Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snubbe
spänningen var 12V agget (om man nu kan kalla det så adapter är väl det rätta) kommer från en trådlös telefon (bas stationens ström försörjning)jag plockade isär denna adapter såg inget för mig ovanligt kopplade in denna på TEC:en och till min stora förvåning så funkade den(svagt men den funkade) följden till denna upptäckt jag kopplade in min mulitmeter i serie med peltiern för att mäta strömmen den va inte över 250 mA den var ganska exakt 250mA

(förord: ibland säger jag peltier ibland TEC men det är samma sak)
Din adapter klarar normalt ca 12V och ca 175 mA.
Den är således optimerad för att jobba mot en lägsta resistans på 68 ohm.

Ett peltier element är MYCKET lågohmigt. 226W peltier är på ca 0.6 ohm!

Så, vad som händer är att ditt aggregat går i princip i kortslutning och matar ut så mycket ström den kan. Men på grund av kortslutningen så klarar den inte att bibehålla spänningen så den sjunker till ca 1 volt ut...

Så i realiteten så matar du pelten med 1V och 250mA inte 12V och 250mA.

Har man ett visst motstånd låt oss säga 10 ohm.
Då kan man välja, vill jag styra spänningen till det eller vill jag styra strömmen?
Jag kan inte styra båda två som jag själv vill, därför att strömmen är ett resultat av motståndet och den pålagda spänningen.

Lika fullt som att spänningen är resultatet av motståndet och den pålagda strömmen.

I slutänden så betyder det att motståndet är vad det är pga den pålagda strömmen och spänningen.

Utav motståndet "R"(ohm) och Spänningen"U" (volt) och strömmen "I" (ampere) kan man endast styra två, den tredje är ett resultat av de andra två faktorerna.

Därför kan man inte med vanliga 80-115-226 W pelteiers diktera att nu skall jag mata på 12V och 250mA, det går inte där för att peltierns grundmotstånd har ett visst värde punkt slut.

Hoppas alla har förstått?

Dessutom så är det lite krångligt att mäta en TECs resistans.
Resistansen verkar ändras så fort man kopplar på en multimeter pga intern uppvärmining och seebeck effekten.
(Seebeck effekten = tempskillnad på TEC ger ström och spänning ut!).
Multimetern mätar med en kanonklen ström, och peltiern påverkar multimeterns mätning, pga att pelten nästan alltid har olika temperaturer på varsin sida.

För att mäta en TEC måste man ha växelström och konstant samma temp på båda sidor.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

sista rade i ditt prat.. ? kör du peltier med växelström? lr fattade jag helt fel? det övriga orkar jag inte ens klaga på.. men du säger i stort sett att mina multimetrar från fluke är sönder? använde två när jag mätte.. en för volt och en för ampere den som mätte volten är den sönder då om den visade omkring 10 volt??

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

sista rade i ditt prat.. ? kör du peltier med växelström? lr fattade jag helt fel? det övriga orkar jag inte ens klaga på.. men du säger i stort sett att mina multimetrar från fluke är sönder? använde två när jag mätte.. en för volt och en för ampere den som mätte volten är den sönder då om den visade omkring 10 volt??

Något knas måste det nog tyvärr vara i din mätning. Det är elementär ellära att som diverse tidigare talare försökt förklara så kan du inte ha konstant spänning och reglera strömmen. Strömmen är spänningen delat med resistansen punkt. Är du säker på att multimetern visar 10 och inte 1V ?

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Han pratade om att mäta resistansen på Peltier-element.

Har du ens läst fysik eller ellära?

Paxmax summera upp det bra. Har du ett "16A" datornätagg så kommer en peltier fortfarande dra 19A om agget klarar att hålla uppe 12V linan med den belastningen. 16A är ingen absolut gräns utan är vad FETar etc klarar att leverera vid en viss temperatur, kyler man mera kan man oftast få ut mer effekt, finns några 350W agg som klarar att levera över 410W utan problem t ex sen finns det också 550W agg som inte klarar att leverera mycket mer än 300W pga att de är speccade för det på typ 20°C. Den lösningen med datoragg är inte bra vilket som, eftersom man skulle behöva ca 3 st separata molexkablar för att leverera den strömmen, annars skulle man få massor med spänningfall över dom också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Ristl

Något knas måste det nog tyvärr vara i din mätning. Det är elementär ellära att som diverse tidigare talare försökt förklara så kan du inte ha konstant spänning och reglera strömmen. Strömmen är spänningen delat med resistansen punkt. Är du säker på att multimetern visar 10 och inte 1V ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

Han pratade om att mäta resistansen på Peltier-element.

