Permalänk
Geeks
SweClockers

Skillnad mellan olika SD-minneskort?

Inhandlat en Ixus 40 och sitter nu och shoppar minneskort. Ser att det finns lite olika SD-kort, både vad det gäller tillverkare och hastighet(!).

Så frågan lyder, vilka märken är tillförlitligast? Kan välja på Lexar och Sandisk. Andra frågan är vad hastighetsmärkningen betyder. Är 40X minneskort verkligen dubbelt så snabba som 20X? Luktar marketing plojj lång väg.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Re: Skillnad mellan olika SD-minneskort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Är 40X minneskort verkligen dubbelt så snabba som 20X? Luktar marketing plojj lång väg.

Det är samma sak som på en CD / DVD spelare.
1X = 150 kb/s.

Så ja om de håller sig till standarden så är ett 40X kort dubbelt så snabbt som ett 20X kort.
http://www.cyberphoto.se/digital/minneskort.htm <- läs mer här.

Skall du filma i högsta kvallitet och kunna ta kort i snabb följd så rekomenderar Canon ett lite snabbare minnes kort.

Har ett Sandisk Ultra2 1GB i min Ixus 30 och det fungerar alldeles ypperligt.

Fast vad jag har hört så räcker det med ett 40X kort för att kunna filma i högsta kvallitet, inte säker dock.

Permalänk
Medlem

For the record:

DVD-spelare har inte samma hastighet som CD-spelare.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=44960...

Sedan vet inte jag riktigt hur det funkar med den där kameran, men du behöver ju inte lägga ut cash på ett SD-kort som är snabbare än vad kameran skyfflar data till kortet. Det kanske är så att kameran är snabbare än alla kort, jag vet inte, men värt att tänka på i annat fall.

På min kamera jag köpte för några år sedan kunde man visserligen filma längre än specifikationerna sa att man skulle kunna med 640x480, 30fps och med ljud, om man hade ett SD-kort modell snabbare.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Re: Re: Skillnad mellan olika SD-minneskort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Det är samma sak som på en CD / DVD spelare.
1X = 150 kb/s.

Njae...
Olika tillverkare har olika definition på 1X så 1X behöver inte vara samma som 1X, nödvändigtvis.
Bättre är att kolla den faktiska överföringshastigheten, men det är inte alla tillverkare som specar den.