Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
det borde väl vara upp till 2048x1536 i minst 60 hz. Så det är nog inga problem o sätta in en extern.

Gå in på den nya hemsidan jag gjort om 5020 serien helt klart läsvärt.

http://hem.passagen.se/fredrik88/dator/index.htm

Något som inte många känner till är att man har TVÅ års garanti på Acer´s notebooks om man köpt den som privatperson. De tillämpar KKL för privatpersoner och KL för företag (1år).

Detta kan vara värt att nämnas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Randy
Något som inte många känner till är att man har TVÅ års garanti på Acer´s notebooks om man köpt den som privatperson. De tillämpar KKL för privatpersoner och KL för företag (1år).

Detta kan vara värt att nämnas.

Verkar ju skit bra.

På acershop där jag köpte min står det 1 år, men dom säljer ju mkt till företag.

Har du nån länk till nån sida där det står mer om det?

Permalänk
Medlem

Hur är ljudnivån på 5021'an?

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga om värmen.

När jag spelade battlefield en ganska lång stund förut var både processorn och grafikkortet uppe i 80 grader, är det verkligen bra för dom?

Man får väl anta att det inte är skadligt, annars hade dom väl satt på bättre kylning.

Permalänk
Medlem

Jag har planer på att lägga till lite information angående pixelgarantin på hemsidan också så att vi dödliga kan förstå det bättre men intressant det där men att man har två års garanti. men får man det pga. konsumentköpsrätt lagen eller har det nåt med acer att göra ?
för om det inte är direkt ifrån acer så betyder det ju lite krångel om man vill lämna in den efter 1.5 år

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
Jag har planer på att lägga till lite information angående pixelgarantin på hemsidan också så att vi dödliga kan förstå det bättre men intressant det där men att man har två års garanti. men får man det pga. konsumentköpsrätt lagen eller har det nåt med acer att göra ?
för om det inte är direkt ifrån acer så betyder det ju lite krångel om man vill lämna in den efter 1.5 år

Det har nog iaf indirekt med KKL att göra....... många följer KKL numera. Du får inga problem med Acer. Det ÄR 2 års garanti för privatpersoner och 1 år för företag för Acer numera. Ring Acer's support så bekräftar dom detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Har en liten fråga om värmen.

När jag spelade battlefield en ganska lång stund förut var både processorn och grafikkortet uppe i 80 grader, är det verkligen bra för dom?

Man får väl anta att det inte är skadligt, annars hade dom väl satt på bättre kylning.

VIlket program använder du för att kontrollera värmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
VIlket program använder du för att kontrollera värmen?

Står i denna tråden, kommer dock inte ihåg vilken sida. Du kan även kika i denna: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48699...

Edit: har inte testat programmet (har inte fått min 5021 än) ännu. Men om det verkligen fungerar tycker jag ni ska lägga länken i tråden "Acer Aspire 5021/5024 [FAQ/Info/Guide]"

Edit 2: direktlänk: http://www.geocities.co.jp/SiliconValley-Oakland/8259/release...

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
VIlket program använder du för att kontrollera värmen?

Mobilemeter, det som RiJo länkar till ovan ^

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat hemsidan och lagt till t.ex. program i menyn. och uppdaterat nästan alla sidor med ny information. har även uppdaterat tråden med lite nya FAQ

Offtopic: Någon som vet nåt bra gratis hemside konto som inte har en 4 cm stor reklam logo längst upp på sidan ?

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Kan man fixa så att Launch Manager inte startar med windows?

Eller i alla fall så man slipper ikonen i taskbar?

Permalänk
Medlem

DrDum: http://1go.dk . jag kan lägga upp det på mitt webhotell annars.

Edit: GiiX: Kolla i autostart-mappen. Ligger den inte där så ligger den i registret. Välj start -> kör -> regedit
gå sedan in på nyckeln: hkey/local_machine/software/microsoft/windows/currentversion/run
eller
hkey/current_user/software/microsoft/windows/currentversion/run

ta sedan bort rätt fil där (lättare att avinstallera eller inaktivera autostart (om det går))

Edit2: stavfel

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiJo
DrDum: http://1go.dk . jag kan lägga upp det på mitt webhotell annars.

