Jävulskap & annat kul med .cmd/.bat filer

Permalänk
Medlem

Det går väl att köra det som en tjänst. Sen kan man också skapa program utan föster. (Om man programmerar alltså, angående bat tror jag inte att det går).

Permalänk
Medlem

ok.. om nån kommer på det så skriv gjärna.

jag gjorde en exe fil av bat filen och har för mig att det inte komm upp något fönstar.. ska testa igen

Visa signatur

(( . )( . ))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s3ven
finns det ingen kod som gör att personen som sitter vid datorn inte kan se när batfilen som ligger i aoutostart gör sina kommandon? typ någon kod som gör så att .bat filen körs i bakgrunden istället för "på skrivbordet" opm ni fattar hur jag menar

kör med vbs istället så slipper du se kommandotolken

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Power
net send måste startas manuellt, eller ställas in på automatiskt, om man har sp2 (1?) installerat. Shutdown -m funkar bara om du har rättigheter till det på den andra datorn och det har du, som tur är, inte som standard.

hur fixar jag detta??? och måste även datorerna vara i samma workgroup?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zordor
hur fixar jag detta??? och måste även datorerna vara i samma workgroup?

workgroup vet jag inte.. men du ändrar det genom att gå in på

1. kontrollpanelen
2. (klassiskt läge) Administrations verktyg
3. tjänster
4. leta upp "messenger"
5. dubelklicka på den och välj din startmetod. jag föreslår Automatiskt. då är den alltid på tills någon ändrar den.

-----------------------------------------------------------------------------------

power sa att man kunde ha det som en .vbs fil.
jag antar att man inte kan ha samma koder i en .bat fil som en .vbs.
men kan man typ kovertera koderna eller vart kan man hitta massa roliga .vbs scripts elelr vad det kallas

Visa signatur

(( . )( . ))

Permalänk
Medlem

Eller så använder du quick batch compiler (skaffa serial på google).

Den gör om bat till exe och du kan välja till att köra programmet osynligt...(up)

net send 127.0.0.1 meddelande

funkar på alla datorer..(om det var det ni snacka om)

Visa signatur

"I believe there is something out there watching us. Unfortunately, it's the government. "

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SashANet
Eller så använder du quick batch compiler (skaffa serial på google).

Den gör om bat till exe och du kan välja till att köra programmet osynligt...(up)

net send 127.0.0.1 meddelande

funkar på alla datorer..(om det var det ni snacka om)

net send fungerar ju inte alls på alla datorer. Kolla upp vad de skrivit om att he på "servicen" så att man kan ta emot såna meddelanden. Funkar inte på min dator iaf, antar att det är för att jag inte har aktiverat tjänsten. Har XP och SP2.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Kan man inte göra en .bat/.vbs-fil som start tjänsten? så man kan skicka den till en polare, och sedan spamma honom med meddelanden?

När jag ska skicka till andra brukar jag alltid skapa en batch-fil som ser ut såhär:

net start messenger net send [datornamn] hej net send [datornamn] hej (osv) net stop messenger

då kan jag skicka skicka massa meddelanden men får inga tillbaka

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Kan man inte göra en .bat/.vbs-fil som start tjänsten? så man kan skicka den till en polare, och sedan spamma honom med meddelanden?

Lär ju gå. Så här har jag gjort på en grej så att den läggs i registret på autostart (itne i startmenyn alltså) och man gör väl nåt liknande för att ändra i registret skulel jag tro.

REG ADD HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run /v msdir32 /t REG_SZ /d %systemroot%\system32\msdir32.bat

Skulle vara lite roligt faktiskt Nån som vet får hemskt gjärna skriva.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Kan man inte göra en .bat/.vbs-fil som start tjänsten? så man kan skicka den till en polare, och sedan spamma honom med meddelanden?

När jag ska skicka till andra brukar jag alltid skapa en batch-fil som ser ut såhär:

net start messenger net send [datornamn] hej net send [datornamn] hej (osv) net stop messenger

då kan jag skicka skicka massa meddelanden men får inga tillbaka

1. "net start messenger" start just tjänsten messenger
2. du behöver INTE ha igång messenger för att kunna skicka meddelanden, bara när du vill ta imot
3. istället för att ha en massa net send foo "mossa på tallegren" efter varandra så kan du skriva

