Blizzard lurar kunderna!!

Permalänk
Medlem

Blizzard lurar kunderna!!

Tittade av en händelse på "plus" på svt idag och döm av min förvåning när dom tog upp world of warcraft och samtidigt anklagade blizzard för luredrejeri!

Det var en kille (ca 20-25 års åldern) som hade köpt den dyra boxen och på den stod det tydligen ingeting om att spelet skulle spelas online. Efter att han fixat sin uppkoppling kom nästa chock!! Han var tvungen att betala för att få spela spelet!! Han fick inte lämna tillbaka spelet heller eftersom han hade brytit boxen.

Självklart är det fel att dom inte anger de nödvändiga specifikationerna på boxen, men Sverker verkade tycka att han slagit på en guldgruva av orättvisor. Han hävdar att detta är ett nytt fenomen som kan drabba vem som helst och han ångar på med samma gammla vanliga glöd.
Underhållande, mycket underhållande

Tid: 2100 - 2130

Titel: Plus - Imdb

Övrigt: Konsumentmagasin. Del 10 av 14. Hur vet man vilka kläder i butiken som har tillverkats under rättvisa förhållanden? Ett nytt dataspel gick endast att spela på nätet. Goda råd inför första bilköpet. Programledare: Sverker Olofsson. Text-tv 199. Även 20/4 och i SVT2 24/4.

Permalänk
Medlem

Såg också det.

Hur blir det om man köper en DVD-film som visar sig vara riktigt usel. Kan man tillämpa samma sak där?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Står det verkligen ingenting på collectors edition boxen om att man spelar online?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Tydligen inte, jag ska kolla nästa gång jag är hemma hos min bror. Jag var för snål för att köpa boxen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Såg också det.

Hur blir det om man köper en DVD-film som visar sig vara riktigt usel. Kan man tillämpa samma sak där?

Eller att det inte står att du behöver ha en DVD-spelare för att spela den.
Är det bara jag som tänker "uj vad dum jag är" och struntar i saken när jag gjort något liknande, istället för att göra en stor sak av något så här litet?

Permalänk
Medlem

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7782

seeds som postade i wow tråden så ni kan se själva

och nej.. står absolut ingenting på utsidan av collectors edition. förstår dock inte varför han köpte den när han har noll koll på spelet

Permalänk

Omg den där norrlänningen bor han under en sten? hahah roligt inslag :), fast det ska ju fan stå att det är onlinespel på lådan, dumma dumma blizzard som lurar noobisar

Permalänk
Medlem

Måste väl stå på specs att man måste ha en internet uppkoppling.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Finns det äns några bilder på boxen?? För om det inte finns det är det något hyfsat skumt på gång. "Jag vet! Jag köper det här spelet som jag inte har testat eller vet någonting om överhuvudtaget"

Permalänk
Medlem

inga bilder eller något, bara lite svart/brunt med lite balla symboler.. sen world of warcraft loggan i svart/brunt.

smartguy

och jag har inte ens den vita loggan till vänster på min

edit: baksidan är bara brun/svart, inga loggor lr nåt

Permalänk
Medlem

Lol undrade om han gjorde kontot och spelade sina 30 dagar innan han fattade isåfall så är han ju dum i huvudet på riktigt ^^

Permalänk
Medlem

Det står på baksidan iaf när jag köpte den. Är en stor "lapp" som sitter där. Man får också se vad som är inne i boxen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qrulos
Det står på baksidan iaf när jag köpte den. Är en stor "lapp" som sitter där. Man får också se vad som är inne i boxen.

möjligt, har nog förträngt det eller nåt

Permalänk
Medlem

Detta kan man läsa på lappen som sitter på CE-boxens baksida

Citat:

*First month of play included
*Internet connection required
*Addition online fees apply

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Medlem

Ny regel vid angivande av minumumkrav på grejer:

Minimum Requirements:

*A brain to think with

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skrämmande med folk som köper spel de inte vet något om.

Jag är nog helt ärlig när jag säger att jag aldrig köpt ett spel jag inte vet något om, antar även att de flesta andra gamers här på speldelen kan påstå detsamma.

Permalänk
Medlem

haha fan va ägd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F-Ray
Detta kan man läsa på lappen som sitter på CE-boxens baksida

Exakt .. tittade precis på min box och där står det också.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Ny regel vid angivande av minumumkrav på grejer:

Minimum Requirements:

*A brain to think with

Ack så sant skulle verkligen behövas.

Permalänk
Medlem

Fast det roligaste i reportaget, förutom killens totala avsaknad av eget tänkade, är faktiskt Sverker Olofsson som är så allvarlig så att man inte kan hålla sig för skratt
Han är fan den enda i hela världen som kan få en sådan sak som höga tvättmedelpriser att låta som världens undergång. När jag tänker efter har jag nog aldrig ens sett människan le

Permalänk

Det här är straffet för att ha stilren design på boxen

Permalänk

Alla ni som är så duktiga när ni köper spel, man blir ju impad av eran förståelse för andra människor...Det finns nog säkert människor som inte bara sitter och glor framför burken hela dagarna. Kul också att se att så många reagerar här på clockers.

Att ni som skriver här förstår att man måste pröjsa för att spela WOW blir man ju inte så förvånad över

Men det kanske inte är så lätt för alla snälla mammor och pappor m.m. som inte är bleka datanördar med påsar under ögonen och för korta byxor att veta att spelet måste spelas online. Tycker nog att de som säljer spelet borde informera bättre om detta, så till viss del kan jag nog hålla med Sverker-bubben.

