För att bestämma formen på den luriga delen av glasets kant så satte du origo i en enkel punkt, så att formen överensstämde med en parabel som gick genom detta origo (uppgiften ger egentligen inte ens att det är just en andragradsekvation det där, men det ser rimligt ut). Allt du vill är att bestämma ett uttryck för r i min bild som funktion av y, så när du har formen för den luriga biten längst ut så kan du bara addera den konstanta delen för att ta dig ut till den luriga delen.
r går från den blå axeln till glasets kant. Du uttrycker r som summan av biten från den blå axeln till den gröna axeln (vilken är enkel, då den hela tiden är konstant), + biten från den gröna axeln till glasets kant, vilket ges av x = √(y / 0.4) — egentligen skulle man kanske valt x₁ och x₂ som variabler från respektive koordinatsystem för göra det tydligare vad man menar, men det blir aldrig speciellt krångligt här, om man förstår vad man adderar.
Du integrerar över ett r som går från glasets symmetriaxel, hela vägen ut till glasets kant, så du får med hela kroppen ovanför den undre konen när du integrerar över y från 2.5 till 5.
När du säger "den lilla bubblan" så menar du nog bara uppgiftens försök att införa perspektiv i bilden för att göra glaset lite tredimensionellt, så det är inte mycket till bubbla att tala om egentligen. Glasets ovankant är tänkt att vara plant horisontell, som ett vanligt glas, helt enkelt.
Okej jag fick 242,4 cm^3 för den övre delen. Sen den nedre delen så använder jag väl V=pi*r^2 * h / 3 som ger V=pi*2.5^2 * 2.5/3 ?