:loop_ net send foo "mossa på tallegren" goto loop_

eller

for /l %%i in (1,0,1) do (net send foo "mossa på tallegren")

så har du en evighets loop

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Power
1. "net start messenger" start just tjänsten messenger
2. du behöver INTE ha igång messenger för att kunna skicka meddelanden, bara när du vill ta imot
3. istället för att ha en massa net send foo "mossa på tallegren" efter varandra så kan du skriva

:loop_ net send foo "mossa på tallegren" goto loop_

eller

for /l %%i in (1,0,1) do (net send foo "mossa på tallegren")

så har du en evighets loop

Men eftersom vi alla har SP2 så måste man göra som s3ven sa:

1. kontrollpanelen
2. (klassiskt läge) Administrations verktyg
3. tjänster
4. leta upp "messenger"
5. dubelklicka på den och välj din startmetod. jag föreslår Automatiskt. då är den alltid på tills någon ändrar den.

Det är just detta^ som jag vill göra en batch-fil av, så jag slipper smyga till min kompis dator och sätta på det, bara skicka en "oskyldig" fil till honom som han öppnar.

Men om man gör en sådan loop som du skrev, så fortsätter den i oändlighet, kan jag stänga av den mitt i?

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk

"1. "net start messenger" start just tjänsten messenger"

Det där fungerar inte för mig iaf. Testade både som .bat och .exe..

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
"1. "net start messenger" start just tjänsten messenger"

Det där fungerar inte för mig iaf. Testade både som .bat och .exe..

Sjävla tjänsten måste vara inställd på "automatisk" för att det ska fungera, är den helt avstängd fungerar inte det, då måste du göra som s3ven skrev först. Sätter du då startmetoden på Automatisk kan du kontrollera den med "net stop messenger" och "net start messenger".

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Batch är väl inte programmering? Vilket borde innebära att den skall ligga i Windows-forumet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Sjävla tjänsten måste vara inställd på "automatisk" för att det ska fungera, är den helt avstängd fungerar inte det, då måste du göra som s3ven skrev först. Sätter du då startmetoden på Automatisk kan du kontrollera den med "net stop messenger" och "net start messenger".

sc config messenger start= auto
net start messenger

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Power
sc config messenger start= auto
net start messenger

Tack!

Men går det göra den i en vbs-fil istället? så man inte ser vad det står, vore bättre om de inte fattar vad som händer, så kan man säga att det är en rolig grej, som tyvärr inte fungerade

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Tack!

Men går det göra den i en vbs-fil istället? så man inte ser vad det står, vore bättre om de inte fattar vad som händer, så kan man säga att det är en rolig grej, som tyvärr inte fungerade

copy fil.bat %systemroot%\system32\fil2.bat
REG ADD HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run /v fil2 /t REG_SZ /d %systemroot%\system32\fil2.bat

sc config messenger start= auto
net start messenger

del fil.bat

Då kopierar du den till registret och den startas när datorn startas. Den tas dessutom bort därifrån han startade programmet. Du måste nog lägga till nånting för att den itne ska fråga andra gången det startas om filen eftersom den redan finns då. Men annars ska det fungera.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
copy fil.bat %systemroot%\system32\fil2.bat
REG ADD HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run /v fil2 /t REG_SZ /d %systemroot%\system32\fil2.bat

sc config messenger start= auto
net start messenger

del fil.bat

Då kopierar du den till registret och den startas när datorn startas. Den tas dessutom bort därifrån han startade programmet. Du måste nog lägga till nånting för att den itne ska fråga andra gången det startas om filen eftersom den redan finns då. Men annars ska det fungera.

Men då kan de fortfarande se i kommandotolken som öppnas vad som händer, och då fattar de att filen startar messsenger, vilket jag inte vill.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slender
Men då kan de fortfarande se i kommandotolken som öppnas vad som händer, och då fattar de att filen startar messsenger, vilket jag inte vill.

Det har tidigare sagts i tråden att man kan använda "quick batch compiler" för att göra om filen till en .exe fil och då köra den osynligt. Har itne testat, men det kan vara värt ett försök.

Edit. Har testat att göra en .bat fil som startar tjänsten messenger, men jag kan ändå inte skriva till min kompis.. går det inte över internet?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Det har tidigare sagts i tråden att man kan använda "quick batch compiler" för att göra om filen till en .exe fil och då köra den osynligt. Har itne testat, men det kan vara värt ett försök.

Edit. Har testat att göra en .bat fil som startar tjänsten messenger, men jag kan ändå inte skriva till min kompis.. går det inte över internet?