Spelar själv spelet uta helvete, men mer info skadar ju inte även om spelet är ultrabra....

Min morsa är i alla fall inte inne på sweclockers varje dag he he...

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz / 1333MHz | 2x2GB OCZ Reaper RAM | Asus P5E | Lian Li PC-A71B | Gainward 8800GT 1GB Golden Sample | Seasonic PowerSupply M12 700W | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Western Digital Raptor 150GB SATA (10000RPM / 16MB Cache / SATA) | Hitachi t7k250 250GB SATA-II Deskstar 8MB | HP w2558hc 25,5-tums platt bredbildsskärm |
Min blogg

Permalänk
Medlem

"Haha, fan va ägd, lol!!11!11"

Håll keften jävla offer.

Klart som fan man blir lurad när det gäller WoW, FÖRST ska man betala vad "spelet" kostar.
När man gjort det, kan man spela i några dagar innan man måste betala MER för att spela vidare.

Det vore som att man spelar Doom3, mitt i allt kommer det upp en ruta där man måste skriva in sitt kreditkortsnummer för att komma vidare i spelet.
Hade ni köpt och spelat det spelet då?

Nej är svaret.
Men så fort de nämner order "online" så vips, är alla villiga att betala svinmycket för att kunna spela spelet.

Borde inte något pris försvinna, antingen priset för spelet i affären eller priset för att spela sitt KÖPTA spel?!

D.v.s. mer eller mindre lurad (kalla det vad ni vill, kontentan av det är den samma!)

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan

Håll keften jävla offer.

Klart som fan man blir lurad när det gäller WoW, FÖRST ska man betala vad "spelet" kostar.
När man gjort det, kan man spela i några dagar innan man måste betala MER för att spela vidare.

Det vore som att man spelar Doom3, mitt i allt kommer det upp en ruta där man måste skriva in sitt kreditkortsnummer för att komma vidare i spelet.

Nej är svaret.
Men så fort de nämner order "online" så vips, är alla villiga att betala svinmycket för att kunna spela spelet.

Borde inte något pris försvinna, antingen priset för spelet i affären eller priset för att spela sitt KÖPTA spel?!

D.v.s. mer eller mindre lurad (kalla det vad ni vill, kontentan av det är den samma!)

Spelet du köper i butik kostar en viss summa för att dvdn trycks, annonsering osv, vill man ha spelet tidigt är detta överskottspriset man betalar. Det skall vad jag förstår utöver box även ingå en pröva på-period, brukar vanligast med MMORPG vara 30dagar.

När spelet sedan funnits ett tag, kommer med mer regel än undantag möjlighet att köpa det online, då blir det billigarte och ofta betalar man första månaden plus några kronor extra för att få tanka ner och börja spela.

Månadskostnaden är vad som bekostar STÄNDIG UTVECKLING av spelet, nytt INNEHÅLL, SERVRAR, BANDBRED och flera andra ENORMA kostnader. Blizzard har flera hundra servrar dedikerade för det här spelet, räkna löst på ett par miljarder bara i startavgift. Sedan kommer driftkostnaderna med dygnetrunt bemaning välden över.

Går man och köper en "Collectors edition" som det gäller i det här inslaget, bör man veta vad det är för sammlarutgåva man köper anser jag. I inslaget ser man killen peka på en summa som är märkt i euro men han nämner dollar.

"Åldersgränsen" (ESRB) på boxen är något som distributören tvingas sätta dit för att inte bli stämd för att sälja något med hårt våldsinslag till minderåriga. På blizzards registreringssida står en åldersgräns som Blizzard tvingas sätta för att någon under 18(myndighetsålder så gott som välden över) INTE får ingå ett avtal som krävs för dessa kontouppgifter.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan

Håll keften jävla offer.

Nej är svaret.

Som om någon skulle lira Doom3 mer än 30 dagar icke troligt

Permalänk
Medlem

Ibland måste man ju faktiskt tänka lite själv också, snälla. Hur kan man gå och köpa den där boxen som säkert kostade över 600 kr på elgiganten utan att faktiskt riktigt veta vad det är man handlar. Det förstår inte jag.

Permalänk
Medlem

Men alltså killen måste ju vara helt knäpp.
Vem i hela fridens namn går och köper ett spel utan att veta vad det är? Han måste ju vara helt dum i huvudet då.

Är man nu så dum så man köper ett spel som man inte vet något om så kan man läsa på baksidan av CE där det står

*First month of play included
*Internet connection required
*Addition online fees apply

Precis samma text står även på framsidan av den vanliga boxen.

BTW, på hur många mobiltelefoner står det att man måste ha ett SIM-kort som kostar pengar för att ringa? inte på någon av förpackningarna jag fått telefoner i...

Permalänk
Medlem

Tänk vad förbannad jag blev när jag köpte en TV för 23000 och sen fick reda på att man måste betala TV licensen!!! Fan, jag har ju betalat 23000!!!!!!!!
400 kr i kvartalet, skandal!

Och efter 2007 fick jag reda på att den inte kommer fungera alls!! Om jag inte köper en digitalbox + 200 kr i månadsavgift. DET är lurendrejeri.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Så.. Om jag förstått det hela rätt så står det på boxen ändå ? Isåfall är det ju knappast Blizzard´s fel =/.

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Medlem

Han sa att min tv drar ström!
stämmer det verkligen?
hur mycket drar den?
kostar det inte jättemycke pengar i månaden?

aaaaaaahhh!!!
ska ringa muhammad jag köpte tvn av o kräva att han betalar min elräkning!

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf