Matematiktråden – få hjälp med dina matematikproblem här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

För att bestämma formen på den luriga delen av glasets kant så satte du origo i en enkel punkt, så att formen överensstämde med en parabel som gick genom detta origo (uppgiften ger egentligen inte ens att det är just en andragradsekvation det där, men det ser rimligt ut). Allt du vill är att bestämma ett uttryck för r i min bild som funktion av y, så när du har formen för den luriga biten längst ut så kan du bara addera den konstanta delen för att ta dig ut till den luriga delen.

r går från den blå axeln till glasets kant. Du uttrycker r som summan av biten från den blå axeln till den gröna axeln (vilken är enkel, då den hela tiden är konstant), + biten från den gröna axeln till glasets kant, vilket ges av x = √(y / 0.4) — egentligen skulle man kanske valt x₁ och x₂ som variabler från respektive koordinatsystem för göra det tydligare vad man menar, men det blir aldrig speciellt krångligt här, om man förstår vad man adderar.

Du integrerar över ett r som går från glasets symmetriaxel, hela vägen ut till glasets kant, så du får med hela kroppen ovanför den undre konen när du integrerar över y från 2.5 till 5.

När du säger "den lilla bubblan" så menar du nog bara uppgiftens försök att införa perspektiv i bilden för att göra glaset lite tredimensionellt, så det är inte mycket till bubbla att tala om egentligen. Glasets ovankant är tänkt att vara plant horisontell, som ett vanligt glas, helt enkelt.

Okej jag fick 242,4 cm^3 för den övre delen. Sen den nedre delen så använder jag väl V=pi*r^2 * h / 3 som ger V=pi*2.5^2 * 2.5/3 ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej jag fick 242,4 cm^3 för den övre delen. Sen den nedre delen så använder jag väl V=pi*r^2 * h / 3 som ger V=pi*2.5^2 * 2.5/3 ?

Ja, det ser väl rimligt ut för ett glas. Får man "324 liter" eller något sådant bör man kunna ana att man är ute och cyklar. Du har måhända ett facit att jämföra med.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Tänkte en starta tråd, men jag kan lika gärna fråga här.

Det är så att jag har tänkt och repetera lite matte, var nästan 3 år sedan så man är väl inte helt 100% på allt. Men man är inte helt borta vad man gör i vilken kurs osv. Funderat på vad som är bästa sättet och göra detta på. Tex hyra ABCDE böckerna och bara gå igenom lite här och där och sedan kolla om man klarar nationella. Eller finns det något bättre sätt? Eller någon online resurs för mitt ändamål? Samt vet att man behöver en grafritare i senare kurser, men kommer inte ihåg namnet på denna. Vet ni någon bra mjukvara där man kan skriva in enklare funktioner?

Finns det nationella proven, samt med lösningar online? Skulle vara väldigt hjälpsamt. Samt ni vet inte om det finns det någon bra sida där de går igenom momenten i varje kurs med kort förklaring/exempel och lösningar utan att gå in för djupt? Men det skulle väl nästan vara för bra för vara sant hehe

Edit: Hittade lite youtube spellistor på alla kurser, frågan är bara om de är i ordning. Vilket som, smidigt och bara dra på kortklippen för sätta igång minnet

Permalänk
Medlem

AndenAnden:

phz länkade på föregående sida till en onlinebra kurs där man kan repetera gymnasiematten.
Här är länken till hans ursprungliga inlägg http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsliv-och-samhallsdebatt/36561-matematiktraden-dina-matematikproblem-har-post13718916/
Finns PDFer som man tanka hem och sen e det bara o köra på egen hand.
Jag har själv börjat köra det och tycker det känns riktigt bra so far.
EDIT: Jag ritar grafer på min gamla goda TI 83+ från år 2000. Jag misstänker dock du klarar dig på en betydligt enklare modell

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndenAnden:

Samt vet att man behöver en grafritare i senare kurser, men kommer inte ihåg namnet på denna. Vet ni någon bra mjukvara där man kan skriva in enklare funktioner?

Skrivet av Mechanix:

EDIT: Jag ritar grafer på min gamla goda TI 83+ från år 2000. Jag misstänker dock du klarar dig på en betydligt enklare modell

Har haft min Ti-82'a sedan gymnasiet och den har ännu inte svikit mig, håller för närvarande på att avsluta en ingenjörsutbildning. Vet att efterträdaren kallas Ti-82 STATS och den verkar helt ok, syrran har en sådan och hon går natur på gymnasiet. Är du en Casio människa finns det högst troligen något liknande där men någon annan har nog koll på det.

I början av året köpte jag Wolfram Alpha appen på min iPad och det kan ha varit det bästa köpet jag någonsin gjort på den. Wolfram Alpha på nätet är gratis men när du köper appen ingår steg-för-steg lösningarna som du på nätet behöver ett (betalt) konto för att se. Kan varmt rekommendera WA och då speciellt steg för steg lösningarna som jag anser ofta vara oerhört bra och lätta att följa.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Arg(i z) är alltså argumentet för z multiplicerat med den imaginära enheten. Låt oss testa vad som händer när vi multiplicerar ett "komplext prototyptal" x + i y (x, y reella) med den imaginära enheten:
   i (x + i y) = −y + i x
Den reella biten har flyttats till imaginäraxeln, och den imaginära biten har flyttats till den negativa realaxeln. Multiplicerar vi med i ytterligare en gång så får vi:
   i² (x + i y) = −1 (x + i y) = −x − i y
dvs vi har "speglat" talet genom origo. Ytterligare en gång ger:
   i³ (x + i y) = −i (x + i y) = y − i x
vilket på samma sätt är spegelbilden av i (x + i y) som beräknades ovan. Ytterligare en gång ger:
   i⁴ (x + i y) = (−1)² (x + i y) = 1 (x + i y) = x + i y
dvs vi får tillbaka ursprungstalet igen.

Du kan använda dessa prototyper för att beräkningsmässigt hitta generella samband för vad som händer med argument respektive belopp. Du kan även direkt titta på det geometriskt för specialfallet z = 2 + i:

http://i.imgur.com/Rdr0l67.gif

Studerar du detta så bör du kunna uttrycka argument och belopp av ett tal som multiplicerats med den imaginära enheten, givet argument och belopp för ursprungstalet.

Tack!, Ska kolla på det där sedan.

Har ett problem som både jag och matteläraren funderade över.

g(x)=(x^4)-(6x^3)+(6x^2)+(24x)-40 har två reella nollställen ,x=2 och x=-2

Bestäm samtliga rötter till ekvation g(x)=0

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Undrar hur man motiverar följande:
För vilka tal a gäller att kurvan
y=x^3+ax^2+x
har terrasspunkt?

Jag har sedan tidigare deluppgift kommit fram till att för att kurvan inte ska ha några extrempunkter så måste a<sqrt3 -sqrt3<a. För när vi deriverar funktionen måste det under rottecknet bli negativt och därmed finns det inga reela extrempunkter.

Men nu när vi ska få en punkt som också ska bli en terrass måste väl vi få en dubbelrot, att det under rottecknet ska bli noll? Då måste a vara +- sqrt3. Men hur motiverar man då att det kommer bli en terasspunkt?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laars:

Tack!, Ska kolla på det där sedan.

Har ett problem som både jag och matteläraren funderade över.

g(x)=(x^4)-(6x^3)+(6x^2)+(24x)-40 har två reella nollställen ,x=2 och x=-2

Bestäm samtliga rötter till ekvation g(x)=0

Fjärdegradsekvationer är ju typiskt lite besvärliga, men om man känner till rötter kan man ju reducera problemet med hjälp av polynomdivision.

