Permalänk
Medlem

Poler..

Vad är +/- på en resistor och en lysdiod?

Finns det något effektivt sett att se det?

Permalänk
Medlem

Köper du dioder i butik som ej är begagnade så ska det vara det längsta benet som är plus.
annars kör du bara med ett batteri och kollar, eftersom den bara lyser om man kör rätt poler, det är med andra ord ingen fara att polarisera fel när man kör med ett batteri.

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Medlem

ok tackar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sizzors
Köper du dioder i butik som ej är begagnade så ska det vara det längsta benet som är plus.
annars kör du bara med ett batteri och kollar, eftersom den bara lyser om man kör rätt poler, det är med andra ord ingen fara att polarisera fel när man kör med ett batteri.

Lite korrigering, ska man testa med batteri måste man ändå ha motstånd i serie för att inte skada lysdioden, och moderna LEDs går sönder om man har en matningsspänning (batteri) på mer än 5V och vänder lysdioden fel.

Man kan även titta på själva lysdioden, det brukar vara ett hack i ringen runt botten på lysdioden, den markerar minus.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Moderna LEDs går sönder om man har en matningsspänning (batteri) på mer än 5V och vänder lysdioden fel.

Vet inte hur moderna mina är men jag har kört flera på över 5v utan att de gått sönder, men oftast provar jag med ett "labb-agg" där jag kan vrida på allt eftersom. Lyser den inte på upp till 5v så är det nog fel håll

Permalänk
Medlem

Re: Poler..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av g0opy
Vad är +/- på en resistor och en lysdiod?

Finns det något effektivt sett att se det?

Om man kollar noga på lysdioden brukar det finns ett jack i den, där är katoden (-)

Permalänk
Medlem

okej, fått dsvar på lysdioden. Men resistorer då?

Permalänk
Medlem

resistorer kan du vända hur du vill

Visa signatur

I min värld är det ofta redan för sent, det är fullt av brända skepp och raserade broar.

Permalänk
Medlem

Jaha, tack Vet någon hur många många watt en lysdiod brukar dra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g0opy
Jaha, tack Vet någon hur många många watt en lysdiod brukar dra?

Olika beroende på färg (olika färger har olika spänning), men 20mA är standard för nästan alla LEDs

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

o sen multiplicerar du strömmen med spänningen för att få effekten
P=U*I

Permalänk
Medlem

jag har motstånd med 0.125 watt max. Så jag kan altså bara koppla två dioder till den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g0opy
jag har motstånd med 0.125 watt max. Så jag kan altså bara koppla två dioder till den?

räkna lite till, lysdiodens effekt är inte samma som motståndets effekt

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!