Permalänk

Ni som redan har en acer från 5020 serien... Är ni nöjda eller hade ni köpt en annan dator i dagsläget? funderar på en 5024 istället för 5021.. är det värt att lägga dom pengarna imellan för en 5024 istället?

ska hålla på mycket med musik, spel, hemsidor, bildhantering..

Tacksam för svar för det är en jungel där ute bland alla bärbara..

MVH/jonas

Permalänk
Medlem

Jag är iallfall jävligt nöjd med min 5021:a. Kan säga attjag inte haft några problem med spel än så länge heller.

Permalänk

Spel som bf2? funkar det på en 5021? är inte ute efter värsting dator men en lagom

Är min första bärbara åå vill göa ett bra köp då jag inte har så mycket pengar.

Permalänk
Hedersmedlem

jag har Bf2 på datorn och det fungerar utan problem, laggar inget för mig, men i och för sig så installerade jag det bara och lät det söka efter bästa inställningar så det är nog inte så högt uppställt.

Permalänk

så då blir min fråga.. 5021.. eller är 5024 värd 2500 mer?

Ska man köpa till 3 års garanti med drulleförsäkring?

Vad gäller för garantier om man köper den från acershop.se?

Permalänk
Medlem

Skillnaderna är ju processorn, minnet och hårddisken. 200 mhz hit och dit gör ingen jätteskillnad, inte 20 gb extra hd heller. Ska man ha så mycket filer skaffar man en billig extern HD ändå. Däremot är 1 gb minne helt klart lockande men tänk då på att en sådan sticka går att köpa för strax över 1000 kr (och sedan får man ju lite för de gamla minnena begagnat). Därför tycker jag du ska satsa på 5021 sålänge du inte har det där starka begäret att ha det bästa. Skit i garanti och var riktigt rädd om din lilla juvel istället, köp öl för pengarna du sparar!

Visa signatur

Nunca te acostaras
sin saber una cosa más

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_varberg
Ni som redan har en acer från 5020 serien... Är ni nöjda eller hade ni köpt en annan dator i dagsläget? funderar på en 5024 istället för 5021.. är det värt att lägga dom pengarna imellan för en 5024 istället?

ska hålla på mycket med musik, spel, hemsidor, bildhantering..

Tacksam för svar för det är en jungel där ute bland alla bärbara..

MVH/jonas

Är mycket nöjd med min 5024.

Har haft ett fel med ljudet och ett med nätverkskortet men det löste sig genom drivrutinsuppgraderingar.

Jag tycker nog att det är värt pengarna att köpa en 24 stället för 21. Man får 1gb ram som gör väldigt mycket på datorns snabbhet. Även bättre processor med 1mb cache och 20gb mer hårddisk (fast det spelar ju ingen överdriven roll för man lär ju ändå få köpa till några externa 250gb ).

Permalänk

ni med 5024 hur varma blir dom efter ett par timmar ? pallar dom 24/7 tros utan värmen börjar härja i maskineriet :), och hur e prestandan på disken ?

Visa signatur

OC'in like Masturbation

Permalänk

Är det svårt att stoppa i ett minne till i en sån här burk eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_varberg
Är det svårt att stoppa i ett minne till i en sån här burk eller?

hur lätt som helst.
skruva bort plasten på baksidan. inte så stor lucka. direkt där sitter minnena. bara att ta bort o sätta in nya. nästan lättare än i stationär dator för i bärbar slipper man gräva bland kablar o dylikt.
har själv gjort det och hade inga som helst problem!

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_varberg
Är det svårt att stoppa i ett minne till i en sån här burk eller?

Jag har aldrig gjort det men det ska tydligen vara väldigt enkelt.

Bara att skruva bort en lucka så sitter minnena där.