Skrivet av Alexander7938:

Undrar hur man motiverar följande:
För vilka tal a gäller att kurvan
y=x^3+ax^2+x
har terrasspunkt?

Jag har sedan tidigare deluppgift kommit fram till att för att kurvan inte ska ha några extrempunkter så måste a<sqrt3 -sqrt3<a. För när vi deriverar funktionen måste det under rottecknet bli negativt och därmed finns det inga reela extrempunkter.

Men nu när vi ska få en punkt som också ska bli en terrass måste väl vi få en dubbelrot, att det under rottecknet ska bli noll? Då måste a vara +- sqrt3. Men hur motiverar man då att det kommer bli en terasspunkt?

Tänk mera på derivatan och mindre på "det under rottecknet". Hur skall den se ut för att det skall finnas en terasspunkt? Vad är det som händer när det blir negativt under rottecknet, och vad innebär det för funktionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fjärdegradsekvationer är ju typiskt lite besvärliga, men om man känner till rötter kan man ju reducera problemet med hjälp av polynomdivision.

Tänk mera på derivatan och mindre på "det under rottecknet". Hur skall den se ut för att det skall finnas en terasspunkt? Vad är det som händer när det blir negativt under rottecknet, och vad innebär det för funktionen?

För att det ska bli en terrasspunkt så måste det vara växande både före och efter extrempunkten. Det går inte att ta roten ur något negativt då det inte finns någon produkt av två negativa likadana tal. Vad det innebär för funktionen är jag osäker om, eftersom sqrt-1 kan man definera som i. Innebär det att vi får icke-reela rötter eller vad händer då? Sen är det NP imorgon så skulle bli oerhört tacksam ifall du skulle kunna ge en snabb motivation till varför det blir x-sqrt3 och det gör att det blir en terrasspunkt!
Fortsatt trevlig kväll!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av Mechanix:

AndenAnden:

phz länkade på föregående sida till en onlinebra kurs där man kan repetera gymnasiematten.
Här är länken till hans ursprungliga inlägg http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsliv-och-samhallsdebatt/36561-matematiktraden-dina-matematikproblem-har-post13718916/
Finns PDFer som man tanka hem och sen e det bara o köra på egen hand.
Jag har själv börjat köra det och tycker det känns riktigt bra so far.

Tackar för länken, redigt bra fil faktiskt! Ahh det med räknaren ska nog lösa sig, tar nog billigaste som möjligt. Har en räknare hemma, fast utan grafritare.

Skrivet av Willhelm:

Har haft min Ti-82'a sedan gymnasiet och den har ännu inte svikit mig, håller för närvarande på att avsluta en ingenjörsutbildning. Vet att efterträdaren kallas Ti-82 STATS och den verkar helt ok, syrran har en sådan och hon går natur på gymnasiet. Är du en Casio människa finns det högst troligen något liknande där men någon annan har nog koll på det.

I början av året köpte jag Wolfram Alpha appen på min iPad och det kan ha varit det bästa köpet jag någonsin gjort på den. Wolfram Alpha på nätet är gratis men när du köper appen ingår steg-för-steg lösningarna som du på nätet behöver ett (betalt) konto för att se. Kan varmt rekommendera WA och då speciellt steg för steg lösningarna som jag anser ofta vara oerhört bra och lätta att följa.

Den där Wolfram appen ska jag definitivt kolla in på, låter användbart. Så jag brukar ha en ipad i närheten ändå.

Och tackar för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexander7938:

För att det ska bli en terrasspunkt så måste det vara växande både före och efter extrempunkten. Det går inte att ta roten ur något negativt då det inte finns någon produkt av två negativa likadana tal. Vad det innebär för funktionen är jag osäker om, eftersom sqrt-1 kan man definera som i. Innebär det att vi får icke-reela rötter eller vad händer då? Sen är det NP imorgon så skulle bli oerhört tacksam ifall du skulle kunna ge en snabb motivation till varför det blir x-sqrt3 och det gör att det blir en terrasspunkt!
Fortsatt trevlig kväll!

