Permalänk
Medlem

Gigabyte-Moderkort

Hej.

Idag gick jag inför att klocka burken, vilket nästan gick smärtfritt.
Jag började försiktigt klocka min amd 64 3200+ (2.0ghz), sen fortsatte jag på mitt graffe.
Allt gick frid och fröjd. Tillslut var processorn uppe i 2.27. Då tyckte jag att jag kunde sluta på 2.30 ghz, vilket jag gjorde.
Men när den startade om efter den klockningen starta den bara om hela tiden.
Den kom bara till "Press delte bla bla" sen står den där ett tag, sen startar den om igen.
Och så kan den hålla på hur länge som helst.
Så då sänkte jag ner den till 2.25ghz, men det hjälpte inte.
Då sänkte jag den till 2.2ghz, hjälpte inte, då fortsatte jag sänka ner till 2.12ghz, och då gick det!
Och detta är väl konstigt?
Först kunde jag ha 2.27 ghz, som en 3200+ LÄTT ska klara. Men sen när jag ökade till 2.30 går det inte alls! Och när jag sänker ner den på ghz, som jag hade tidigare funkar det inte alls. Enda tills jag kommer 2.12ghz, då går det, men inte högre.

Men fråga lyder, någon här som vet vad det för skumt fel?
Jag har en gigabyte GA-K8NP-SLI med 1024mb 400mhz.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

detta har sagts hur många gånger som helst, men jag säger det igen: det finns inga garantier för att din processor "ska" klara ens en enda MHz över fabriksangivna värden... sen kan det vara massor som inte stämmer, börja med att kolla om pci frekvenserna är låsta, om inte så föreslår jag att du gör det och sedan försöker klocka igen. kan även vara din kylning som är otillräcklig...

Visa signatur

Abit AV8, Athlon 64 Venice 3200+, Asus 6800GT, 1024 Corsair XMS 3200LL

Permalänk
Medlem

Testa att höja vcore en aning.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |