Värdering av Coolpix 3100 samt val av ny kamera

Permalänk
Medlem

Värdering av Coolpix 3100 samt val av ny kamera

Sitter just nu på en Nikon Coolpix 3100 som jag köpte för snart ett år sedan, jag har laddare och batterier, samt en väska till den, och ett extra minneskort på 128mb(Cruical).

Vad kan man rimmligen ta för den?

Sedan då till det roliga, ska köpa en ny kamera, kan lägga ut runt 2000 extra utöver vad jag får för min gammla och har då sneglat lite på Fujifilm Finepix FX-S5500, som erbjuder en hel del manuella inställningar vilket jag skulle tycka vara roligt.

Den andra kameran jag kollat på är Minoltas Dimage Z3, kamera. Den har fått bra omdömmen i rescensioner men är lite dyrare(500kr) än vad Fujifilm kameran är.

Kollade runt lite och såg Minolta Dimage Z2, såg ingen större skillnaden mellan den och Z3, förutom 10x zoom istället för 10x?

Lite hjälp i kamera träsket skulle var kul.

EDIT

Z3:an verkar ju jäkligt fin, bildstabilisator och annat godis, men har den lika många inställningar som Finepix:en?

http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/z3b.php

Sexig!

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr inte att du kan räkna med att få speciellt mycket för din nikon kamera. Så jag förstår inte hur du tänkte ha råd med en budget systemkamera för bara 2000 kr utöver vad du får för 3100. Skull gissa på att du kan få 1500 till 1700 kr för den inkl. minnet.. och då har jag nog tagit i lite i överkant, men det beror helt på din säljförmåga och köparens "köpförmåga":)

Personligen så gillar jag Finepixen väldigt mycket .. utseendemässigt.

God jul och lycka till!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Tror tyvärr inte att du kan räkna med att få speciellt mycket för din nikon kamera. Så jag förstår inte hur du tänkte ha råd med en budget systemkamera för bara 2000 kr utöver vad du får för 3100. Skull gissa på att du kan få 1500 till 1700 kr för den inkl. minnet.. och då har jag nog tagit i lite i överkant, men det beror helt på din säljförmåga och köparens "köpförmåga":)

Personligen så gillar jag Finepixen väldigt mycket .. utseendemässigt.

God jul och lycka till!

Jo jag tycker också finepixen är läckrare till utseéndet, säg att jag får 1500 för kameran och lägger till 2000:-, då får jag 3500:- och kan köpa en av dom där kamerorna jag listat.

Fast har fått tag på lite extrajobb som jag tror jag kommer få en del för nu(diska, nattetid, jul) så jag kanske behåller min Nikon och köper en till kamera, då har jag min nuvarande kamera på festtillställningar och sådna grejer, och använder den nya när jag vill ta lite seriösare bilder.

Har kollat lite på den här kameran(KODAK EasyShare DX7590 Zoom) också, men den kostar lite mer 3500:-. Och saknar bildstabiliseringen som Z3.an har.

Erfarenheter eller kunskap på området uppskattas.

Permalänk
Medlem

Har Fuji'n på posten, Pixmania utlovade 48h levernas om man beställde innan kl. 12.00 den 22 december. Jo, tack, ringde till DHL igår och fick till svar att de har haft flera som ringt angående paket från Pixmania, men att de inte hade utleverans alls på julafton. Fick också ett mail från FOTOVISTA igår, där Pixmania ingår, och de sa att det tyvärr inte kunde bli någon leverans pga strejk hos DHL kvällen den 23'e... Så nån ljuger ju iaf.
Så den kommer väl på måndag. Oj, blev visst lite offtopic där, men bara så du vet om Pixmania's "leveransgaranti" ifall du hade tänkt beställa från dem. Kostade 3150:- inkl. frakt.
Men jag tror nog det var ett bra val iaf. Lillebroren ville ha en systemkamera för att han då kunde fixa objektiv med bra räckvidd på zoomen, men efter lite övertalning, så fick jag honom till att önska sig Fuji'n istället, den har ju ändå 10x optisk zoom.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Har Fuji'n på posten, Pixmania utlovade 48h levernas om man beställde innan kl. 12.00 den 22 december. Jo, tack, ringde till DHL igår och fick till svar att de har haft flera som ringt angående paket från Pixmania, men att de inte hade utleverans alls på julafton. Fick också ett mail från FOTOVISTA igår, där Pixmania ingår, och de sa att det tyvärr inte kunde bli någon leverans pga strejk hos DHL kvällen den 23'e... Så nån ljuger ju iaf.
Så den kommer väl på måndag. Oj, blev visst lite offtopic där, men bara så du vet om Pixmania's "leveransgaranti" ifall du hade tänkt beställa från dem. Kostade 3150:- inkl. frakt.
Men jag tror nog det var ett bra val iaf. Lillebroren ville ha en systemkamera för att han då kunde fixa objektiv med bra räckvidd på zoomen, men efter lite övertalning, så fick jag honom till att önska sig Fuji'n istället, den har ju ändå 10x optisk zoom.