Har du ens läst fysik eller ellära?

Paxmax summera upp det bra. Har du ett "16A" datornätagg så kommer en peltier fortfarande dra 19A om agget klarar att hålla uppe 12V linan med den belastningen. 16A är ingen absolut gräns utan är vad FETar etc klarar att leverera vid en viss temperatur, kyler man mera kan man oftast få ut mer effekt, finns några 350W agg som klarar att levera över 410W utan problem t ex sen finns det också 550W agg som inte klarar att leverera mycket mer än 300W pga att de är speccade för det på typ 20°C. Den lösningen med datoragg är inte bra vilket som, eftersom man skulle behöva ca 3 st separata molexkablar för att leverera den strömmen, annars skulle man få massor med spänningfall över dom också.

1:ja jag har läst ellära A och B har vg i båda
2: jag vet vad för mätvärden jag fick
3:låt oss säga att alla har rätt på sätt och vis
jag har rätt i att peltiern drar INTE MER ÄN VAD DEN FÅR så att säga att den drar 19A om den kopplas in i ett nätagg som ger ut 10 är bara bullshit ni har inte mätt eller testat själva. DEN DRAR DET DEN FÅR INTE MER sen om ni fortfarande inte tror mig så test för fan själva innan ni säger nått..

Mr_Ristl:

säg mig då vad för resistans en 80W peltier har? tyckte mig läsa nått om att den inte går att mäta? då den ändras hela tiden?

har ni förövrigt mätt vad en peltier drar under drift? och har ni då sett att om den får gå en stund så drar den mindre ström än vad den gjorde när den startades
jag kopplade in ampere metern i serie och voltmetern parallelt gör ni på annat sätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet är fortfarande att den får 19A på ett 16A datornätagg! Eller att spänningen sänks pga agget är för överbelastat, eller att man kommer förstöra komponenter i det switchade nätagget genom för stark ström.

Du behöver inte mäta resistansen egentligen, de som kör med 13V nätdel och 226W TEC mäter en ström på ca 19A R = U/I, så ~0.68xxxxxxx Ohm. Värdena för dT etc är vid max Ucc och max Icc på 15.2V och 24A dvs ~0.68 Ohm. För 80W TECsen är det 16.4V och 8.4A (På elfas), 1.95 Ohm.
Problemet att mäta med en ohmmätare är för att den mäter genom att applicera en spänning och peltierns egenskaper ställer till en sådan läsning vid DC, därav det snacket om växelström från paxmax.

Permalänk
Medlem

jaja.. jag ger nog upp nu.. verkar som att ni inte lyssnat
en peltier drar inte mer än den får så vem sjutton har sagt att den drar max ström hela tiden..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Resistansen på TECs mäts med AC-Ohmmäterare som tidigare sagts och detta värde är relativt fast. Tillverkare mäter alla moduler för att inte se så inte några lödningar är dåliga.
Visst påverkar temperaturen effekten också, men det ändrar inte faktum att en 226W TEC på ett 13V agg drar ca 19A för de som mätt under användning och då kommer den också att dra ca 19A från ett agg som har ett rekommenderat max på 16A, det finns ingen spärr i agget vid 16A, den klarar att leverera mer och gör då det.
Peltiertillverkaren tedist/tetech har dessutom ett program för att räkna ut vad peltiern drar för effekt vid en specifik värmebelastning, specifik hotside temp, för att räkna ut Qc etc och det bekräftar allt vi andra sagt om peltiers. Dessutom har de också med alla dessa siffror i databladet för Peltier-elementen de säljer.

Så vem säger det? Jo, tillverkarna, matematiken, mätutrustningen.

Permalänk
Medlem

då säger ju dom väldigt fel för man kan inte överbelasta en 0.25 säkring med 8A som mitt 80W skulle dra hela tiden enligt er.. databladen är bullshit även den batteri laddare jag test kört min peltier med mäter att den ger ut 3A inte mer. eftersom den inte klarar mer den ger även ut 13.7V vid laddning av acumulator den spänning sjönk till 11.xx när jag körde peltiern med den.. så jag vidhåller att jag har rätt och ni har fel för man kan inte överbelasta en säkring och definitivt inte så grovt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm.. Uschi det här är väldigt förvirrande =S
Men är det inte bättre att någon mailar något företag och hör sig för hur det ligger till?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Datan jag basera mina inlägg på kommer från företag, korrekta matematiska formler uppbackade med mätningar från både företagen och privatpersoner som sysslat med det seriöst. Du KOMMER överbelasta ditt datornätagg om du försöker driva TECn på den och därför kan vi inte rekommendera att du försöker göra det. Även fast det säkert skulle fungera ett tag.

Permalänk
Medlem

Kommer nog inte att driva någon pelt. med det nätagget..

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--

Permalänk
Citat:

då säger ju dom väldigt fel för man kan inte överbelasta en 0.25 säkring med 8A som mitt 80W skulle dra hela tiden enligt er.. databladen är bullshit även den batteri laddare jag test kört min peltier med mäter att den ger ut 3A inte mer. eftersom den inte klarar mer den ger även ut 13.7V vid laddning av acumulator den spänning sjönk till 11.xx när jag körde peltiern med den.. så jag vidhåller att jag har rätt och ni har fel för man kan inte överbelasta en säkring och definitivt inte så grovt

Strömmen Bestäms av motståndet som den möter..

tänk dej en motorväg som är en TEC,
åsså ett garage som är ett Aggregat..
Garaget kan "trycka" fram bilarna olika fort, Spänningen (Volt)
Motorvägen ger ifrån sej ett motstånd av hur många bilar den kan frakta samtidigt., Resistans (Ohm)
Strömmen av bilar bestämms av dessa två värden. i dit fall så kunde inte (garaget) Adaptern Leverera 12 volt efter som Resistansen (Motorvägen) var för liten (för bred motorväg) strömmen färdades fortare än garaget kunde leverera spänning, garaget orkar inte trycka fram bilar särsilkt fort och spänningen (volt) sjunker till sisådär 1 volt

för övrigt finns säkert Massor av "Elektronik för nybörjare" sidor å läsa på internet om du är intresserad av att lära dej mer ellära:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Strömmen Bestäms av motståndet som den möter..

tänk dej en motorväg som är en TEC,
åsså ett garage som är ett Aggregat..
Garaget kan "trycka" fram bilarna olika fort, Spänningen (Volt)
Motorvägen ger ifrån sej ett motstånd av hur många bilar den kan frakta samtidigt., Resistans (Ohm)
Strömmen av bilar bestämms av dessa två värden. i dit fall så kunde inte (garaget) Adaptern Leverera 12 volt efter som Resistansen (Motorvägen) var för liten (för bred motorväg) strömmen färdades fortare än garaget kunde leverera spänning, garaget orkar inte trycka fram bilar särsilkt fort och spänningen (volt) sjunker till sisådär 1 volt

för övrigt finns säkert Massor av "Elektronik för nybörjare" sidor å läsa på internet om du är intresserad av att lära dej mer ellära:)

som sagt.. BATTERILADDAREN MATAR UT 11.xxVOLT OCH 3 AMPERE VARE SIG DU VILL ELLER INTE OCH PELTIERN DRAR DÅ TRE!!!! AMPERE INTE MER!! TESTA OM DU INTE TROR MIG. OCH SLUTA TJATA jag vet vad mina resultat är.

Visa signatur

Permalänk

Men inse..du har fel.. Har du inte kommit upp i Högstadiet än?? det var de första jag fick lära mej där..