Permalänk
Medlem

Oj, va det skrivs i tråden

Jag är en av de nya ägarna av en 5024. Eftersom den nu kallas för bärbar, trotts sin oblyga storlek som är helt ok. (Den känns ju mindre än vad den är. ) Så undrar jag hur ni har löst portabiliteten. Vilken väska eller rygga ni har skaffat?
Efter att ha kollat runt i dels butiker, men även på internet så är jag ganska trött.

Antingen är det de tråkigaste gråa portföljer eller med lite tur gråa fula ryggsäckare med argus stämplat. Eller så har de nått sorts fack för böcker de kallar dataskydd. När man tillslut hittar en cool väska så är datorn för STOR.
Jag hade en eastpack till förra datorn som var schysst, men den verkar inte gå att köpa längre.

Hoppas att ni inte har samma problem, men svara gärna med era åsikter och lösningar.

Visa signatur

Vill inte att dagen ska ta slut för imorgon så börjar jag jobba igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av civeba
Oj, va det skrivs i tråden

Jag är en av de nya ägarna av en 5024. Eftersom den nu kallas för bärbar, trotts sin oblyga storlek som är helt ok. (Den känns ju mindre än vad den är. ) Så undrar jag hur ni har löst portabiliteten. Vilken väska eller rygga ni har skaffat?
Efter att ha kollat runt i dels butiker, men även på internet så är jag ganska trött.

Antingen är det de tråkigaste gråa portföljer eller med lite tur gråa fula ryggsäckare med argus stämplat. Eller så har de nått sorts fack för böcker de kallar dataskydd. När man tillslut hittar en cool väska så är datorn för STOR.
Jag hade en eastpack till förra datorn som var schysst, men den verkar inte gå att köpa längre.

Hoppas att ni inte har samma problem, men svara gärna med era åsikter och lösningar.

Jag köpte en sån här väska till min

http://www.targus.com/uk/product_details.asp?sku=TCG300

Finns på dustinhome bland annat.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en fin väska på Gula marknaden i Prag för 100:- och jag är supernöjd!

Visa signatur

Nunca te acostaras
sin saber una cosa más

Permalänk
Medlem

På vilket/vilka sätt tål skärmen att göras ren?

Permalänk

partitioner?

Har precis fått min 5024:a och är supernöjd (inga döda pixlar eller nånting).

Kan dock störa mig på att hårdisken är partitionerad. Funderar på att formatera om hd:n men jag har ju ingen xp-skiva. Ser som sagt var ingen fördel med att ha hårdisken partitionerad!?
Skulle nån som klurat ut allt detta kunna skriva ett svar på vilka drivisar som rekommenderas samt en bra lösning på hd:problemet?

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda en fin putsduk (av typen man fick till T610),...

Visa signatur

Nunca te acostaras
sin saber una cosa más

Permalänk
Medlem

Re: partitioner?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsifree
Har precis fått min 5024:a och är supernöjd (inga döda pixlar eller nånting).

Kan dock störa mig på att hårdisken är partitionerad. Funderar på att formatera om hd:n men jag har ju ingen xp-skiva. Ser som sagt var ingen fördel med att ha hårdisken partitionerad!?
Skulle nån som klurat ut allt detta kunna skriva ett svar på vilka drivisar som rekommenderas samt en bra lösning på hd:problemet?

Drivrutiner: http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_3020_5020.ht...

Enda anledningen som jag ser är att man kan ha windows på ena partitionen och då behöver inte det som ligger på andra försvinna om man vill installera om windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mansnet
Jag brukar använda en fin putsduk (av typen man fick till T610),...

Använder också precis en sån

Permalänk

BLir nog en 5024.. orkar inte hålla på med minne å såna sakare så köper det jag vill ha direkt.. tack grabbar för hjälpen.. Hoppas jag blir super nöjd ska beställa nu..

