skull använda lite annorlunda hårdvara i sitt bygge :). Tycker att det verkar som bygget har en hel del potential att bli riktigt grymt dessutom.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

Annorlunda och trevligt!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Inte för att jag i skrivande stund har en aning om hur hårdvaran eller mjukvaran fungerar och skiljer sig från en PC, men jag tycker, som många andra här, att det är kul när folk kör med lite annorlunda grejor.
Du ska även ha cred för att du tar dig tid att skriva ner en så omständig beskrivning om både hårdvaran och byggnadsmaterialet, det är inte ofta man ser sånt nuförtiden.
Detta bygge ska följas!

För att späda på fördomarna om min hembygd litegrann så får jag väl ta och gnälla lite på att du inte skrivit vart du fått tag på den där fördömt snygga startknappen;)

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Haha va ballt! Hade du samma nick då?

Här på Sweclockers ja.På lunar förmodligen.

Dremel tillbehör från clas ohlson :@

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
Inte för att jag i skrivande stund har en aning om hur hårdvaran eller mjukvaran fungerar och skiljer sig från en PC, men jag tycker, som många andra här, att det är kul när folk kör med lite annorlunda grejor.
Du ska även ha cred för att du tar dig tid att skriva ner en så omständig beskrivning om både hårdvaran och byggnadsmaterialet, det är inte ofta man ser sånt nuförtiden.
Detta bygge ska följas!

För att späda på fördomarna om min hembygd litegrann så får jag väl ta och gnälla lite på att du inte skrivit vart du fått tag på den där fördömt snygga startknappen;)

Det är precis därför jag skriver så utförligt jag kan, så folk kan få en inblick i PPC världen och inte bara bli förblindade av PC:n och Microsoft

Ojdå jag kanske glömde nämna det i första inlägget :/
Den är köpt på svebry för 44:-, tyvärr finns den inte med på deras hemsida men skicka ett mail så kan dom snabbt ordna fram det. (Det är lite lyxigt att bo ca 1,5 mil från affären)

Tack för att du, och ni andra uppskattar bygget och den informationen jag försöker att förmedla. Jag tycker inte heller det finns så gott om projekt som verkligen skriver vad de håller på med.

Ska sätta mig nu och fortsätta med hårdiskkylningen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hårdiskkylaren

Hådiskkylningen är nödvändig då jag kommer ljudisolera diskarna med 2cm tjock dämningsmatta runt om. Heatpipen och kylflänsen är från ZM80C-HP VGA- heatpipekylning från Zalman. Så nu har jag jobbat och slitit med hårdiskkylaren ett tag och jag tänkte låta er få se på resultatet. Bilderna talar nog för sig själva.

En annan rolig nyhet

Jag skal köpa en pegasos 2 på lördag! *woho!* *shooho*
Jag ska självklart ta en massa bilder och lägga upp.
Tyvärr är inte g4:an som jag får med passivt kyld så jag skulle igentligen vilja byta till en g3:a men jag hittar nog en lösning på att passivkyla den också.
Den nya hårdvaran lyder:
Pegasos 2
g4 1000Mhz
512 DDR ram
Ett annat Radeon 9200 Graffekort.

Hoppas ni tyckte bilderna var bra. Imorrn blir det till att rollspela i Eonvärlden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Billig powerknapp på Elfa kostar en liknande runt 200 spänn.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Ajdå, måste fixxa en ny server. Är på g.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är bilderna stora?

Kanske kan hjälpa till med server

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn