Fördärvas datorn med tiden om jag kör via OJORDAT uttag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moderatorn
De apparater som har "smala kontakter" är väl alltid dubbelisolerade?? Är det inte så...

Med andra ord kan dessa inte göra chassit/skalet ledande...

Dubbelisolerade?
Det finns en skrivbordslampa som hålls upp av två metallstänger som man kan vrida lite hur som för att vinkla lampan. Strömmen leds i dessa metallstänger, lägger man en skruvmejsel eller liknande mellan dem sprakar det och lampan förlorar styrka. Det kallar inte jag isolerat.

Men du har nog rätt, de är nog (oftast) mer isolerade än andra apparater.

Permalänk
Medlem

På tal om jordat och ojordat, pappa flyttade för ca 2 år sedan till det hus vi har nu, det är helt ojordat i varenda kontakt. Vad bör jag/farsan göra för att jorda huset?

Att anställa en elektriker kanske vore det bästa valet, men hård mot plånboken. Finns det andra alternativ än att anställa en elektriker?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
På tal om jordat och ojordat, pappa flyttade för ca 2 år sedan till det hus vi har nu, det är helt ojordat i varenda kontakt. Vad bör jag/farsan göra för att jorda huset?

Att anställa en elektriker kanske vore det bästa valet, men hård mot plånboken. Finns det andra alternativ än att anställa en elektriker?

Det går ju rent praktiskt sett att göra själv, men det är dels olagligt och dels gäller inga som helst försäkringar om huset brinner ned på grund av jordfel.