Som sagt vill man ju att derivatan skall vara positiv, 0, positiv (eller negativ, 0, negativ). Alltså att derivatan skall ha en extrempunkt med värdet 0. Derivering ger y''(x) = 6x + 2a, vilket är 0 vid x = -a/3. Nu borde det räcka att anpassa a så att y'(-a/3) = 0.

Permalänk
Medlem

Nån vänlig själ som kan hjälpa en sjua med lite matte?

Avslutande prov på onsdag innan betygen sätts och sitter hemma o nöter lite. Men fastnade på en uppgift som är svårare än den låter

"En melon väger 5 kg och består av 95% vatten. Efter en dag i solen har vattenhalten sjunkit till 90% . Hur mycket väger melonen nu?"

Eftersom vikten minskar när vattenhalten minskar så fastnade jag. Haha simpelt jämfört med andra uträkningar hör men snälla hjälp mig

Permalänk
Medlem

Från början har vi 5kg melon fördelat på:
95% vatten = 4.75kg
5% "annat" = 0.25kg

Efter ett dygn har vattenhalten minskat, vi antar att ingen nallat på melonen och således är massan av "annat" än vattnet fortfarande likadan som dagen innan så nu består vår melon av:
90% vatten = x kg
y% "annat" = 0.25kg
de 0.25kg "annat" måste motsvara den resterande delen till 100% alltså har vi:
100 = 90 + y
y = 100-90 = 10

1 procentenhet motsvarar således 0.25/10 kg
nu kan vi räkna ut att 90% vatten väger 90*0.25/10 = 2.25kg

Sedan är det en smal sak att summera vattnets vikt med övrig vikt för att få svaret.

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Edit: Hittade en tabell över krångliga integraler längst bak i boken som gjorde att den gick att "lösa". Vet ej om det var tänkt att man skulle kolla där eller inte men fick rätt svar. Kan någon lösa den ändå får ni väldigt gärna göra det!

Jag har lite problem med en dubbelintegral (fast blir som en enkelintegral med tanke på hur den ser ut).

Funktionen är f(x,z) = (4z^2+17)^(1/2) och integrationsgränserna lätta 0<=x<=1, 0<=z<=1.

Det jag är osäker på är hur jag ska angripa funktionen för att få till något jag kan integrera med avseende på x.

Uppgiften är från Stewarts Calculus: Early Transcendentals 7th edition, uppgift 16.6.47.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk

Hjälp med Matten snälla.

Hej
Jag behöver hjälp med ett matte tal och undrar om ni kan hjälpa mig.

Uppgiften är att jag har två funktioner och en graf med fyra punkter.
Funktion1: f(x)=x^3-6x^2+9x+2
Funktion 2: g(x)=x^2-7x+14
Och jag ska hitta punk A,B,C,D på grafen den enda punk som jag kunde lösa var A och den ligger på Y-axeln. Så jag tåg 0 och stoppade in i första funktion? och fick svar =0 på A.

Hur ska jag hitta B,C,D? Jag tror att punk A,B ligger på funktion 1. Medans C,D ligger på funktion2. Sen får man veta att C har lutningen -3.

Jag fattade verkligen inte frågan. Jag har försökt att fråga vänner men de säger att jag ska använda wolfram alpha men man lär ju sig inte nåt om man bara ser svaret. och jag vill verkligen bli bättre på matte. Så jag vänder mig till Sweclockers.

Skulle vara tacksam om nån kunde hjälpa mig i steg för steg eller bara tips

Tack i förhand

Permalänk

Derivera o sätt lika med noll för att hitta extrempunkterna?

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Medlem

Varför stoppa du in 0 i f(x) för att hitta A?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det är lite otydligt vad uppgiften är. Kopiera den exakta texten med allting så blir det nog enklare.

