Vilket mmorpg tycker du är bäst?

Permalänk
Medlem

Vilket mmorpg tycker du är bäst?

Skriv in det mmorpg du tycker är bäst och förklara vad som är så bra med det.
Om du har spelat andra så skriv ner vilka och om ni orkar så
kan ni ge en kort recension på spelen =P

Jag har spelat DAoC, EQ1, EQ2, AO, AC2 och Wow.
Min topplista:
1. Eq1
2. Eq2
3. Wow
4. AO
5. AC2

Tar väl och skriver om dom aktuella spelen =P:

Eq1 var ju hur grymt som helst när det kom, trodde EQ2 skulle vara minst lika bra men vart mycket besviken.
vars är friheten !? alla ställen är så lvl begränsat så det blir som ett vanligt spel där du kommer till nästa nivå.
Men annars så är ju grafiken hur snygg som helst.

EQ2 och Wow är uppbyggt på liknande sätt, EQ2 har fler alt när det gäller utseende, raser och "yrken" men Wow har ju PVP. men den är inte kontrollerad. och Wow är för lätt och det går för fort att lvla. sen är det ingen penalty när man dör !? varför inte? det förstör spelkänslan när man kan dö hur mycket som helst utan att något händer. lika bra ha en "Save & Load" funktion.
Okonrollerad PVP kan ju vara oerört frustrerande, var det som förstörde UO. man spriger ut med sin n00bsnubbe och blir ihjälhackad av ett gäng lvl 50 char. (som egentligen är några snorungar som tycker det är skitkul)

om man bortser från PVP så tyckte jag EQ2 var bättre än WoW.

Några spel som jag har tänkt prova är:
www.vanguard.com
www.darkfallonline.com
www.darkandlight.com

dom spelen kommer ha andra mål än lvla sin char så snabbt som möjligt.

Vanguard har jag nu inte läst så mycket om, men det är ju gänget från EQ som tillverkar det =P.

Darkfall: har hängt med utvecklingen sen tidigt 2001 och det ser ut att bli väldigt roligt.

Dark and Light är ett väldigt anonymt spel, upptäckte det för ett par månader sen och efter jag läst FAQs och forum så måste jag bara prova det.. Kommer i April

Dark and light:
A unique and huge world, no zones, no loading time
Two experience lines for every character: combat and social
Three skill trees for every character. And you can choose whether you specialize or not
12 races
14 classes
30 equipment slots per character.
42 career paths depending on social experience. And again, you may choose between specialization and versatility

Dynamic and unique weather management
Undersea and underground management
More than 4000 fortresses, more than 1000 cities,
40 000 square kilometers of land
Two Kingdoms - Dark and Light - with no PvP
Ten Kingdoms to conquer (PvP)
Five Duchies per Kingdom.
Seven Counties per Duchy.
Nine Baronies per County.
13 Fortresses per Barony.
Time of the world: 84 minutes = 24 DnL hours, a DnL day.
365 days per year with 4 seasons.
One sun, two moons and a constellation management.

nåja det var väl allt.. tror jag

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

testat det mästa men i slutändan är en bra tibia char med prem roligast

för att det är så mycket större än dom alla andra.. det finns alltid nått ställe man inte vart på ...

Visa signatur

WMII

Permalänk
Medlem

Storleken har betydelse =P jag vill att ska vara enormt därför ska jag prova Dark and Light

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Avstängd

UO var roligt nàr det kom!! Sen blev det fòrstòrt nàr EA games kòpte upp det och la till alla patchar -_-

Men jag har oxà fòljt med Darkfall, men det blir aldrig klart :/

DnL blir nog coolt, har signat iaf

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vansinne
Storleken har betydelse =P jag vill att ska vara enormt därför ska jag prova Dark and Light

partý plýz mý englýsh not so happý?
1. WoW
2. WoW
3. WoW

Permalänk
Medlem

1. World of Warcraft
2. World of Warcraft
3. World of Warcraft
4. Anarchy Online
5. City of Heroes

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Gigabyte Geforce GTX 770 | Asus P8Z68-V GEN3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Fractal Design Arc

Permalänk

1. Ultima Online
2-n. finns inga andra!

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Avstängd

Bra sagt GaylordFokker, men det finns inget UO som det var i starten

och alla ni som sager wow vet inte vad ett riktigt mmorpg ar!!!

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Avstängd

konstigt att ingen nämnt Lineage 1 o 2, för att inte tala om ragnarok. tss. wow är fjant.

Visa signatur

9800PROAIW bytes mot 6600le/gt

Permalänk
Medlem

1: WoW
2: WoW
3: Ragnarök
4: WoW
5: Ragnarök

Ok?

WoW för sina grafik och PvP.
Ragnarök för det är speciellt, om du spelat det så vet du varför!