Spänninge delat med resistansen gånger strömen
Volt/Ohm*Amperé
Volt / med resistansen = Amperé
12/ Tec:ens resistans =Amperé
12volt/0.75 ohm = 16 Amperé

jag vill se vilken Miniräknare du har om du får 12/0.75=3 eller vad det nu var du gorma om
vet du spänningen och resistansen så vet du hur mycket ström den kommer dra
om du är så säker på att du har rätt så visa dina matte formler du använt

ffs det är grundskolematte... 12/0.75 liksom hur svårt äre?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Men inse..du har fel.. Har du inte kommit upp i Högstadiet än?? det var de första jag fick lära mej där..

>>>>>>>>>>Spänninge delat med resistansen gånger strömen<<<<<<<<<<<<
Volt/Ohm*Amperé
Volt / med resistansen = Amperé
12/ Tec:ens resistans =Amperé
12volt/0.75 ohm = 16 Amperé

jag vill se vilken Miniräknare du har om du får 12/0.75=3 eller vad det nu var du gorma om
vet du spänningen och resistansen så vet du hur mycket ström den kommer dra
om du är så säker på att du har rätt så visa dina matte formler du använt

ffs det är grundskolematte... 12/0.75 liksom hur svårt äre?

Tack nu vet vi att du inte kan ett skit.. kolla vad du skrev.. vad i h*****e räknar du ut med den formeln?

har inte räknat har mätt med multimeter använde volt mätning på ena och ampere mätning på andra.. och fortfarande.. det finns inget som säger att den drar max A hela tiden den drar det den får... mät själv...och bli förvånad över hur fel du har. kopplade in den på ett bilbatteri när jag köpte den via skolan till projekt arbetet ni säger den drar 8A jag säger den drog omkring 6.6A även där ampere meter inkopplad .. som jag sagt innan: testa innan ni öppnar matluckan och säger nått som är så fel som det är min 80W TEC köpt på elfa läs där
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

där står MAX 8,4A vilket betyder att det är det den KAN dra som mest inte att den drar det hela jävla tiden samma som att den kan användas på max 16.4V

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Tack nu vet vi att du inte kan ett skit.. kolla vad du skrev.. vad i h*****e räknar du ut med den formeln?
...Tog bort lite mellanrum...
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

där står MAX 8,4A vilket betyder att det är det den KAN dra som mest inte att den drar det hela jävla tiden samma som att den kan användas på max 16.4V

Vad vi räknar ut med den formel?
kan ju säga att ja inte kollade upp exakt vad de var för motstånd i TEC:en men jag körde på cirka 0.75

Om tec:en har ett motstånd 0.75 ohm
och spänningen som ges ut är 12 volt så kommer den dra 16A..gör den inte det så Sjunket voltet alt Agget går sönder

okey vi säger att tec:en drar 0.4 ohm
12/0.4=30A det kommer den alltid dra om den får 12 volt

MAX 8,4A Betyder att den drar det som mest i rätt förhållanden.. och det är INTE hur mycket agget kan ge, utan värme (varmare=resistansen ökar..) och hur hög spänningen det är. Om du är så säker på din teori så funkar det hur bra som helst å klippa av molex kontakten i datorn.. skala av dom, Löda ihop jord och +12 (kortslut kabblarna helt enkelt)... tror du på allvar att Aggregatet kommer fortsätta levera typ 16A då?
Jag vet att du inte Använde miniräknare.. men de du får ut på Ampere och volt metern ska passa in i dom här formleran...gör dom inte de så har du läst fel alt Trasiga mätare... varför ska de vara så svårt å inse? hela forumet har ju förklarat det för dej nu.. sen för övrigt så tycker jag att om man inte är insatt i elektronik så ska man inte babbla om det...och de är en sak så säga fel å beklaga det, och en sak å Hävda nånting felaktigt

Lite läsning
http://www.dsv.su.se/~matsw/faktabanken/ohm.htm

Citat från http://www.kjell.com/?page=http://www.kjell.com/kjellfakta/fo...
Den mest använda formeln i svagströmssammanhang är Ohms lag. Med den kan vi räkna ut strömstyrka (Ampere - I), effekt (Watt - P), spänning (Volt - U )och resistans (Ohm - R)

Citat från http://www-vaxten.slu.se/amnesingang/Naturvet/ohms_lag.htm
"Ohms lag s�ger att str�mstyrkan I (fl�det av elektroner) �r direkt proportionellt mot en sp�nningsskillnad (U; potentialdifferens) och omv�nt proportionellt mot ledningens resistans (R).
I=U/R"

Citat från http://www.fritext.se/fysik/ellara.html
"Ohms lag

Denna lag ger ett samband mellan str�m, sp�nning och resistans. KÄNNER MAN TVÅ AV DESSA KAN MAN MED OHMS LAG RÄKNA UT DEN TREDJE.

