två windows vid start vill ta bort en

Permalänk
Medlem

två windows vid start vill ta bort en

Hej, jo nu e det så att jag har installerat windows xp på två partitioner(stavning?!?) och då kommer det ju upp när man startar datorn vilket man vill köra med. Jag vill avinstallera ena windowset och få bort det där i början om att jag har två windows installerat. Jag har två hårddiskar och båda är updelade i två partitioner, på ena hårddisken har jag det windows jag vill ha kvar och på den andra (som är mycket större) har jag massa saker som jag vill spara. Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Har Win som du vill starta på C: så ska boot.ini se ut så här

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk

En notering till ovan. Var noga med att fylla i rätt växlar på rdisk och paritition så den laddar "rätt" windows.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Som jag skrev så var det om man har win på C:

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

varför ändra så onödigt..gå bara in på kontrollpanelen system sen avancerat sen start o återställning..avkryssa visa listan över operativsystem...tada..sen om man vill gå in iden andra så kryssar man bara i igen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
varför ändra så onödigt..gå bara in på kontrollpanelen system sen avancerat sen start o återställning..avkryssa visa listan över operativsystem...tada..sen om man vill gå in iden andra så kryssar man bara i igen

För då är man inte lika leet

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
varför ändra så onödigt..gå bara in på kontrollpanelen system sen avancerat sen start o återställning..avkryssa visa listan över operativsystem...tada..sen om man vill gå in iden andra så kryssar man bara i igen

Tackar