Edit: GiiX: Kolla i autostart-mappen. Ligger den inte där så ligger den i registret. Välj start -> kör -> regedit
gå sedan in på nyckeln: hkey/local_machine/software/microsoft/windows/currentversion/run
eller
hkey/current_user/software/microsoft/windows/currentversion/run

ta sedan bort rätt fil där (lättare att avinstallera eller inaktivera autostart (om det går))

Edit2: stavfel

Gjorde ett eget där istället pg.a jag brukar uppdatera sidan ganska så ofta.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
Gjorde ett eget där istället pg.a jag brukar uppdatera sidan ganska så ofta.

Antar att du tänker ladda upp 502x FAQ:en där, och isf, vilken adress?

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiJo
Antar att du tänker ladda upp 502x FAQ:en där, och isf, vilken adress?

det blev acer5020.1go.dk hoppas inte folk blir avskräckta av den danska adressen

Har nog laddat upp sidan där tills ikväll. den gamla sidan kommer finnas kvar ett tag men jag kommer ändra länkarna till den nya

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

såg att dusitn har tagit in 5024 för 11995 kr .. bra pris!!
datorhandel har höjt med 1100 kr

Visa signatur

Tb 800 512 ecc ram 200 gb hdd
POWER BY MATROX
och en acer 5024 som är lite bättre;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Mobilemeter, det som RiJo länkar till ovan ^

Har laddat ner det. Men hur vet jag vilken temp som är vad?? Prolle, graffe m.m.???

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att köra ett aquamark3 benchmark o posta resultatet här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Har laddat ner det. Men hur vet jag vilken temp som är vad?? Prolle, graffe m.m.???

Den första är processorn, den andra chipset och den tredje graffet.

Finns det föresten något program att reglera fläkten med?

Finns det något program för att höja sänka bas/diskant?

Permalänk

Fick min 5024 idag på posten sitter just nu å skriver på den :P...

Har lite frågor om den..

Ska installera en ren kopia av win xp pro sp2 hade jag tänkt..

1. Varför 2 pack med drivrutiner till wlan?
80211abg.zip : 80211abg Foxconn Wireless 802.11abg Atheros 4.1.0.132
80211g.zip : Broadcom Wireless 802.11g 3.100.46.0

Räcker det att installera en av dom? såfall vilken?

2. När jag skulle ändra hårdiskarna på datorn i installations sekvensen såg jag något jag aldrig sätt förut.

-:Partition1 <EISA Utilities> 2306 MB <----- men vad e det här för något? Kan jag ta bort den?
C:Partition2 <Acer> Dom här förstår jag vad det e
D:Partition3 <Acerdata>

3. Om jag ändrar Partitionen på c: till 25gb å d: till resten kommer detta återställas till "orginal" så som det va från början när jag fick datorn om jag kör recovery skivan man fick med???

4. Kollar man vad man har för bios på dator har jag v1.11 är detta den nyaste?

Deta var allt för idag hihi kommer säkert komma med mer fråger om denna underbara dator men är tacksam för all hjälp jag kan få..

Tack på förhand! MVH/jonas

Permalänk
Medlem

Har upptäckt en liten konstig grej.

Detta är mobilemeter medans jag spelade förut, ja ni ser själv där jag började spela och där jag stängde av.

Det konstiga är att processorn verkar klocka ner sig och klocka upp sig hela tiden när jag spelar, trots att jag har "alltid på" inställt.

I windows ligger den dock på max frekvens hela tiden..

Ganska konstigt eller? Kan det vara så att den klockar ner sig ändå när den blir tillräckligt varm?

Undar också fortfaranade om det finns något program att reglera fläkten med, så man kan ha den på max hela tiden.

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Har upptäckt en liten konstig grej.

http://uploaded.lokalen.org/upload5/klocka.JPG

Detta är mobilemeter medans jag spelade förut, ja ni ser själv där jag började spela och där jag stängde av.

Det konstiga är att processorn verkar klocka ner sig och klocka upp sig hela tiden när jag spelar, trots att jag har "alltid på" inställt.

I windows ligger den dock på max frekvens hela tiden..

Ganska konstigt eller? Kan det vara så att den klockar ner sig ändå när den blir tillräckligt varm?

Undar också fortfaranade om det finns något program att reglera fläkten med, så man kan ha den på max hela tiden.

