DV-CAM -> DVD, vilken mjukvara är bäst?

Permalänk
Geeks
SweClockers

DV-CAM -> DVD, vilken mjukvara är bäst?

Håller på med ett litet projekt att konvertera alla mina DV-tapes till DVD. Vilka program rekommenderas?

Har inte hållit på med videoencodning/editering nu på ett par år, sist jag pillade med dvd fick man göra det mesta för hand med hjälp av Tmpeg och virtualdub.

Så vilka program är bäst? Videokvalitet före hastighet och användarvänlighet. En bra encoder är således ett måste.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Adobe Premiere är ju att föredra. Det är väl kanske inte så att man egentligen hostar upp pengarna som privatperson, har man mycket pengar över och en hel del film att redigera så är det ett givet köp. Annars har jag märkt att Windows Movie Maker duger till det allra mesta, enda nackdelen jag ser med MM är dock att man inte kan lägga på mer än ett ljudspår.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Hedersmedlem

Du skriver att du bara ska konvertera filmerna, inte att du vill redigera dem. Du kan ju fånga banden mha WinDV -> http://windv.mourek.cz
Klippa isär de olika filmerna i VirtualDub, konvertera dem (nu eller i authoringprogrammen) med TMPGEnc (eller se nedan) och skapa DVD:n i Adobe Encore, Sony DVD Architect, DVD-lab, TMPGEnc DVD Author m fl.

CinemaCraft encoder, Canopus ProCoder eller Mainconcept MPEG Encoder är bland de bästa encodarna. Mainconcept MPEG Encoder är bundlat med t ex Adobe Encore.

Permalänk
Medlem

Varfasen ger man någon ett plus i detta forum?

Här har du ett, Kanel: + <--- för bra svar.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Du skriver att du bara ska konvertera filmerna, inte att du vill redigera dem. Du kan ju fånga banden mha WinDV -> http://windv.mourek.cz
Klippa isär de olika filmerna i VirtualDub, konvertera dem (nu eller i authoringprogrammen) med TMPGEnc (eller se nedan) och skapa DVD:n i Adobe Encore, Sony DVD Architect, DVD-lab, TMPGEnc DVD Author m fl.

CinemaCraft encoder, Canopus ProCoder eller Mainconcept MPEG Encoder är bland de bästa encodarna. Mainconcept MPEG Encoder är bundlat med t ex Adobe Encore.

Tack för ett bra svar! Mycket riktigt är jag enbart ute efter att encoda filmerna, samt kanske göra en meny eller två. Vad jag sett så har Cinemacraft encodern fortfarande bäst kvalité. Vad jag är ute efter är ett "allt-i-ett" paket som fixar biffen utan att behöva pilla allt för mycket, men även kan använda CCE som extern encoder.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

När det gäller DV till DVD så är Canopus Procoder bäst. Se följande blindtest. Bläddra fram till sidan 6 i nedersta länken för att se röstresultaten. Canopus Procoder Express har samma kodmotor som Canopus Procoder men inte lika många funktioner. Av testresultaten att döma så klarar man sig gott med Procoder Express.

info: http://forum.doom9.org/showthread.php?s=&threadid=86559
resultat: http://www.gleitz.org/index.php?id=84

Jag var själv med och röstade i testen. Personligen tyckte jag fil 4 var bäst i alla fallen förutom berg- och dalbanefilmen där jag tyckte fil 3 var bäst. Det visade sig att både fil 3 och 4 var gjorda med Procoder Express och majoriteten hade röstat på fil3 överlag tätt följt av fil 4. Man såg tydligt att TMPGEnc Plus var sämst och CCE Basic bara något bättre.

Sedan när man gjort om till mpeg2 så skapar man DVD-layouten med ett authoring-program och där tycker jag DVD-lab är klart värt att titta på. Alternativt kan man prova TMPGEnc DVD Author som funkar bra för lite enklare projekt.

EDIT: Mainconcept Encoder var inte med i testen vilket är synd för jag brukar få ungefär lika bra resultat med Mainconcept som Procoder men det är krångligare att optimera Mainconcept så jag rekommenderar ändå Procoder.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Tack för ett bra svar! Mycket riktigt är jag enbart ute efter att encoda filmerna, samt kanske göra en meny eller två. Vad jag sett så har Cinemacraft encodern fortfarande bäst kvalité. Vad jag är ute efter är ett "allt-i-ett" paket som fixar biffen utan att behöva pilla allt för mycket, men även kan använda CCE som extern encoder.

Som fixar allt vadå? Så länge du fångar (capture...) filmerna och (eventuellt) splittar dem med någon extern applikation, räcker Sony DVD Architect eller Adobe Encore för allting annat (menyer, konvertering till MPEG2 och bränning).

Permalänk

Adobe Encore DVD har en inbyggd encoder redan, utan fuzz.

Fånga video med Premiere eller Windv, exportera till Encore och bränn.

Visa signatur

Asus P5Q / C2D 3.0 GHZ / Corsair 4GB DDR2 / Asus 5850 1GB / ~4 TB HD

Permalänk
Medlem

Att köpa Premiere och sen Encore, blir lite dyrt!

Har hittar du både billigare och ibland gratis program.
http://www.videohelp.com/

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]