Ohms lag: U = I � R "

Hur gammal är du egentligen? Jag fick lära mej det här i sjuan..:) hade ja inte lärt mej det i under Högstadiet så hade jag nog gått ut hög stadiet med ett IG i No

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett bilbatteri är inte 16.4V. 6.6A drar den på ca 13V, vilket ett bilbatteri är på.
Du har just bevisat själv att dina andra mätningar är fel. Kopplar du in din på 16.4V så drar den 8.4A. Kopplar du in en 226W TEC och matar den med 12V så drar den ca 19A.
Ström begränsas fortfarande av motståndet I = U/R. Du kan inte mata starkare eller svagare ström utan att ändra spänningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Ett bilbatteri är inte 16.4V. 6.6A drar den på ca 13V, vilket ett bilbatteri är på.
Du har just bevisat själv att dina andra mätningar är fel. Kopplar du in din på 16.4V så drar den 8.4A. Kopplar du in en 226W TEC och matar den med 12V så drar den ca 19A.
Ström begränsas fortfarande av motståndet I = U/R. Du kan inte mata starkare eller svagare ström utan att ändra spänningen.

och var läste du att jag sa att det var 16 volt i bilbatteri?
sen drar inte tecen 8.4A hela tiden vid 16.4V den drar mindre när den fått jobba en stund.. testa själv om du säger emot det också

och du som skrev innan du sa emot dig sjäv där läste nått om att ohms lag används i svagströms beräkningar.. sen när är 6A en svag ström? 30mA är tillräkligt för att du ska dö av det och så finns fortfarande inte den formeln du skrev--> Spänninge delat med resistansen gånger strömen<-- den finns inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

1:ja jag har läst ellära A och B har vg i båda

Jag tycker du skall skriva ut hela den här tråden och gå och visa den för killen som gav dig vg i ellära så kan han nog berätta hur det ligger till eftersom du inte lyssnar på någon här

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk
Medlem

UJ! Här inne har det hettat till rejält!

Ok, lite mer bränsle till elde..... ehh.. jag menar till "Diskutionen"

Enl mina tester och beräkningar så har en 80W TEC ca 1,47 ohm i "ren resistans".
Till det får man tillägga seebeck effekten som är mer eller mindre beroende på temperaturskillnaden mellan kall / varm sida. Den motarbetar eller "hjälper" strömmen.
Altså ca 1,47 ohm.

En 226W TEC har ca 0,52 ohm ren resistans.

Detta har jag mätt upp med utrustning som är VERIFIERAD gentemot SP (statens provningsanstalt) årligen med ceritifikat och hela faderullan.

Nu snackar jag om MÄTNING av TECens resistans, inte drift.

Man mäter med AC(växelspänning) på TECs för att motverka peltier effekten.

Mäter man med likström(om även så liten) så blir ju ena sidan kall, andra blir varm eftersom likströmmen "driver" TECen.

Mäter man med AC så värms ena sidan upp ett kort ögonblick, sen reverseras förloppet och den varma sidan kyls av eftersom en TEC kan värma/kyla på båda sidor vilket som.

Lika viktigt som AC är åxå att båda sidorna har samma temp. Därför hade jag vid mät-tillfället två feta kopparklumpar som balanserade tempen.

Vad beträffande drift av TEC med 12V och 250mA avsäkrad plutt-aggregat:

Det vore ytterst märkligt om en "normal pc-bruks 80W TEC" accepterade 12V och endast 250mA.
(Säkringen spec'ad för 250mA klarar ca 1 minut med dubbla strömmen 500mA)

Jag har ytterst svårt att tro det är den ström(0,25A) och spänning(12V) som TECen erhåller just pga dels den interna resistansen 1,47 ohm.
Ekvationen(ohms Lag) går inte ihop!

