Matematiktråden – få hjälp med dina matematikproblem här!

Permalänk
Medlem

Just det fan, logaritmlagarna
Tack så mycket

Edit: huvudet står still idag...
Om det står lg y = 3, vad gör man för att få reda på y?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Just det fan, logaritmlagarna
Tack så mycket

Edit: huvudet står still idag...
Om det står lg y = 3, vad gör man för att få reda på y?

ta 10^ HL och VL.
10^lgy=y
->y=10^3=1000

Visa signatur

"Signatur raderad. Inte denna typ av signaturer på forumet tack! /Najk" - Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deztron
ta 10^ HL och VL.
10^lgy=y
->y=10^3=1000

Tack så mycket

Edit: någon som kan förenkla detta?

(1/(1+h) - 1)/h

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Tack så mycket

Edit: någon som kan förenkla detta?

(1/(1+h) - 1)/h

(1/(1+h) - 1)/h
1 = (1+h)/(1+h)
(1/(1+h) - (1+h)/(1+h))/h
((1-(1+h))/(1+h))/h
(-h/(1+h))/h = -1/(1+h).

Om jag nu inte tänker fel, observera att du måste slänga in h!=0 i slutsvaret eftersom ursprunget (1/(1+h)-1)/h inte är definerad då h=0 medan -1/(1+h) är det

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muzzafarath
Dra bort 3 gånger den första ekvationen från den andra, för att få

3x + 6y - 3(x + y) = 96 - 3*23
<=>
3x + 6y - 3x - 3y = 27
<=>
3y = 27
<=>
y = 9.

x kan sedan bestämmas genom insättning i x + y = 23 (t.ex).

Tack tack!

Edit:

Hehe, har ännu en grej jag inte riktigt förstår till 100.

Frågan lyder: Pelle står på en klippa invid en sjö, och kastar en sten ut över sjön. Efter t sekunder är stenens höjd över vattenytan h(t) meter där h(t) = 8,5 + 9,8t - 4,9t^2

a) När befinner sig stenen på höjden 10 meter över vattenytan?

b) Bestäm stenens högsta höjd över vattenytan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekke
Tack tack!

Edit:

Hehe, har ännu en grej jag inte riktigt förstår till 100.

Frågan lyder: Pelle står på en klippa invid en sjö, och kastar en sten ut över sjön. Efter t sekunder är stenens höjd över vattenytan h(t) meter där h(t) = 8,5 + 9,8t - 4,9t^2

a) När befinner sig stenen på höjden 10 meter över vattenytan?

b) Bestäm stenens högsta höjd över vattenytan

a) Sätt in 8,5+9,8t-4,9t^2=10 och använd PQ-formeln för att lösa ut t.

b) Hitta ekvationens symmetrilinje(det borde ni har lärt er), och vips så har du det t som ger maximal höjd.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

sök asymptoter till
y=(1+ln(x^2+1) /ln(x+1)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen
a) Sätt in 8,5+9,8t-4,9t^2=10 och använd PQ-formeln för att lösa ut t.

b) Hitta ekvationens symmetrilinje(det borde ni har lärt er), och vips så har du det t som ger maximal höjd.

Jag förstår inte riktigt hur jag ska kunna använda pq-formeln på det talet. Skulle talet sett ut såhär: x^2 + px + q = 0 så hade det inte varit några problem.

Okej, jo symmetrilinjer har vi gått igenom.

Permalänk
Medlem

flytta över 10 och dela med -4,9... då får du x^2 "ensamt"

Permalänk
Medlem

Hmm. Repeterar integraler, och verkar ha glömt en massa eller något. Fastnat på ett par lätta:

Integrera t³sqrt(2-t²)

Min lösningsmetod: sätt u = 2 - t², så att t² = 2 - u.

du/dx = -2t <=> dx = du/-2t

Integralen övergår då i -0.5*§t²sqrt(u)*du = -0.5* §(2 - u)*sqrt(u) du = -0.5 * §2*sqrt(u) - u^(3/2) du = -(2/3)u^(3/2) + (1/5)*u^(5/2) = -(2/3)(2-t²)^(3/2) + (1/5)*(2-t²)^(5/2)

Detta är fel svar. Kan någpn förklara?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk

I själva verket är det rätt svar (så när som på en konstant).

Permalänk
Medlem

Facit anger -(3/8)*(2-t²)^(4/3). Någon förenkling jag missat? Ser inte hur man får det till det.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk

-(3/8)*(2 - t^2)^(4/3) är en primitiv funktion till t * (2 - t^2)^(1/3)... Antagligen har uppgiftsmakaren klantat sig?

Permalänk
Medlem

Okej. Tack. Vad är enklaste sättet att integrera ln(3x)^2? Kan bara komma på ett mycket krångligt sätt att integrera det med partialintegrering, vilket även kräver att man vet integralen av ln(x).

Visa signatur

Permalänk

Känner man integralen av ln(x) (som inte är så svår att få fram med partialintegration), så är det väl inte så värst krångligt. Partialintegration där man deriverar ln(3x)^2:

§ ln(3x)^2 dx =
xln(3x)^2 - § 2ln(3x)/x * x dx =
xln(3x)^2 - 2 § ln(3x) dx =
xln(3x)^2 - 2(3xln(3x) - 3x)/3 + C =
xln(3x)^2 - 2(xln(3x) - x) + C.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha hjälp med att derivera denna funktion.

f(x) = sin²(2/x)

skulle vara treblig om jag fick en utförlig lösning på den så jag kanske lyckas förstå hur man ska lösa uppgifter av den typen sen

Visa signatur

Life is pain, get use to it
Athlon II X3 440, 12GB ram 5,2TB HDD, Geforce GTX 460

Permalänk

Använd först produktregeln,

f'(x) = sin(2/x) * (sin(2/x))' + (sin(2/x))' * sin(2/x) = 2sin(2/x) * (sin(2/x))'.

