Vad heter denna typen av grafik?

Permalänk
Medlem

Vad heter denna typen av grafik?

Har lite frågor rörnade underliggande länkar. vad kallas denna typ av grafik och är det någon som sitter och trycker på en sida som förklara lite mer hur det gå till alt. en tutorial. Har själv gjort en del likande med illustator men saknar den sista lilla för att få det riktigt som jag vill.

http://www.urbanwallpaper.freeservers.com/new/obey4.jpg
http://www.urbanwallpaper.freeservers.com/art/n1.jpg
http://www.urbanwallpaper.freeservers.com/new/obey5.jpg

Någon som har någon ide?

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk

det är förkrigs posters... typ... men dessa är nyproducerade, och nån blandning. Det är lite ryssland och konstruktivism... i alla fall över den första.. det finns inget namn på detta.. men det är helt klart inspirerat från äldre posters, och främst från ryssland.

Permalänk
Medlem

Jo det är jag självklart medveten om. Att det inte ahr någon direkt namn på det hela förklarar ju att jag har missat det. Kom ihåg att jag sprang på en grym tutorial i en engelskt designmagazin när jag var på NZ där dom tog upp hur dom hade gjort en likande bild. Dock så har jag tappart bort tidningen...

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

Finns en funktion som heter Posterize in t.ex. paint shop pro som man kan få en bild i det där stuket från en "vanlig" bild.

Permalänk
Avstängd

det är väll vector grafik???
man har en bild som underlag sen använder man pen-tool för att rita dessa partier av färger?
har jag inte rätt??

Visa signatur

Om dåliga kommentarer vore vatten skulle jag behövt en flytväst...
www.Agge.tk
-Ja har visst vart ute idag. -Vart då? -Jag öppnade fönstret förut...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMan
det är väll vector grafik???
man har en bild som underlag sen använder man pen-tool för att rita dessa partier av färger?
har jag inte rätt??

Självklart har du rätt. Men jag tror att trådskaparen undrar vad stilen heter. Lite felformulerad fråga isåfall. Men vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Som jag sa; jag har själv gått till väga så att jag har gjort likande saker i illustrator med pen tool men frågar efter vad stilen heter.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Avstängd

jag tycker att du kan hitta på ett eget namn på stilen:D
det vore den bästa lösningen:D

Visa signatur

Om dåliga kommentarer vore vatten skulle jag behövt en flytväst...
www.Agge.tk
-Ja har visst vart ute idag. -Vart då? -Jag öppnade fönstret förut...

Permalänk

Ah, nu känner jag igen den. Det är den famösa "Isch-stilen". Mycket klassisk.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så har den där stilen ett namn, jag kommer bara inte på det... har läst en del design och just den stilen var, som sagt, vanlig runt världskrigen. Det touchar lite lätt bauhausskolan. Sök på Ludwig Hohlwein (tyvärr var han nazist, men han var en duktig konstnär). Och det där placerar oss nånstans i mellankrigstiden. Så du kan ju leta efter konst från mellankrigstiden. Kommer tyvärr inte ihåg vad stilen heter men den har ett namn

Permalänk
Medlem

brukar man inte kalla det för "stencil" också?

Permalänk
Medlem

Kallas det inte stilisering?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Cutout i Photoshop?

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk

Den första bilden kommer iaf. från "street-art" killen "OBEY GIANT"
http://www.obeygiant.com/

Dock kan jag inte säga vad det är för stil, pop-art, propaganda-art, political-art skulle jag kalla det något kanske... Ingen aning

EDIT: Du kan även göra om ansikten så det ungefär ser ut sådär med Flash MX med verktyget "SWAP BITMAP" fast vet dock inte hur resultaten blir

Visa signatur

Nicke, Hej Hej!

Permalänk
Medlem

Kan ni som inte vet vad stilen heter sluta gissa eller komma på eget? Det hjälper ingen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muiker
Kan ni som inte vet vad stilen heter sluta gissa eller komma på eget? Det hjälper ingen.

Medans du bara skriver något helt onödigt... Så kanske vi försöker hjälpa människan lite, för det första så kanske någon kommer på "Ajusste! Det hette så ja!" när jag skrivit vad jag tror... Då får han ett bra svar. Det andra... Om du inte har något alls att komma med tycker inte jag att du ska skriva i tråden alls

MVH Nickeliten

Visa signatur

Nicke, Hej Hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickeliten
Den första bilden kommer iaf. från "street-art" killen "OBEY GIANT"
http://www.obeygiant.com/

Dock kan jag inte säga vad det är för stil, pop-art, propaganda-art, political-art skulle jag kalla det något kanske... Ingen aning

EDIT: Du kan även göra om ansikten så det ungefär ser ut sådär med Flash MX med verktyget "SWAP BITMAP" fast vet dock inte hur resultaten blir

Jo jag vet att det kommer ifrån Obey men inte riktigt det jag frågade om. Ser dock att folk fortsätter att gissa hej vilt.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

om man lånar tråden lite...........

e det nån som kan visa mer detaljerat hur man gör detta i illustrator och/eller photoshop?

bra fråga förresten....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur man gör har tagits upp åtskilliga gånger här i forumet, jag rekomenderar att du söker.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som rysk proppaganda

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeh
Hur man gör har tagits upp åtskilliga gånger här i forumet, jag rekomenderar att du söker.

Men kom igen Nonkeh; släng upp vad man skall söka på då för att få upp dessa trådar då det varit upp här så mycket?

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

Nej, jag står nog över. Ger inte mycket för folk som inte ens kan ta sig tid att stava mitt "namn" rätt när de vill ha något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeh
Nej, jag står nog över. Ger inte mycket för folk som inte ens kan ta sig tid att stava mitt "namn" rätt när de vill ha något.

Kan du inte bidraga med något i tråden så skit i att skriva istället. För jag antar att du sitter inne med alla svar så jag gå miste om såå mycket nu när du inte vill ta dig tid att söka efter något som du inte heller kan ge namn på.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeh
Hur man gör har tagits upp åtskilliga gånger här i forumet, jag rekomenderar att du söker.

va i helvete ska man söka på

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna googla efter någon form av modern konsthistoria. Från 20-talet och framåt? Jag har ju redan ringat in stilens ursprung till mellankrigstiden fram till efter andra världskriget. Så en sökning efter någon konstsida, konstförbund, konstskola etc? Vet du vad det absolut lättaste sättet att få reda på svaret? Ring konsthögskolan i stockholm eller göteborg eller nåt annat ställe. Det skulle ta dig två minuter att få reda på svaret, så slipper vi fylla sweclockers servrar med skräp och skällsord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Du skulle ju kunna googla efter någon form av modern konsthistoria. Från 20-talet och framåt? Jag har ju redan ringat in stilens ursprung till mellankrigstiden fram till efter andra världskriget. Så en sökning efter någon konstsida, konstförbund, konstskola etc? Vet du vad det absolut lättaste sättet att få reda på svaret? Ring konsthögskolan i stockholm eller göteborg eller nåt annat ställe. Det skulle ta dig två minuter att få reda på svaret, så slipper vi fylla sweclockers servrar med skräp och skällsord.

okej... jag har ju ingen erfarenhet av det här, med det verkar ju du ha så.....tror du att dom berättar hur man gör detta i illustrator eller photoshop?

Visa signatur