Permalänk

Ska man använda den "recover-cd" som man bränt ut?
Funderar på att skaffa Xp-proffesional istället...hur gör jag då för att "sätta samman"
hårdisken till en enhet igen. Var typ tusen år sedan man partitionerade hårdisken på datorn (4:86ans tid).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mansnet
Matte du har nu frågat denna fråga typ 4 gånger i denna tråd och om jag fattat det rätt har du fortfarande inte testat att avinstallera Acer Emanager?...

jupp.. har det avinstallerat... provade att installera ePowermanagement ett tag men avinstallerade det med...

har ställt frågan flera ggr.. inte 4 dock.. pga av att jag inte får några svar... tråden omfattar för mycket saker och för många personer skriver så folk verkar ju inte hinna se allt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsifree
Ska man använda den "recover-cd" som man bränt ut?
Funderar på att skaffa Xp-proffesional istället...hur gör jag då för att "sätta samman"
hårdisken till en enhet igen. Var typ tusen år sedan man partitionerade hårdisken på datorn (4:86ans tid).

du tjänar ju bara lite utrymme på att ha den i en partition, men kan istället spara undan viktiga filer på den andra partitionen om du har två. Varför så viktigt med en?

Du installerar med win pro som vanligt och väljer att ta bort och skapa partitioner i början

Visa signatur

Vill inte att dagen ska ta slut för imorgon så börjar jag jobba igen

Permalänk
Medlem

Jag har planer på att sammanfatta den tråd på något sätt och kanske skapa en ny med ett inlägg i början som har svar på de mesta frågor.
Inte allt som står i den här 33 sidor långa tråden kommer vara med men svar på de återkommande frågorna.
Skulle detta vara intressant? måste veta om det är värt att läsa igenom 33 sidor en gång till

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Vilken bios version är den senaste?
Vart hittar man den?
Hur installerar man den?
Vilka problem fixar den?

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag precis köpte battlefield 2 och det funakr hur fint som helst på 5021:an, jag har inte köpt något mer minne till den (ska göra det senare) men det funkade ju bra endå.
Låter fint o sammanfatta tråden eftersom den börjar bli väldigt lång och många frågor upprepas.

Permalänk
Medlem

Nu har jag sparat ned alla 33 sidor på hddn, hoppas jag får ork o läsa allt i kväll! ni som har några bra frågor som borde besvaras skriv här men för att jag ska få det säkert så skicka mail till bebben.andersson@gmail.com skulle även vara kul att få mail dit o få reda på vad ni kör för konfigurationer! t.ex minne, hdd, os och andra modifikationer liknande klockning.
Kom ihåg att vi gör det för att hjälpa dom andra och jag kan inte bära hela bördan själv men jag tar steget.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

nu har jag uppdaterat bios... men nu vart skärmen mycket mörkare än den var tidigare...
tidigare har jag använt ePowerManagement för att ändra konstrasten och ljusheten på skärmen... men vart ombedd att ta bort det då jag hade problem med att fläkten är igång hela tiden.. nästan...
så hur ändrar jag nu ljusheten... utan det programmet?

å fläkten är fortfarande igång till 90%

Permalänk
Medlem

öka ljusstyrkan gör du på Fn och pilhöger

Permalänk
Medlem

Varning för MYCKET långt inlägg.

Shit. har suttit o skrivit lite om mina erfarenheter med min 5021a blev visst 4 sidor i word och jag har bara gjort Guiden, Lite FAQ, och DOA. Hoppas det inte blir för långt för ett första inlägg i en ny tråd. Men jag vill verkligen att den ska täcka allt så man slipper dessa återkommande frågor.

Här nere är allt jag har skrivit.. det är lite utspritt men va tycker ni hitils ? Skulle behöva lite mer FAQ frågor o besvara. ska även lägga upp två specifikations listor på båda modellena 5020 serien infattar.

FAQ

Fråga: Upplever man s.k. eftersläpningar i skärmen som har att göra med uppdateringfrekvensen?

Svar: Har inte sett någon antydan till några eftersläpningar i vare sig film, spel eller liknande.

Fråga: Vad är det för cd-enhet i datorn?

