Thermaltake Silent Boost K8
(Ack så liten recension, men kanske till någon hjälp för de som letar efter kylning till sin CPU)
Installation
Mycket enkelt. Kan du installera originalkylaren så innebär inte Silent Boost några som helst problem.
Fördelen med den här kylaren är att du slipper plocka bort moderkortet för att kunna sätta dit extra ”plattor” som ska hålla kylaren, det är bara att ta bort den gamla kylaren och sen på med den nya. (Självklart måste du rengöra processorn från gammal kylpasta och applicera ny).
Ljudupplevelse
Att något upplevs som tyst är ju helt klart något som upplevs olika från person till person, men det som kan säga om Silent Boost är att den är inte tyst ur ett tyst perspektiv men den är tyst ur ett ljudligt perspektiv (om ni hänger med på vad jag menar).
Silent Boost är tystare än originalkylaren till min AMD 3000+, men förvänta er inga stordåd. Skillnaden är INTE som att gå från en fest till ett tyst sovrum.
Den stora fördelen är att tillsammans med Speedfan (och själklart fläktkontroller för de som har) finns det stora möjligheter att få den mycket tystare.
Jag kör tex. fläkten på 40 % (~1500 RPM, kan jämföras med ~2500 vid 100 %) med bibehållen kylning när jag enbart surfar, e-postar mm (läs Idle load). Jämförelse gentemot originalkylaren där jag ej kunde sänka fläkten till mindre än 90 % utan att temperaturen sköt i höjden (utan märkbar förbättring ljudmässigt).
Kylning
Helt ovetenskapligt så anser jag att kylningen blir något bättre med Silent Boost, och tillsammans med Artic Silver 5 kylpasta blir resultatet ännu bättre.
Om Silent Boost klarar av överklockning vill jag ha osagt då jag själv inte håller på med detta.
Thermaltake Silent Boost K8 är något för de som vill ha en kylare som är något tystare och kyler lite bättre än originalkylaren, plus en enkel och smidig installation.
För de som önskar ha knäpptyst kylning av CPU vill nog leta vidare efter en annan produkt.
Själv tycker jag att priset är lite högt gentemot vad man får avseende ljudnivå/kylningsegenskaper, men en enkel och snabb installation väger upp detta. Ägnade ca 8 minuter åt att installera kylaren och jag är inne på mitt första datorbygge. (I tiden för installation ingår allt, rycka sladdar, öppna dator, rengöring etc)