Permalänk
Medlem

AMD64 vs p4

Har en polare som har lite probs med ny dator..

Hans farsa ska payya lite men han vill bara betala om det blir p4 men han/jag/vi total vägrar att köra p4 då vi vet att amd64 piskar en sådan..

det bli amd64 3000+ vs Intel p4 3.0 Ghz

De jag behöver hjälp med är att skaffa material som visar när p4 får smisk, helst bild (prestanda mätning)

eller bara något att säga förutom amd64 är bätte..

Mhv ziim0n

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Titta på Anandtech och Xbitlabs.

Permalänk
Medlem

www.tomshardware.se
eller
www.tomshardware.com

finns ganska många talande tester där.

Permalänk
Medlem

Kika här: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2275&p=1

Den direkta konkurrenten till P4 3GHz är ju snarare Athlon64 3200+, eftersom de kostar lika mycket. Som man kan se ur testet råder det ju inget tvivel om att A64 3200+ är att föredra före P4 3GHz. Förutom att den presterar bättre så förbrukar den ju också avsevärt mycket mindre effekt. Detta kanske också kan vara ett argument?

Hur som helst så skulle jag även vilja påstå att Athlon64 3000+ och P4 3GHz är väldigt lika prestandamässigt. P4:an har fördel att den har HyperThreading, men Athlon64:an har fördelarna att den drar mycket mindre effekt och dessutom kostar flera hundra kronor mindre.

Permalänk
Medlem

Och nu hoppas vi att nån låser tråden.

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..