Tack!

tror att du kan ha rätt i att det klockar ned sig. ibland när jag spelar warcraft 3 och känner att datorn är väldigt varm så märker jag att spelet laggar till lite ibland.. ungefär så som dina kurvor beskriver.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Den första är processorn, den andra chipset och den tredje graffet.

Finns det föresten något program att reglera fläkten med?

Finns det något program för att höja sänka bas/diskant?

Det finns ett program för att ändra fläkthastigeten, kommer dock inte på vad det heter. Körde det på min gamla stationära. Ska försöka hitta det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM

tror att du kan ha rätt i att det klockar ned sig. ibland när jag spelar warcraft 3 och känner att datorn är väldigt varm så märker jag att spelet laggar till lite ibland.. ungefär så som dina kurvor beskriver.

Ja, man känner att det laggar till ibland.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C

Det finns ett program för att ändra fläkthastigeten, kommer dock inte på vad det heter. Körde det på min gamla stationära. Ska försöka hitta det.

Skulle vara grymt bra om du kunde hitta det =). Hoppas bara det funkar till bärbara.

Permalänk

Det är lite svårt att se på grafen hur högt temperaturen har gått. Men det är inte omöjligt att den klockar ner sig, ser ut så på grafen.

Gränsen för både CPU:n och grafikkortet är 82 grader, om dessa temperaturer uppnås så kommer cpu/grafikkort att klocka ner sig automatiskt. På grafen som postades så ser det ju ut som att cpu:n kommer upp i 82 grader, om man antar att det horisontella strecket i grafen är 80 grader så peakar ju cpu:n strax däröver. Ser ut som att det är precis vid 82 grader.

Jag har som sagt själv en 5021:a, och den klockar aldrig ner sig vid spel. Dock så körs ju CPU:n på max 1,6Ghz så den genererar inte riktigt lika mycket värme som en 5024:a med 1,8 Ghz CPU.

Precis som med alla andra notebooks så spelar omgivningstemperaturen en stor roll. Sitter du mitt i sommaren på kvällen i ett stängt rum så brukar det vara ganska varmt. Öppnar man ett par fönster och får lite ventilation kommer detta att märkas direkt på notebookens temperatur.

Ett tips som ni kan prova är att använda Rightmark CPU Clock Utility. Testa då att undervolta datorn lite (inte för mycket, den kan bli instabil, kör stabilitetstester). Man kan även testa att avmarkera rutan "use OS load-based management" under
fliken "management"

http://cpu.rightmark.org/download/rmclock_16_bin.exe

EDIT:
Din chipset temp är oxå hög, max 69 grader får det bli sen klockas datorn ner. Ser ut som att denna temp också överskrids enligt grafen. Överlag har du väldigt höga värde, min 5021:a blir inte alls lika varm.

Permalänk

Jag använder mig utav RM clock utility och har undervoltat processorn i full load till 1,25 V och där går den stabilt...Prövade 1.2 V me det klarade den inte så. I minimum load kund ejag tyvärr inte undervolta så mycket som jag önskat och kör den stabilt i 0.95 V istället för 1 V.

Min processor blir i full load typ 68 grader Har inte kollat grafikkortet riktigt men det når inte några 82 grader iaf. Ni kan pröva palla upp datorn eller köpa ett Laptop stativ lr något liknande för att fria luftvägar.

Permalänk
Medlem

Min 5021a brukar bli runt 70grader när jag lirat bf2 ett bra tag, dock alldrig sett det över 75grader.

Permalänk

Min 5021 ligger på max 63 grader i prime efter 3 h.
Graffet på ca 71 efter 3dmark i 3h.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Kan man fixa så att Launch Manager inte startar med windows?

Eller i alla fall så man slipper ikonen i taskbar?

Välj "Run" *

Skriv msconfig

Sen kan välja vad som ska startas automatiskt under fliken "startup" *

* Jag har alltid kört eng OS så jag har dålig koll på vad allt heter på svenska, men du hittar säkert rätt

Permalänk
Medlem

Detta är ju ändå efter att ha spelat bf vietnam, lär ju inte vara lika krävande som bf2.

Tack för alla svaren iaf, får väl skaffa bättre kylning.

Är denna något att ha?

http://www.colorcase.se/webshop/gui_main.asp?group=43&view=2&...