Jo Fuji'n var jag också inne på först, sedan har jag sneglat på Z3.an och kodaken, bildstablisatorn på Z3 är ju jäkligt behändig, och den feta skärmen på Kodaken är ju väldigt fin.

ang. leveranser från pixmania, för mig spelar det inte så stor roll ifall det tar, 2 dagar eller 5 dagar. Bara grejerna kommer inom rimmlig tid.

Permalänk
Medlem

Skulle INTE ta fujin, den brusar mycket. Det SER mycket bättre ut än vad den egentligen är. Z3 med bildstabilisator är isf ett bättre kort. Kolla lite på begagnade Dimage A1/A2 eller 7i/7hi. Det är väldigt mogna kameror som man kan utvecklas med som nybörjare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag kollade själv på S5500 och blev intresserad men ändrade mig när jag såg lite testbilder tagna med den. Den komprimerar dom alldeles för hårt. (tror det heter komprimera i det här sammanhanget)

Permalänk
Medlem

Har sneglat på Dimage A1/A2 och7i/7hi, dom ser ju väldigt bra ut, med bra rescentioner, men kostar tyvärr lite mer än jag kan lägga ut på en kamera. Sitter och funderat på ifall jag ska vänta ett tag med kameraköpet och köpa någon av dom eller om jag ska köpa en billigare nu. hm.

Offtopic
Da´Russian Stallion:
Var i karlstad idag på universitetet, väldigt fin stad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3riko
Jo jag tycker också finepixen är läckrare till utseéndet, säg att jag får 1500 för kameran och lägger till 2000:-, då får jag 3500:- och kan köpa en av dom där kamerorna jag listat.

Fast har fått tag på lite extrajobb som jag tror jag kommer få en del för nu(diska, nattetid, jul) så jag kanske behåller min Nikon och köper en till kamera, då har jag min nuvarande kamera på festtillställningar och sådna grejer, och använder den nya när jag vill ta lite seriösare bilder.

Har kollat lite på den här kameran(KODAK EasyShare DX7590 Zoom) också, men den kostar lite mer 3500:-. Och saknar bildstabiliseringen som Z3.an har.
http://aka.fotovista.com/dev/large/11120363.jpg

Erfarenheter eller kunskap på området uppskattas.

Sån Där har jag
Fast modellen under, med 4MP, kan uploada nån bild med den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdamVonRunesson
Sån Där har jag
Fast modellen under, med 4MP, kan uploada nån bild med den

Det skulle uppskattas, ingen brådska, ska inte handla någon kamera än på ett tag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3riko
Det skulle uppskattas, ingen brådska, ska inte handla någon kamera än på ett tag.

Macro
www.dare.1go.dk/3.jpg
10x Zoom
www.dare.1go.dk/4.jpg
Macro
www.dare.1go.dk/5.jpg
Vanlig
www.dare.1go.dk/6.jpg
Macro
www.dare.1go.dk/7.jpg

Vet inte vad det är för fel om de inte går att klicka på, då det står "ikke fundet" för mig
men klistra in dem i adressfältet så ska de fungera

Permalänk
Medlem

Din historia är skrämmande lik min!:)
Har nu en Nikon Coolpix (billigare modell). Blev sugen på en ny kamera med lite bättre funktioner. Har gått från Fujifilm S550 - Minolta Dimage Z3 - KODAK EasyShare DX7590. Är mest inne på en DX7590, en bra kamera med läcker design.

Det har ju inte hänt så mycket här på ett tag. Har du kommit fram till något mer?

Visa signatur

Adam Höckert