Permalänk
Medlem

antar att Bluetiger inte har spelat något annat än Wow !?
Bluetiger och atWa ni får gärna tala om varför ni tycker att det är så bra!

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk

matrix online äger

Permalänk
Medlem

eve-online.
varför?
1. alla e på samma "server".
2. spelardriven marknad - bara den gör spelet värt att spela.
3. intrigerna mellan allianserna i spelet. nu fattar jag verkligen hur konspirationsteorier kommer till.
4. ett dev-team som verkligen bryr sig om sin community och faktiskt svarar på en hel del inlägg på forumen.

enda minuset:
det saknas lite artificiellt liv i eve.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underbarnet
konstigt att ingen nämnt Lineage 1 o 2, för att inte tala om ragnarok. tss. wow är fjant.

tja jag säger det nu

1. Lineage 2
2. Ragnarok Online
998. FFXI
999. WoW

Tja det är igentligen vad jag tycker, oxo de enda MMORPG jag värkligen har testat oxo, fastnade alldrig för WoW på grund av hur enormt jobbigt det är att förflytta karaktären o annat smått iriterande saker med det. FFXI lika så ^^

Så L2 säger jag, oxo det största MMORPG just nu, vet faktist inte hur många spelare men antagligen över 7-8 miljoner just nu, då korea har 2m spelare och det är över 35 servrar, vet att det finns betydligt fler servrar på andra områden. De siffrerna borde säga sig själt igentligen Länge leve L2

Btw bra sida är: http://www.mmogchart.com/
dock ganska missvisande då de inte har ruktiga uppgifter angående Ragnarok online samt L2, L2 är bara Korea + US serven inräknad ^^

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Av dom flesta jag har pratat med och vad jag har läst på olika forum så verkar inte Wow dra till sig så många erfarna mmorpgspelare, närmare 60% gick över från DAoC för att prova Wow men nästan 100% av dom gick tillbaka. dom som har spelat EQ1 väljer EQ2 före WOW eftersom det är samma spel egentligen.
Men jag tycker det är oerhört bra att många som aldrig har spelat mmorpg har kommit in i onlinevärlden och fastna kommer det flesta göra

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vansinne
Av dom flesta jag har pratat med och vad jag har läst på olika forum så verkar inte Wow dra till sig så många erfarna mmorpgspelare, närmare 60% gick över från DAoC för att prova Wow men nästan 100% av dom gick tillbaka. dom som har spelat EQ1 väljer EQ2 före WOW eftersom det är samma spel egentligen.
Men jag tycker det är oerhört bra att många som aldrig har spelat mmorpg har kommit in i onlinevärlden och fastna kommer det flesta göra

Stämmer mycket bra detta de felsta erfarna mmorpg spelarna tycker inte om det alls.

Permalänk
Medlem

Jag platsar väl under erfaren MMOspelare...har nog provat närmare 30 talet nu.
Jag föredrar EQ2 förre WoW. Det senare är alldeles för simpelt och enkelt.

EQ1 / UO toppar alltime greatest listan men, och detta gäller för båda, innan de blev sönderuppgraderade.

Lineage 2 var ett myckett...snyggt spel och jag gillade känslan i det. Synd att tangentbordsstyrningen var lite kass och att man inte kunde hoppa när jag provade det. Några andra brister var att individualiseringen var otillräcklig, att man var tvungen och grinda pengar och att man inte sam i vattnet uttan sprang i det som om det vore gas ;P. Men det som totaltförstörde spelet för mig var alla farmerbottarna som autocampade ställen och dödade en om man försökte slåss nära.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Listar bara de jag har spelat mkt. Har spelat WoW men det känns för tidigt att sätta upp det på listan ännu. Tycker man ska spela ett mmorpg åtminstone i några månader innan man säger hur bra det är.

1. DAoC
2. Star Wars Galaxies
3. Neocron

Permalänk
Avstängd

Så är det bara. ett riktigt mmorpg kräver riktig publik, vilket wow inte har.

Visa signatur

9800PROAIW bytes mot 6600le/gt

Permalänk
Hedersmedlem

1. EVE.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vansinne
antar att Bluetiger inte har spelat något annat än Wow !?
Bluetiger och atWa ni får gärna tala om varför ni tycker att det är så bra!

För att expa finns det två sätt; Questa och döda monster, inte som i andra spel där det finns det fåtal quests att göra så mestadelen där består av att banka monster. Grafiken är ruuskigt snygg, välgjort spel, fåtal spel, Blizzard gör bra spel..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
För att expa finns det två sätt; Questa och döda monster, inte som i andra spel där det finns det fåtal quests att göra så mestadelen där består av att banka monster. Grafiken är ruuskigt snygg, välgjort spel, fåtal spel, Blizzard gör bra spel..

