Permalänk

Problem med SSH

Jag installerade nyligen linux (Fedora Core 2) på en kompis server. När installationen var klar skapade jag användare och lite sådant. Sedan laddade jag hem putty på hans andra dator och försökte ansluta, men det fungerade inte! Jag kontrollerade att sshd var igång och provade att starta om den. Dessutom kontrollerade jag iptablesinställningarna. Vad kan det vara för fel? Nätverket fungerar som det ska.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

vad fick du för fel meddelande?

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk

I putty? Nu minns jag inte riktigt, men jag har för mig att det i loggen bara "connecting..." eller nåt i den stilen. Det hände alltså inget, så jag avbröt.

Permalänk
Avstängd

Kolla i configen för sshd om det är samma port där som du försöker ansluta till.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk

Okej, tack för tipset. Det borde stämma eftersom jag använder standardporten. Men var hittar jag konfigurationsfilen så att jag kan kontrollera det då?

Permalänk
Avstängd

Nu sitter jag inte och shellar någon Fedora Core-burk, men försök att leta upp den..

# find / -name *sshd.conf*

Funkar inte det;
# whereis sshd.conf

Har för mig att den heter sshd.conf

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem

sshd_config eller _conf vad jag vet, brukar ligga i /etc/ssh/

Permalänk

Okej tack så mycket! Jag ska köra bort till honom och se om jag kan lösa det snart. OM det skulle visa sig att jag använder rätt port redan, kan ni komma på något annat som kan vara orsaken till problemet? Skriv det isåfall, så kan jag kika in här senare.

Permalänk
Avstängd

Kanske att porten inte är redirectad i routern.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk

Han har ingen router, men annars var det en bra gissning

Permalänk

Testa att telnetta till porten för att se att något svarar överhuvud taget.

Typ: "telnet min.server.se 22"

Permalänk
Medlem

Är det en brandvägg igång och är isf port 22 öppen? Är den stängd så fungerar det icke!

Permalänk

Tack så mycket allihopa. Nu måste jag be om ursäkt för att jag tagit upp er tid. När jag var hos honom så började jag bli mer och mer misstänksam mot datorn han försökte ansluta ifrån, så jag ringde en annan kompis, som inte hade några problem alls att ansluta. Felet stavas Norton Herregud vad det programmet verkar jobbigt. Jaja, nu är det iaf löst.

Permalänk
Avstängd

Norton är bara jobbig om man inte kan konfigurera Norton rätt. Kul att det löste sig iaf.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk

Hehe kanske det, men det hängde sig 90% av gångerna när vi försökte konfigurera om det. Jaja, nu fungerar det iaf