Permalänk

Mikroteori- nyttofunktioner

Undrade bara en snabb sak angående hur man skall ställa upp den okompenserade efterfrågan på två varor sätt totalt på de två marknaderna. Nyttofunktionerna för individ A o B är (för vara q(1) och q(2):

U(a)= q(1)^1/2*q(2)^1/2

U(b)= q(1)^1/3*q(2)^2/3

Ska man ställa upp så här : L= q(1)^1/2*q(2)^1/2 + q(1)^1/3*q(2)^2/3 + λ(Y-p(1)q(1)- p(2)q(2))?

Jag tror inte man ska göra så då det är väldigt svårt att få fram q(1) och q(2) så, skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig ställa upp rätt bara (ursäkta om det är svårt att se).

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Varför stoppa du in 0 i f(x) för att hitta A?

För att punkt A finns på y-axeln och det finns inte nån siffra på grafen bara? Så jag satt bara i 0 funktionen.

Jag har säkert fel.

Om jag ska vara ärlig så missade jag halva matte kursen när jag fick Diabetes och blodförgiftning och hamnade i sjukhus i 1 mådag+. Och nu ska jag göra NP i matte 3c och försöker göra mitt bästa

Permalänk
Skrivet av Swiifty:

Det är lite otydligt vad uppgiften är. Kopiera den exakta texten med allting så blir det nog enklare.

Texten är mer kronlig. kan jag lova dig. Jag tror att man måste derivera men jag började nys med derivatan är inte så bra än. Jag bar aundrar hur det kommer att gå på NP

kunde jag inte få diabetes under sommarlovet och inte under skolan

Permalänk
Medlem

Bara copy pasta uppgiften om du vill ha hjälp. Enklare tolka uppgiften än att behöva tolka vad du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

För att punkt A finns på y-axeln och det finns inte nån siffra på grafen bara? Så jag satt bara i 0 funktionen.)

Anledningen till att jag frågade var att jag ville att du skulle motivera ditt svar och tydliggöra problemet. Du har motiverat ditt svar, men frågeställningen är fortfarande otydlig. Copypasta problemet, som Swiifty säger.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Anledningen till att jag frågade var att jag ville att du skulle motivera ditt svar och tydliggöra problemet. Du har motiverat ditt svar, men frågeställningen är fortfarande otydlig. Copypasta problemet, som Swiifty säger.

Hittar inte pappret det var de jag kunde komma ihåg. Det får bli sommarskola för mig da pågrund av diabetsen:P

Så försökte en kompis förklara

alltså punk C har lutningen -3

alltså måste -3=f prim av x

eller -3 = g prim av x

f prim av x och g prim av x borde du kunna lista ut

B är på f av x maximum punkt

medans D är på g av x minimum

för att räkna ut maxi och mini punkter så behöver du derivera funktionen och sätta lutningen = 0

alltså blir det 0 = f av x som ska ge dig x värdet på B och 0 = g av x för x värdet på D
Haha måste gå igenom kapitlet

sen när du har x värdena så sätter du in de i f av x och g av x

Men kort fattat på alla punkter

A har x = 0

du räknar ut y

B behöver du använda f prim av x och f bis av x

med andra ord första derivatan och andra derivatan

när du fått reda på Bs x så sätter du in den i f(x) funktionen

vilket ger dig y

eftersom B är en maxi punk så är lutningen 0

C använder du dig av första derivatan

eftersom punkten har lutningen -3 så blir formeln -3 = f prim av x

när du har x så sätter du in den i f(x) och får y

och D är samma som B fast du behöver inte andra derivatan

tips på C är att du testar med både f(x) och g(x)

för de ska ge samma x och y värden

Men det blev så mycket för mig.

