Mac OS X Tiger (10.4) annonserat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Det finns inget som tyder på att Apple skulle släppa koden till den proprietära delen av OS X fri om de gick i graven, Apple brukar inte släppa saker fritt.

Å andra sidan har aldrig Apple gått i graven heller, så det där känns som en ganska meningslös spekulation.

Permalänk
Medlem

Det känns inte som om att dom kommer göra det heller, vilket halvår har varit det som varit mest fyllt av Mac-trådar på ett så pass PC-inriktat forum som Sweclockers?

Let me say: Jag tror det är de senaste 6 månaderna

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
GPLade alt. BSDLade

Gnumake finns med, det är GPLat, sen finns det fler GNU-projekt också som är med

Jag sa inte "större delen", jag sa "stora delar"

http://www.apple.com/opensource/

där, gör en lista vilka som är GNU/GPL och vilka som är BSDL av dom där applikationerna, säger inte att Alla följer med, men alla är använda av apple och finns till OS X (oftast medföljande)

Happy counting

Jag tänkte mer på att OSX innehåller ju BSD userland...
Då kanske det är enklare att förknippa OSX med BSDL.
Samt att säkerligen mycket kod som är stängd i OSX är/var BSDL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Det känns inte som om att dom kommer göra det heller, vilket halvår har varit det som varit mest fyllt av Mac-trådar på ett så pass PC-inriktat forum som Sweclockers?

Let me say: Jag tror det är de senaste 6 månaderna

Nej, jag tror absolut inte att Apple kommer gå i graven om det fortsätter sä här, poängen var bara att det inte är ett argument för Apple att "de åtagit sig ansvar", eftersom det inte spelar någon roll om de konkar. Det är ett av huvudskälen till att många regeringar tittar på öppen källkod, eftersom de inte vill riskera att låsa in sig hos en leverantör som kan konka (eller kan få väldigt mycket makt).

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag tänkte mer på att OSX innehåller ju BSD userland...
Då kanske det är enklare att förknippa OSX med BSDL.
Samt att säkerligen mycket kod som är stängd i OSX är/var BSDL.

Ah, det har du rätt i

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Nej, jag tror absolut inte att Apple kommer gå i graven om det fortsätter sä här

Nä, det är ju bara att kika på tillväxtsiffrorna i kvartalsrapporten från igår...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
poängen var bara att det inte är ett argument för Apple att "de åtagit sig ansvar", eftersom det inte spelar någon roll om de konkar. Det är ett av huvudskälen till att många regeringar tittar på öppen källkod, eftersom de inte vill riskera att låsa in sig hos en leverantör som kan konka (eller kan få väldigt mycket makt).

Alltjämt ganska naiv spekulation, yttermera har ju oxå Apple släppt en inte helt oäven mängd kod som open source (APSL).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Alltjämt ganska naiv spekulation, yttermera har ju oxå Apple släppt en inte helt oäven mängd kod som open source (APSL).

Du missar min poäng, som endast var att det inte är ett argument för ett proprietärt system att de på något sätt har tagit på sig att fortsätta supporta det. Ett aktiebolag svarar bara mot aktieägarna, och om det är bättre för dem att avsluta projektet så kommer företaget att göra det. Med open source finns källkoden kvar och det finns i alla fall möjighet att fortsätta utveckla systemet.

Titta på OS/2, hade det varit open source hade det kanske gått att skapa ett community runt det och det skulle kunna fortsätta att utvecklas, istället för att vara stendött som det är idag (visst, det finns folk som inte har migrerat från OS/2 än, men det är bara en tidsfråga).

Angående APSL så verkar de flesta projekt på apples "open source"-sida vara ompacketerade varianter av andra open source projekt, som X11, gcc och CUPS och det är bara ett fåtal (tex Rendezvous, OpenPlay) som är utvecklade av Apple.

Sedan ska man inte fästa för stor vikt vid en kvartalsrapport, Apple har i mångt och mycket räddats av Ipod och deras fortsatta tillväxt bygger på att de kan fortsätta leda med liknande produkter. Det som kommer att vara intressant är att se om några år, då vi ser om Apple lyckades kapitalisera all den goodwill de har just nu.

Edit: skum meningsbyggnad

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Häpp...
Att tala för döva öron

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Häpp...
Att tala för döva öron

Mer skeptiska än döva skulle jag säga...

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Avstängd

Jag såg inget om detta i tråden, så jag skriver det väll även om det är lite OT:
6-10 juni kommer Worldwide Developers Conference äga rum.
Apple kommer naturligtvis delta på denna mässa och visa upp Tiger.

Det är även mer eller mindre säkert att de kommer visa upp ny hårdvara.
Ryktet som går är att det kommer vara nya powermacs.
Lite saker som den nya kommer ryktas ha:
2GHz-3GHz 970MP (Dvs med två kärnor, två processorer med två kärnor vardera=mums)
Hypertransport 2.0
PCI-Express
Blu-ray (ganska otroligt, men det går ihop med de uttalanden de gjort om High Definition och de nya videoredigeringsprogrammen som kommer)
Stöd för upp till 32GB RAM (med dagens stickor går det förvisso inte att komma upp till denna summa, men uppgraderingsmöjligheter är aldrig fel)

G5 Powerbook väntas dock inte komma detta år.
Detta är somsagt bara ett rykte, ta det för vad det är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag såg inget om detta i tråden, så jag skriver det väll även om det är lite OT:
6-10 juni kommer Worldwide Developers Conference äga rum.
Apple kommer naturligtvis delta på denna mässa och visa upp Tiger.