I ditt fall blir det 12V / 0,25A = 1,47 ohm ?!??!

Som synes är något galet.

Antingen så rör det sig om ett mätfel:
Ex. säkringen var hel när du mätte strömmen men brann av innan du mätte spänningen.
Ex. du har något 10-tal ohms motstånd i slingan + TEC, något annat slukade spänningen från agget.

Eller så är det en helt annorlunda TEC specad för mycket högre spänning (100V)

eller slutgiltligen ett mirakel eller nå't.

EDIT: lite fel i formeln *harkel humm*

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

och var läste du att jag sa att det var 16 volt i bilbatteri?
sen drar inte tecen 8.4A hela tiden vid 16.4V den drar mindre när den fått jobba en stund.. testa själv om du säger emot det också

och du som skrev innan du sa emot dig sjäv där läste nått om att ohms lag används i svagströms beräkningar.. sen när är 6A en svag ström? 30mA är tillräkligt för att du ska dö av det och så finns fortfarande inte den formeln du skrev--> Spänninge delat med resistansen gånger strömen<-- den finns inte

Jo grundläggande fysik och ellära appliceras inte till dig

För att man ska dö av 30mA så måste 30mA gå igenom kroppen, det är därför du inte dör av att ta på ett 12V batteri för att I = U/R appliceras på dig, det är du som tar chocken som är motståndet.

Enligt U = I*R så drev du peltiern på ~12.9V, ett bilbatteri är däromkring alltså appliceras Ohms lag även i din privata värld.

Ohms lag gäller vare sig det är 90A (som en modern processor drar) eller en lysdiod på 10mA.
Svagström och starkström har inget att göra med hur stark strömmen är utan det har att göra med spänningarna, över 50V klassas som starkström. För att jobba med starkström behöver man vara behörig elektriker, därför den tydliga skillnaden och för att starkström kan vara dödligt om det leds mer än 15-20mA igenom en. Man använder dock ohmslag till växelström och starkström också. Vi jobbar med svagström här, hur du än vänder på det. Det finns formler i ohms lag för växelström också som starkström oftast är så vad är problemet.

Anledning att jag sa 16.4V är enbart för att du verkar tro att vi säger att peltiern drar det @ 12V vilken _ingen_ har sagt i hela tråden. Den drar istället så mycket vi har sagt att den drar och det bevisade du själv.

Återigen ett mycket bra och informationsrikt inlägg av Paxmax99. Du bör ta och lyssna på honom snubbe eftersom han har betydligt mer kunskap och erfarenhet av peltiers än dig, som dessutom är korrekt

Permalänk
Medlem

Det känns fint att vi har folk här på sweclockers som har lyckats bevisa att Ohms 150-åriga lagar är fel.. Vad du har mätt upp är fel enligt all kunskap som finns om ellära. Att du inte är så pass vuxen att du inser det och erkänner att du har gjort något fel utan gnäller vidare och påstar att alla andra har fel är riktigt pinsamt dock.

Visst, du kanske har fått dom mätresultaten, men det är helt klart något fel med dom. Inse det och lägg ner (och kanske läs om lite ellära innan du uttalar dig nästa gång).

(PS. Tack Paxmax99 för fina inlägg om hur det fungerar med TECs och resistans)

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Medlem

Ingen idé...

Ohms lag är redan förklarad så många ggr i denna tråd, finns det folk som tror att de är undantag så låt det va så...