Permalänk
Skrivet av Swiifty:

Bara copy pasta uppgiften om du vill ha hjälp. Enklare tolka uppgiften än att behöva tolka vad du skriver.

ittar inte pappret det var de jag kunde komma ihåg. Det får bli sommarskola för mig da pågrund av diabetsen

Så försökte en kompis förklara

alltså punk C har lutningen -3

alltså måste -3=f prim av x

eller -3 = g prim av x

f prim av x och g prim av x borde du kunna lista ut

B är på f av x maximum punkt

medans D är på g av x minimum

för att räkna ut maxi och mini punkter så behöver du derivera funktionen och sätta lutningen = 0

alltså blir det 0 = f av x som ska ge dig x värdet på B och 0 = g av x för x värdet på D
Haha måste gå igenom kapitlet

sen när du har x värdena så sätter du in de i f av x och g av x

Men kort fattat på alla punkter

A har x = 0

du räknar ut y

B behöver du använda f prim av x och f bis av x

med andra ord första derivatan och andra derivatan

när du fått reda på Bs x så sätter du in den i f(x) funktionen

vilket ger dig y

eftersom B är en maxi punk så är lutningen 0

C använder du dig av första derivatan

eftersom punkten har lutningen -3 så blir formeln -3 = f prim av x

när du har x så sätter du in den i f(x) och får y

och D är samma som B fast du behöver inte andra derivatan

tips på C är att du testar med både f(x) och g(x)

för de ska ge samma x och y värden

Men det blev så mycket för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mounte:

Från början har vi 5kg melon fördelat på:
95% vatten = 4.75kg
5% "annat" = 0.25kg

Efter ett dygn har vattenhalten minskat, vi antar att ingen nallat på melonen och således är massan av "annat" än vattnet fortfarande likadan som dagen innan så nu består vår melon av:
90% vatten = x kg
y% "annat" = 0.25kg
de 0.25kg "annat" måste motsvara den resterande delen till 100% alltså har vi:
100 = 90 + y
y = 100-90 = 10

1 procentenhet motsvarar således 0.25/10 kg
nu kan vi räkna ut att 90% vatten väger 90*0.25/10 = 2.25kg

Sedan är det en smal sak att summera vattnets vikt med övrig vikt för att få svaret.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

massa grejs .

Det vore ju trevligt om man fick se grafen så man såg hur punkterna är utplacerade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

någon som kan denna?
Bestäm den allmänna lösningen till y''- 3y'+ 2y=2x e^x+ 10sinx
svaret är y= Ae^x+ Be^2x- x(x+ 2)e^x+ 3cos x+ sin x.
men hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

någon som kan denna?
Bestäm den allmänna lösningen till y''- 3y'+ 2y=2x e^x+ 10sinx
svaret är y= Ae^x+ Be^2x- x(x+ 2)e^x+ 3cos x+ sin x.
men hur?

Nu glömmer jag bort diffar på tok för snabbt men är problemet du sprungit in i kanske att du kan dela upp partikulärlösningen i två partikulärlösningar och lösa en för 2x e^2 och en för 10sin x? Sett flera kompisar springa in i just det problemet och ansätta hopplöst krångliga varianter för att lösa dylika funktioner.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Nu glömmer jag bort diffar på tok för snabbt men är problemet du sprungit in i kanske att du kan dela upp partikulärlösningen i två partikulärlösningar och lösa en för 2x e^2 och en för 10sin x? Sett flera kompisar springa in i just det problemet och ansätta hopplöst krångliga varianter för att lösa dylika funktioner.

Jo men jag har löst Yh=Ae^x+Be^2x
Då urssprungsekvatioenen ger homogena formeln r^2-3r+2=0 ger r1=1 och r2=2 alltså två olika reella rötter.
Och jo men jag tänkte ansätta Yp1 och Yp2 och sedan sätta Y=Yh+Yp1+Yp2
Men vad ska jag ansätta Yp1 och Yp2 till för att få fram -x(x+2)e^x och 3cosx+sinx?