Svar: Det är en Matshita UJ-845D DVD-RW slot-in brännare i datorn. Den bränner DVD +/- i upp till 8x. Vanliga CD-R bränns upp till 24x, CD-RW 16x. Kan även notera att den läser CD skivor i 24x. Det finns även datorer i 5020 serien som levereras med Pioneer brännare men det sägs att Matshitan ska vara bättre. För er som aldrig hört talas om Matshita förut så kan jag meddela att Panasonic är en del av namnet.

Fråga: Det står att processorn är 2800+. Min processor är bara 1600 mhz?

Svar: 2800+ är en så kallad PR märkning som AMD använder för att jämföra olika processorer eftersom att det inte alltid är klockfrekvensen som spelar in i hastigheten.
Exempel: Processorn som sitter i är en AMD Turion 64 ML-28 2800+ 1.6 Ghz, 512 kb L2 cache. Om vi höjer klockfrekvensen på processorn till t.ex 1.8 Ghz så kan vi leka med tanken att PR märkningen blir 3000+ istället. Men om vi däremot hade haft samma klockfrekvens (1.6 Ghz) och höjt cacheminnet istället (512 kb) till 1 MB. Då hade PR märkningen också kunnat bli 3000+ även fast den bara har 1.6 Ghz. Så det finns flera faktorer som spelar in vid hastigheten så låt inte den låga klockfrekvensen lura dig!

Fråga: Okej jag vet att processorn är en 1.6 Ghz men när jag kollar hur snabbt den körs så står det bara 800 Mhz! Vad ska jag göra?!

Svar: Det är ingen fara med att det bara står 800 mhz. Det är här processorn ”Throttlar” även kallat speed step. När datorn känner att du inte använder datorn till så krävande applikationer (Internet, skrivprogram osv.) så klockar datorn ned sig för att spara ström vilket resulterar i längre batteritid. Om du nu ska spela ett spel med Nätadaptern utdragen så kommer datorn antagligen vilja klocka ned sig och ge lägre prestanda i spel. Det finns ett bot på detta.
Genom att klicka batteri ikonen på aktivitetsfältet så får man upp en liten meny med olika alternativ bl.a. Alltid på, Bärbar dator och Batteridrift. De tre alternativen talar nästan för sig själv. Om du inte vill förlora någon prestanda när du kör på batteri så välj Alltid på. (vilket ger högre prestanda men lägre batteritid), väljer du batteridrift så kommer processorn köras på 800 mhz även i spelen men för de spel som inte kräver så mycket så gör detta inte så mycket.
Personligt exempel: Med batteridrift på och körde på batteri så kunde jag spela Warcraft III – Frozen Throne i nästan 2,5 timmar. Vilket inte är så dåligt. Spelet flöt inte perfekt på högsta upplösning och detaljer men helt klart spelbart!

Fråga: Vad är det för skillnad på 4200, 5400 och 7200 rpm hårddisk?

Svar: Jo kort sagt kan man säga. Desto mer varv i minuten (rpm) desto snabbare är ju hårddisken. Men desto högre rpm ju högre låter hårddisken (vilket inte är så välkommet i bärbara datorer) Så man får ju välja vad man vill prioritera? Snabb och högljudd. Eller Långsam och tyst. Sen ljudnivån varierar ju mellan tillverkare och nåt utförligt svar kan jag inte ge.

Fråga: Hur lång är egentligen batteritiden ? Det står jo 3 timmar i specifikationerna men det är ju bara riktlinjer.

Svar: Jag måste påstå att Acer har träffat ganska rätt den här gången i batteritiden. Vid vanligt surfande kan man faktiskt få nästan 3 timmar batteritid om inte mer. (Status just nu 2 h 42 min kvar vid 87 % batterikapacitet) Om man gör om det lite matematiskt så borde batteriet vid 100 % ha haft 3 timmar och 6 minuter kvar. Vilket kan stämma ganska bra. Kan ju tillägga att jag sitter på MSN med 4 konversationer samt Mozilla Firefox igång med trådlöst nätverk samt 40 processer igång med Batteridrift som energisparläge.

