Hur och vilken plast är läplig för att forma

Permalänk
Medlem

Hur och vilken plast är läplig för att forma

Jag har planer på att bygga ett custom chassi under sommaren eller eventuellt till hösten. En huvudkomponent i detta chassi har jag tänkt ska vara en färgad genomskinlig blastbit(typ 30cm x 30 cm). Dock är inte detta ett måste att den är genomskinlig och färgad, går med målarfärg också. Den ska formas till något vågformat och inte i raka hörn, vilket jag antar är lättare. Och vad jag vill veta är vilken plast som är lämpligt att använda. Samt vilka verktyg som krävs och vilka temperaturer som krävs för att forma matrialet. Är de svårt, krävs de mycket tränning? Skadas plastens yta av värmen? Hur formas plasten på bästa sätt. Är en form lämplig, i så fall vilket av vad är de lämpligt att bygga dessa formar. Ni får gärna länka till chassin med böjd plast och till butiker som säljer verktyg eller plastskivor. Vad jag är inte är i behov är massa kommentarer på andras poster där de står i princip "coolt!". Tack på förhand.

/Vasadu

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

du kan ju prova forma en plexi bit genom att ta en värmepistol och hetta upp plasten lite, sen är det bara att forma den bässt du vill =).
plexit kan bli lite bubbligt i materialet om man värmer det för länge på samma ställe.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Är de någon annan som har andra förslag?
Jag har tänkt på en sån värmepistol och så kallat plexiglas. Men skulle gärna ha lite referenser än så. Någon måste ha gjort detta förut.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Permalänk
Medlem

macrolon... den kan ju kallbockas och så

Permalänk
Medlem

Plexiglas och en ugn skulle jag rekomendera. Visst går det att forma plexit med varmluftpistolen oxå, men det är långt ifrån lika lätt som om man värmer det i ugnen.
eftersom att det verkar som att du ska böja och bända plexit ganska mycket så tycker jag inte ens att du ska försöka med varmluftspistol faktiskt. värm i ugnen direkt så blir det bra ifrån början. tro mig... jag talar av erfarenhet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Utmärkt tips! Eftersom jag inte äger någon sån varmluftspistol. Orc länken var också bra tips, stod lite användbart här och där.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Det lätaste om du ska göra något i plexi är om du kan fixa någon som står och värmer hela tiden på plexit medans du formar det. Och ett till tipps är att inte värma på samma ställen och inte för nära för då blir den inte så finnt. Hoppas du postar bilder på det du gör sen.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Min morbror gör statyer i Polykarbonat, man kan kalla det "böjbarare plexi"!

Så testa det!

Permalänk
Medlem

Låter bra detta, absolut något som går att börja testa i alla fall. Om någon har lite mer att tillägga angånde valet av plast sort skulle jag vara nöjd. Fått uppfattningen att plexi är väldigt varmt när man ska forma de. 120 grader läste jag någonstans. Har någon sett något som använt en from för att forma plast. Tror de är den metod som passar mig bäst.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Polykarbonat - Handelsnamn Lexan, makrolon
Acryl - Handelsnamn Plexiglas

Dock är handelsnamnen varumärken på samma sätt som ex rollerblades.