edit: noCode han före

Permalänk
Medlem

eehhumm .. först.. ni verkar ha rätt.. för det andra.. glad att ni kunnat förklara allt så väl som ni gjort nu finns här tydlig information om peltiern vilket jag inte kunde hitta tidigare i nått forum och för det tredje.. mitt peltier är sönder därav mina resultat dels har ett hörn på den spruckit och skapat en liten spricka en bit mot mitten av peltiern så det finns inget som säger att min areslutat är fel.. visst om det vart ett helt peltier så... det fjärde tyck inte illa om mig för att jag tjatar och säger emot så mycket jag kan ju erkänna att innan jag sa nått så viste jag inte ett smcka om peltiern mer än att den blir varm/kall på sidorna.. så håll utkik efter mig jag kommer att dyka upp i fler diskussioner helt oväntat.. tackar er för den fina informatin ni länkat till den orsakade att jag kunde lämna in en uppsats om peltiern utan att behöva anstränga mig nämnvärt mycket:D nu återgår jag till det jag kan : mobiltelefoner har ca 30st (halvt museum) hoppas jag gjort ett enormt intryck på er:D vi hörs igen var så säkra

hahaha kan tilläga att jag haft mycket kul åt mina egna komentarer och era väldiga försök att övertala mig tyvärr så har ni misslyckats.. min peltier drar fortfarande 250mA och 12V fast det är klart.. är den sönder så..:D

edit: hänvisa gärna till denna diskussion om det dyker upp någon som inte vet ett smack så slipper ni förklara igen

edit2: hoppas FireFox fick veta det du undrade.. jag var orsaken till en ganska rejäl förklaring också hoppas du inte misstyckte att jag lånade tråden såpass mycket som jag gjorde

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

/TEXT/

edit2: hoppas FireFox fick veta det du undrade.. jag var orsaken till en ganska rejäl förklaring också hoppas du inte misstyckte att jag lånade tråden såpass mycket som jag gjorde

Mest förvirrande faktist och vad ska man säga? Moget? =/

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
--

Permalänk
Medlem

Tackar och bugar för beröm *bugar åt petterk, bugar åt noCode* (och alla andra ev. stumma beundrare....)

Ah... ok snubbe. Det blev altså något extra 10-tal ohm i serie som var felet.
Phu.. tur att det inte var något mirakel eller liknande, det är så jobbigt med bevisen....
Skönt att det ordnade upp sig, otur med pelten....

Va?!? Firefox? Haru inte fått informationen du sökte?
Hmm... man kanske skule läsa tråden.. en gång till..... ses!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Mest förvirrande faktist och vad ska man säga? Moget? =/

moget? nej inte direkt men nu vet vi vilka som kan peltier och därmed... vilka man ska fråga...

ang min peltier.. spela roll en mindre..och den var ändå inte min fick den av en kompis som råkade tappa....själv har jag två (80W från elfa) i nån låda som jag inte haft tid att öppna..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

eehhumm .. först.. ni verkar ha rätt.. för det andra.. glad att ni kunnat förklara allt så väl som ni gjort nu finns här tydlig information om peltiern vilket jag inte kunde hitta tidigare i nått forum och för det tredje.. mitt peltier är sönder därav mina resultat dels har ett hörn på den spruckit och skapat en liten spricka en bit mot mitten av peltiern så det finns inget som säger att min areslutat är fel.. visst om det vart ett helt peltier så... det fjärde tyck inte illa om mig för att jag tjatar och säger emot så mycket jag kan ju erkänna att innan jag sa nått så viste jag inte ett smcka om peltiern mer än att den blir varm/kall på sidorna.. så håll utkik efter mig jag kommer att dyka upp i fler diskussioner helt oväntat.. tackar er för den fina informatin ni länkat till den orsakade att jag kunde lämna in en uppsats om peltiern utan att behöva anstränga mig nämnvärt mycket:D nu återgår jag till det jag kan : mobiltelefoner har ca 30st (halvt museum) hoppas jag gjort ett enormt intryck på er:D vi hörs igen var så säkra

hahaha kan tilläga att jag haft mycket kul åt mina egna komentarer och era väldiga försök att övertala mig tyvärr så har ni misslyckats.. min peltier drar fortfarande 250mA och 12V fast det är klart.. är den sönder så..:D

edit: hänvisa gärna till denna diskussion om det dyker upp någon som inte vet ett smack så slipper ni förklara igen

Det gör inget å ha fel...så länge man kan stå för det efteråt:) Ingen kan ju veta allt

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Den verkar ha löpt linan ut, säg till om så inte är fallet, men den var lite förvirrad.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."