Här kommer alla Nackdelar med datorn men bli inte rädd för det, så gott som alla nackdelar finns en lösning!

1. Ljudet; för de flesta som har fått sina datorer som har blivit överlyckliga av att ha fått igång den har säkert efter ett tag dragit på lite avslappnande hårdrock. Helt plötsligt hör du ett ljud, ett knaster, Sprak och liknande. Du kanske frågar dig själv om du kan leva med det ? men inte ska du behöva det! Man löser enkelt Ljudproblemet genom att lägga in en äldre drivrutin eftersom att det har blivit något fel på den nya.
Länk:

2. Varför har dom satt ljudkortets ut och ingångar där fram?! Jag skriver det här som en nackdel eftersom att jag skriver efter mina egna åsikter. Det kan vara irriterande med en ljudkabel i som stöter in i magen när man har datorn i knät. Hade ju varit enklare och smidigare om Acer fixat en lösning som satte kontakterna på sidan. Men för folk med korta kablar till sina små portabla hörlurar så kanske det här var en bättre lösning. Det beror ju på vad man själv tycker

3. En del fabrikat kan ha fått små defekter på höljet vilket märks i bucklor under t.ex Power knappen. Detta varierar mellan fabrikat och anledningen till att jag tar upp det som nackdel var att jag fick ett sånt fabrikat.

Fördelarna är många och de överväger nackdelarna utan tvivel

1. Utseendet; Många har säkert hört rykten om att Acer är väldigt plastiga. Och det rykten må vara sant fram tills nu isåfall. Har en kompis som har en Acer Aspire 1521 som jag jämför med. Och måste säga om man jämför med den så ser inte 5020 serien plastig ut. Även om höljet är gjort av plast så ser det inte så farligt ut. Jag skulle mer säga att det är en stilren och slank design.

2. En av de största fördelarna är ju ändå priset. Jag måste faktiskt säga att den prestandan man får för de pengarna det får man inte någon annanstans! I dagsläget så kostar Acer Aspire 5021 runt 10000 kr och Acer Aspire 5024 ca 12000 kr. Då får man chansen att välja vilket som passar en bäst. Vill du ha bra eller bättre? Om du vill ha bäst så är det värre modeller du är ute efter t.ex såna med värre processor och snabbare grafikkort. Men vill du ha det så förlorar du oftast batteritid och mobilitet. Så vad är egentligen bäst? Vill du ha mobilitet, prestanda, pris, utseende så tycker jag att det här är självklara valet!

3. Prestanda; För att vara en dator i den här prisklassen så är prestandan över förväntan. Man blir ju glad att hitta den nya strömsnåla Turion processorn i en så pass billig modell. Att den är ”framtidssäkrad” för 64 bitars applikationer är ju inte helt fel heller. När vi även hittar ett ATI x700 128 MB grafikkort i burken sammankopplat med det nya Xpress 200 chipset. Vilket gör datorn direkt till spelvänlig. För er som inte är så vana vid ATI grafikkort men känner till nVidia bättre så kan man jämföra x700 med nvidia 6600 korten med vissa marginaler.

4. Batteritiden; för att vara en så prestanda kraftig dator så är batteritiden helt klart godkänd. Runt 3 timmar i surfande läge är ju godkänt. 2,5 timmars batteritid vid spelande med energisparfunktioner på. Jag har personligen inte testat att spela spel utan energisparfunktioner men en vild gissning är att man borde kunna spela minst 1,5 timmar. (inte bekräftat, ta med en nypa salt)

Guiden

Du har precis fått din dator och du vill se till att du slipper de mjukvaru problem som finns.

