Permalänk
Medlem

Moderkorts fråga

Hej allihopp!

denna tråd skapar jag för att just moderkort är en datordel som
jag nog aldrig haft någon vidare bra koll på , hur dom har utvecklats och hur dom fungerar (särskilt detaljrikt) så ja tänkte om någon vänlig själ kunde hjälpa mig i denna situation jag sitter i...

jag sitter idag med en P4 3,0 Prescott (S775) , 2st 512mb sticks med PC3200 DDR ram , moderkortet vet jag ärligt talat inte alls riktigt vad det är men det gör sitt jobb, och grafikkortet är ett Radeon 9800 PRo 128mb

och det jag har gått och grubblat på i några månader är att i dom senaste spelen nu så är det mitt grafikort som sinkar mig...mestadels för att vad jag förstått funkar Radeon 9800pro rätt dåligt i höga upplösningar.. väldiga fps drop.. och jag en TFT skärm så ja kör gärna 1280x1024 i mina spel, cpu ram osv duger en så länge...

så.. inköp av nytt grafikkortet kliar i fingrarna... men samtidigt eftersom PCI-E är mer eller mindre standard idag så känns att köpa en AGP kort väldigt dumt... så jag blir tvungen att byta moderkort
... jag sitter även på IDE hårddiskar fortfarande och vad jag märkt så står det bara SATA på alla moderkort (som sagt inte så duktig på moderkort) så jag vill gärna va säker på att ja kan fortfarande ha alla mina grejor när jag köper nytt moderkort.. men även få tillgång till PCI-E

så frågan lyder.. kan någon rekomendera nått moderkort som är prisvärt och kan göra det jag är ute efter (jag är ingen överklockare direkt så sånt behövs inte läggas i tanken)

och även eran egna åsikt om mina tankar är välkommen, om jag har tänkt rätt och verkligen kan komma upp i prestanda för att göra det jag är ute efter

ps . grafikortet det lutar åt är ett 6800GT PCI-E 256mb

tack på förhand
Mathias

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!