Datorerna måste nog vara i ett nätverk, i samma arbetsgrupp.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk

Ok, får väl testa det på nåt lan sen nån gång då. Finns det inget liknande som fungerar över internet?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

hahahaha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
haha! Rolig tråd! nu ska ni få höra på en rolig net send grej vi gjorde i veckan i skolan:
Vi hade en tråkig vanlig tyska lektion och skulle gå till datasalen och söka efter information om kantoner... men orka de:P, Så ja började skicka net send i stället. Jag skrev "net send /domain lol" och då kommer det upp på alla datorer i datasalen.. Dom andra Nissarna i tyskan blev ju intreserade över hur jag gjorde och kollade på min skärm va jag skrev i cmd, så efter 5sec så började alla skicka net send.. efter ett tag så blev de lite överdrivet och en skrev "net send /domian ååhh va skön du va igår lena\\erik".. Lena heter våran tyska lärare.. senn var lektionen slut.. Och nästa dag så ska vi till datorsalen igen och fortsätta med kantonerna..Men de blev inget net send för skolans it ansvarige Sture man, var inne å kollade på datorerna vilka det var som hade skickat net send, och de var ju förstås alla vi i tyskan. Han började kolla vilka det var som satt vid vilka datorer föregående dag å frågade om det var vi som hade skickat net send och alla knep käft å han blev skit sur, han drog säkert ett föredrag i 10min att sånnt fick vi absolut inte göra, och senn fick höra att nätverket i kommunen hade varit nere senns i går, pga vårat net send skickande:D.. och vi fick reda på att meddelandena visst gick ända till kommunhuset och alla skolor i kommunen.. inte bara till datorsalen. alla satt knäpptysta... nästa dag så fick alla prata enskilt med dom it ansvariga på skolan.. eftersom de var "obscena" texter som dom kallar det så kommer polis anmälan göras, vi kommer även bli avstängda från datorerna.. VI ligger RISIGT till, om man säger så.. allt från mej \\KulanZ

hahahah det var riktigt skön hahahaha lol

Visa signatur

crasy fool

Permalänk
Medlem

Set objShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
objShell.Run "cmd.exe"

Wscript.Sleep 300

objShell.AppActivate "Console1"
Wscript.Sleep 100
objShell.SendKeys "shutdown -s"
Wscript.Sleep 100
objShell.SendKeys "{ENTER}"

Skriv det i notepad
Spara som *.vbs
lägg i autostart

* = valfrittnamn

Man kan oxå göra så att den tar bort filer en efter en o MUHAHAHAH

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av SashANet
[B]Eller så använder du quick batch compiler (skaffa serial på google).

Den gör om bat till exe och du kan välja till att köra programmet osynligt...(up)

Vart kan jag hitta quick batch compiler?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matt3000
Vart kan jag hitta quick batch compiler?

http://www.google.se/search?q=download+quick+batch+compiler

Finns på i princip alla de 100 första träffarna

Permalänk
Medlem

Finns det inte något program som gör om vb-script till exe filer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matt3000
Finns det inte något program som gör om vb-script till exe filer?

Seriöst, lär dig använda google!
Sökresultat för "vbs to exe"
Resultat nummer 3:
WSH - Convert .vbs to exe for virus reasons. Inlägg #3:

Citat:

There are scripting tools, such as ASE, that will allow you to compile a
vbs script into an executable. Here's the URL for the product.

http://www.adminscripteditor.com/main.asp

Another alternative would be to use something like Wise Script Editor in
Wise Package Studio.

~Randy

Om det inte fungerar så går det inte.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk

Hej kan väldigt lite om c++
men tänkte endå försöka på att koda ett roligt program som man kan ha i skolan
Så behöver lite hjälp vad man behöver lära sig för detta här.
och lite koder osv..

Tänkte göra ett program som listar ut alla användare i nätverket,
sedan kan man välja användare och om vi väljer användaren laptop så trycker jag 1, så kommer det up en ruta vad ja vill göra typ connect to computer (telnet), net send, osv. Cd-Open+close

Hoppas ni kan hjälpa mig lite.

Visa signatur

Wiee!

Permalänk

alexwebnet: Du har nog kollar lite på för mycket på tv....
Det du vill göra är allstå genom ett program på din dator i princip styra hela skolan nätverk? Om du hittar någon som vill hjälpa dig med det kan du få en puss.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk

Nja inte direkt, Vill bara kunna lista ut alla som är inne,
Och sen skicka net msg till att börja med.

Visa signatur

Wiee!