1. Installera de äldre ljuddrivrutinerna wdm_358. Du slipper sprakande och knäppande ljud ur högtalarna.

2. Ladda hem nytt BIOS ifrån Acers support sida. Detta löser bl.a. problemet med att Minnet endast körs i 266 mhz när det egentligen borde köras i 333 mhz. Du flashar enkelt och säkert genom ett program som medföljer

3. Gå in på Acers drivrutinshemsida och leta efter nya versioner av drivrutinerna. T.ex till nätverkskortet. Ladda däremot inte hem nya ljuddrivrutiner för det är dom som det är fel tid. Så länge som det inte har kommit en ny drivrutin som löser detta. Vilket då troligtvis kommer att stå i denna tråd.

4. Systemet har nu två st FAT32 partitioner. Windows 2000/XP föredrar NTFS partitioner så det är ju att rekommendera att konvertera om. Detta görs enkelt med programmet convert.exe. För att enklast utföra det så går du in på Start -> Kör -> Skriv ”cmd” Kommandotolken startas. Skriv convert c: sen kommer du antagligen bli ombedd att starta om datorn så den får slutföra konverteringen

5. Nu är din dator redo för att användas! Lycka till!

Du har haft otur, din dator funkar inte när du har fått den.

Även fast detta kan vara ett tillfälle där många känner stor ilska till Acer som ser till så att just du får sån otur att få ett sånt måndagsex! Så får man inte glömma. Du har köpt en vara som inte fungerade vid ankomsten (detta gäller även om ett fabrikatsfel upptäcks lite senare t.ex en eller två veckor). Du har fått en DOA (Dead on Arrival). Acer råkar vara helt fantastiska på att hantera DOA försändelser så du ska inte bli helt frusterad och tro att det kommer ta veckor innan du får din dator tillbaks. För att ta min dator som exempel.
Måndag: Upptäcker felet på datorn (högfrekvent tjutande ljud när man spelar, mycket sällsynt.) Ringer supporten, berättar om vad som har hänt. Han förklarar att eftersom att det är en DOA (även fast jag ringde 2 veckor efter jag köpt datorn) så kommer datorn skickas direkt till Tyskland för en koll sen direkt utbyte, inga reparationer utan direkt utbyte.
Tisdag: Får hem en lapp med posten med instruktioner om hur datorn ska bli upphämtad (Ja datorn ska faktiskt bli upphämtad hemma hos dig, s.k. hämtservice. Inget krångel med posten). Ringer till UPS och får en tid innan klockan 17. Datorn hämtas.
Onsdag: Datorn körs runt i landet (Vet inte vilka orter).
Torsdag: Datorn var i tyskland och hade blivit kollad. Den skulle bli utbytt
Fredag: Jag ringde Acer supporten och fick informationen om att den skulle bli utbytt och att jag borde ha den veckan därpå.
Nästa Måndag: Datorn kom i ett nytt paket allt var frid o fröjd.

Så kortfattat. Jag hade otur och fick en DOA men tack vare Acers bra support och sitt agerande så hade jag en ny dator efter en vecka. Självklart så varierar tiden mellan olika fall men datorn skickas alltid Express till tyskland så skickar man den på Måndag så borde man få den veckan därpå.

Får du en trasig dator så ska du inte behöva vara allt för ledsen för det, för det löser sig oftast till det bästa. Det är ingen idé att skylla på norrmannen på supporten som inte har något med din dators funktionsfel att göra.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Jag tänker sälja min 5021, pga. att jag har slutat jobbet där jag använde den. Så jag ska sälja den nu. (Skicka pm om du är intresserad).
Men jag måste säga att den verkligen var värd pengarna, trots att det var en del som hade haft problem med sin 5021:a tror jag majoriteten fick en felfri. De flesta spel fungerar fint, mycket bra skärm och stor hårdisk till bra pris.
Jag rekommenderar datorn varmt, och vill du lite vassare prestanda så köper du 5024 som är ett par tusenlappar dyrare.