Det är även mer eller mindre säkert att de kommer visa upp ny hårdvara.
Ryktet som går är att det kommer vara nya powermacs.
Lite saker som den nya kommer ryktas ha:
2GHz-3GHz 970MP (Dvs med två kärnor, två processorer med två kärnor vardera=mums)
Hypertransport 2.0
PCI-Express
Blu-ray (ganska otroligt, men det går ihop med de uttalanden de gjort om High Definition och de nya videoredigeringsprogrammen som kommer)
Stöd för upp till 32GB RAM (med dagens stickor går det förvisso inte att komma upp till denna summa, men uppgraderingsmöjligheter är aldrig fel)

G5 Powerbook väntas dock inte komma detta år.
Detta är somsagt bara ett rykte, ta det för vad det är.

Men väldigt trevliga rykten! Bortsett från Powerbook G5 då... =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Stöd för upp till 32GB RAM

Om inte annat så har väl Tiger stöd för 64-bit virtuellt minne, så man kan ju sätta av några terrabyte för swap

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag såg inget om detta i tråden, så jag skriver det väll även om det är lite OT:
6-10 juni kommer Worldwide Developers Conference äga rum.
Apple kommer naturligtvis delta på denna mässa och visa upp Tiger.

Det är även mer eller mindre säkert att de kommer visa upp ny hårdvara.
Ryktet som går är att det kommer vara nya powermacs.
Lite saker som den nya kommer ryktas ha:
2GHz-3GHz 970MP (Dvs med två kärnor, två processorer med två kärnor vardera=mums)
Hypertransport 2.0
PCI-Express
Blu-ray (ganska otroligt, men det går ihop med de uttalanden de gjort om High Definition och de nya videoredigeringsprogrammen som kommer)
Stöd för upp till 32GB RAM (med dagens stickor går det förvisso inte att komma upp till denna summa, men uppgraderingsmöjligheter är aldrig fel)

G5 Powerbook väntas dock inte komma detta år.
Detta är somsagt bara ett rykte, ta det för vad det är.

Det är nog relativt troligt att Apple gör något åt powermac:arna, eftersom de är de enda mac:arna som det säljs mindre av nu jämfört med förra året (enl kvartalsrapporten).

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag såg inget om detta i tråden, så jag skriver det väll även om det är lite OT:
6-10 juni kommer Worldwide Developers Conference äga rum.
Apple kommer naturligtvis delta på denna mässa och visa upp Tiger.

Det får man väl förmoda, eftersom det är deras egen mässa. Se http://developer.apple.com/wwdc/.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Å andra sidan har aldrig Apple gått i graven heller, så det där känns som en ganska meningslös spekulation.

appro på inget men lämnade inte apple in en kk ansökan i början av 90 talet? 93 om ja inte minns fel :F

Visa signatur

en snöboll i ansiktet är bättre än tre i ryggen moeheheheeee... nehe?:(

Permalänk
Medlem

Inga rykten om uppdaterade ibooks?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Inga rykten om uppdaterade ibooks?

Jag väntar spänt på dem!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dangi
appro på inget men lämnade inte apple in en kk ansökan i början av 90 talet? 93 om ja inte minns fel :F

Apropå massor så finns det noll sanning i det…
(Låter som något uppfunnet i ett pojkrum)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Om Apple lämnade in en ansökan för 12 år sedan låter jag vara osagt, för jag vet inte. Men dom finns kvar och gör dom coolaste datorerna som finns. Sen om dom är dyra, det må så vara. Men dom är kvar!

Visa signatur

Heavy Metal is the law!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Apropå massor så finns det noll sanning i det…
(Låter som något uppfunnet i ett pojkrum)

ah kk nä ja hade bara för mig att ja had läst de i nån engelsk mac tidning isigh *var det inte men nått åt det hållet* men aje kan vara minnet som sviker

sant om apple datorerna jävligt nöjd med min mac mini spånar faktiskt på att inhandla en G5 nu :>

Visa signatur

en snöboll i ansiktet är bättre än tre i ryggen moeheheheeee... nehe?:(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Jag väntar spänt på dem!

Många här på Sweclockers kommer bli iBook-ägare inom en snar framtid

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Inga rykten om uppdaterade ibooks?

Jodå
http://www.digitimes.com/news/a20050408A1001.html

Detta rykte är dock klassat som otroligt av andra källor, men man kan ju hoppas.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jodå
http://www.digitimes.com/news/a20050408A1001.html

Detta rykte är dock klassat som otroligt av andra källor, men man kan ju hoppas.

oo, 14" wide! *hoppas*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Lite saker som den nya kommer ryktas ha:
2GHz-3GHz 970MP (Dvs med två kärnor, två processorer med två kärnor vardera=mums)

Men inte för plånboken

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Men inte för plånboken

Det är bara pengar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mja, senaste ryktena är ju 2-2.7GHz, ingen blue-ray utan Dual layer DVD och sen inte ens säkert på om det är 970MP..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Eftersom tråden från början handlade om Tigern
Så tänkte jag lägga till en länk som visar ALLA nyheterna i Tigern.

http://www.apple.com/macosx/newfeatures/newfeatures.html

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att Apple ska sluta döpa sina OS efter tyska tanks från WWII. Panther, Tiger...

OS X Messerschmitt?

*sorry - blev OT där*

Visa signatur

anything goes

Permalänk
Medlem

Angående släppet av tiger, om man köper det som student får man då en normalbox eller blir det en "bantad" förpackning med tex enbart cd?

Om man får en fullbox så ska jag börja jaga studenter för att rädda min ekonomi

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")