BS. Det finns massor av MMORPGs som har fler alternativ. I många MMORPGs kan du crafta och ha diverse non-combat skills för att få xp och alla mmorpgs som jag har spelat har både quests och döda monster som xp-källor.

Permalänk
Medlem

Umm har du spelat EQ2 i mer än tre timmar? Jag gick i princip hela vägen från 0-30 i EQ2 på bara quests och XPn man får när man dödar saker för questen.

Grafiken är inte ruskigt snygg, stilen är kanske nice men när jag körde WoW i 1280 x 1024 med alt maxat var det inte så jäkla vackert. Suddiga texturer och och jag tror alldrig jag hittade ett runt objekt...altså inte åttakantigt eller så. Spelade iofs bara WoW under ett par dagar. Personligen tycker jag att L2s still är vackrare en WoW, men så är jag galen i anime.

Jag gillade EVE men det blev för passivt för mig i längden. Myckett vackert spel det med.

Två saker jag inte gillar med grafiken i EQ2. Skyboxen...är inte tillräckligt vacker om man ser på hela spelet. Morrowind elle L2 hade mycket bätre himmel. Och så har min karaktär en dum osynlig grönaktig ljuskälla framför henne som syns speglas i vissa metalltexturer och ger mig en skugga bakåt alltid. D.v.s. mitt på speldagen om jag står i ett öppet fält så har jag två skuggor... en som roterar med mig om jag rör på mig...hoppas det är en bugg.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
För att expa finns det två sätt; Questa och döda monster, inte som i andra spel där det finns det fåtal quests att göra så mestadelen där består av att banka monster. Grafiken är ruuskigt snygg, välgjort spel, fåtal spel, Blizzard gör bra spel..

De sätten du nämnde har funnits i mmorpg genren sen den nästan startade.
Fåtal quests i de andra liren ? knappast.
Och du säger att de består av att banka monster, vad tror du de i wow inehåller ?
Spelade betan och det var bara lämna saker quest eller banka de monstren för att sammla ihop det där från dem.

Grafiken kan diskuteras som den även gjort i en annan tråd som jag inte tänker dra upp här.
Spelen är fin fint för nybörjare då det inte kräver mer inteligens än vad diablo 2 gjorde

Vad får man om man korsar Warcraft 3 och diablo 2 och ett mmorpg ? jo WoW

Permalänk

Kul att se att så många som spelat WoW final beta i 2 veckor är sådana experter på hur MMORPG fungerar.

WoW är ärligt talat ett dåligt MMORPG. Men att jag råkar vara svag för blizzards filmer/spelvärld gör att jag kommer förstöra mitt liv med en del WoW iaf.

Permalänk

Måste posta min lista oxå

1. Anarchy Online / Everquest 2 ( inte testat 1an )
2. Dark age of camelot
3. Eve
4.Wow

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badkharma
Kul att se att så många som spelat WoW final beta i 2 veckor är sådana experter på hur MMORPG fungerar.

WoW är ärligt talat ett dåligt MMORPG. Men att jag råkar vara svag för blizzards filmer/spelvärld gör att jag kommer förstöra mitt liv med en del WoW iaf.

Konstigt att det fått typ strålande recensioner och säljer som smör i solen om det nu egentligen är ett, per definition, dåligt MMORPG.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Flamewar på G, lås denna tråden snälla :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Konstigt att det fått typ strålande recensioner och säljer som smör i solen om det nu egentligen är ett dåligt MMORPG.

Största andelen av folk som spelar WoW har faktist aldrig spelat ett MMORPG förut. Många jag pratat med tror att det typ är ett Diablo2 med månadsavgift och ett konstant öppet PvP game iom Battlegrounds...

Om man kollar i ordet MMORPG ingår bokstäverna RPG som står för "Role Playing Game". Hur mycket rollspelande är det i "kom igen vi sticker och hackar ner folk som är 10 lvl lägre än oss själva". Eller uppdragen "Döda si och så många" eller "Leta reda p åsi och så många saker och ge till mej. Du får sakerna genom att döda dom där".

Kul tidsfördrift när man inte orkar tänka? JA!
Ett bra MMORPG? NEJ!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Lineage 2 var ett myckett...snyggt spel och jag gillade känslan i det. Synd att tangentbordsstyrningen var lite kass och att man inte kunde hoppa när jag provade det. Några andra brister var att individualiseringen var otillräcklig, att man var tvungen och grinda pengar och att man inte sam i vattnet uttan sprang i det som om det vore gas ;P. Men det som totaltförstörde spelet för mig var alla farmerbottarna som autocampade ställen och dödade en om man försökte slåss nära.

Kan glädja dig att bot problemet är så got som borta vet du varför? de drog till WoW Vist finns det några kvar men vem bryr sig du ser den knappt, och tycker du inte om dem gör dig av med dem, lyckats få ca 5-6 bots banade hitils.
Btw du kan simma nu sedan C2

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.