Som du ser har vi kvar en derivata. Använd kedjeregeln för att beräkna den:

(sin(2/x))' = cos(2/x) * (-2/x^2). Detta ger:

f'(x) = 2sin(2/x)cos(2/x) * (-2/x^2).

Den kan iofs förenklas vidare (med formeln för dubbla vinkeln).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erlc
flytta över 10 och dela med -4,9... då får du x^2 "ensamt"

Hur då?

8,5+9,8t-4,9t^2 = 10

kan ju skrivas som:

10 = 8,5+9,8t-4,9t^2

Men det känns inte som att det är det du menar. Vad ska jag sedan dela med -4,9?

Permalänk

Ekvationens båda led.

10 = 8,5 + 9,8t - 4,9t^2
<=>
10/(-4,9) = 8,5/(-4,9) + 9,8/(-4,9)t - 4,9/(-4,9)t^2
<=>
10/(-4,9) = 8,5/(-4,9) + 9,8/(-4,9)t + t^2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muzzafarath
Ekvationens båda led.

10 = 8,5 + 9,8t - 4,9t^2
<=>
10/(-4,9) = 8,5/(-4,9) + 9,8/(-4,9)t - 4,9/(-4,9)t^2
<=>
10/(-4,9) = 8,5/(-4,9) + 9,8/(-4,9)t + t^2.

Okej!

Ska se om jag kan få kläm på det där nu. Får tacka dig och erlc för snabba svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol
Förlänger man med konjugatet inser man också detta.
2/(3 +- sqrt(5)) = 2*(3 -+ sqrt(5))/((3 +- sqrt(5))*(3 -+ sqrt(5))) = 2*(3 -+ sqrt(5))/(9-5) = (3 -+ sqrt(5))/2

Japp, det var så jag redde ut det.

Permalänk
Medlem

Jag har visat att integralen 1/(sqrt(x)*e^(sqrt(x)) från 0 --> oo är begränsad. B, frågan är om integralen 1/(x*e^(sqrt(x)) från 0 --> 1 är konvergent eller divergent.

Jag gör jämnförelsen x*e^(sqrt(x)) > sqrt(x) * e^(sqrt(x)). =>

1/(sqrt(x)*e^(sqrt(x)))> 1/(x*e^(sqrt(x)). Vilket medför att om integralen i a uppgiften var konvergent så är denne det också. Vilket är fel, varför?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Om vi vet att någots temperatur har avtagit med 2,4 grader på 3 timmar. Hur ska jag då göra för att ställa upp en funktion där jag visar sambandet mellan temperatur och tid? Ursprungstemperaturen är 36 grader.

Visa signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pilloj
Om vi vet att någots temperatur har avtagit med 2,4 grader på 3 timmar. Hur ska jag då göra för att ställa upp en funktion där jag visar sambandet mellan temperatur och tid? Ursprungstemperaturen är 36 grader.

Säg temperaturen T som funktion av tiden t. Det du vet är detta:
T(0) = 36
T(3) = 36 - 2.4 = 33.6

Och så mycket mer kan du inte säga om du nu inte får göra något antagande, till exempel att T är linjär, kvadratisk eller exponentiell. Exponentiell verkar troligast ...

T = C * e^(t*s) där C och s är konstanter
T(0) = 36 => C = 36
T = 36e^(ts)
T(3) = 33.6 => 36 * e^(3s) = 33.6 => s = ln(33.6/36)/3 = -0.02299762382898381716...

Så T ges av T = 36e^(-0.02299762382898381716t); detta är dock efter antagandet att T är exponentiell. Den kan ju lika gärna vara linjär dvs T = at + b eller kvadratisk T = at^2 + bt + c eller osv osv. Du måste ju anta en modell för temperaturen ...

Nu min fråga: Finns det några fysikaliska tillämpningar på rotationsvolymer förutom att få reda på typ volymen av ett klot?

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedis

Nu min fråga: Finns det några fysikaliska tillämpningar på rotationsvolymer förutom att få reda på typ volymen av ett klot?

Tyngdpunkter.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Jag gör jämnförelsen x*e^(sqrt(x)) > sqrt(x) * e^(sqrt(x)). =>

x > sqrt x stämmer inte om x är mellan 0 och 1.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Okej, grabbar, här kommer ett tal till

Lös ekvationssystemet:

lg x^2 + lg y^2 = 10
x + y = 1100

Här borde det ju vara någonting med att lg x^2 + lg y^2 = lg x^2 * y^2 och att y = 1100 - x. Men längre än så kommer jag inte, jag har testat att gånga ihop en massa saker och så, men jag får bara enorma tal, allt blir fel
Om någon kan hjälpa mig med det här så blir jag väldigt glad! Tack på förhand, MVH Höken.

Permalänk

Höken: Dra dig till minnes att lg (x^a) = a*lg (x) så kanske du kan komma på något.

Permalänk
Medlem

Höken: Det är väldigt lätt att gissa vad svaret är. Eftersom det tas logaritmer av talen kan man gissa sig till att de är tiopotenser. Då är det naturligt att gissa att 1100 = x+y = 1000+100, dvs x=100, y=1000 och tvärtom.

lg x^2 + lg y^2 = 2lg x + 2lg y = 2(lg x + lg y) = 2 lg (xy) => xy = 10^(10/2) = 10^5. Substituera med antingen x eller y i detta och då får en andragradsekvation, som har två lösningar, den ena om x är det mindre talet och den andra om x är det större talet.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Tack, grabbar