Permalänk

Firefox Vs Internet explorer

Vilket e bäst och vilka är fördelarna respektive nackdelarna någon som är insatt?

Visa signatur

"Emancipate your self from mental slavery, none but ourselves can free our minds."

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera att köra Firefox, Varför? hmm.. Jo dels för den har skönare design en IE, den är också säkrare en IE. Finns massa mer men järnan står still lite. Enda nakdelen med Firefox är väl att vissa sidor inte har fult stöd(fel? programerad sida; ) (som t.ex att texten hamnar mitt i rutan i stället för i topen om man använder ramar

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli en flametråd som kommer låsas...

Men jag säger FireFox.. snabbare, säkrare, modernare osv..

Permalänk
Medlem

Nu har det ju visat sig att Firefox har mängder av säkerhetshål det också men de verkar inte ha använts så mycket som de i IE. Dock har det ju andra fördelar men jag själv har inte orkat byta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Firefox stöder tabbar, vilket inte IE gör i sin nuvarande skarpa version. Dessutom känns det som om Firefox är mer fokuserat på huvuduppgiften utan en massa onödigt "lull-lull".

Vi får väl se om nya IE är tillräckligt bra för att motivera att byta tillbaks. Förhoppningsvis lyssnar Microsoft på rescensionerna av betan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Nu har det ju visat sig att Firefox har mängder av säkerhetshål det också men de verkar inte ha använts så mycket som de i IE. Dock har det ju andra fördelar men jag själv har inte orkat byta.

Kanske för att det inte är så intressant att attackera 10% av användarna när de flesta andra kör IE? Dock är det mesta ju fixat i 1.0.6. Älskar också firefox, främst för tabbarna och det rena interfacet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
http://www.google.se/search?q=Firefox+Vs+Internet+explorer

Firefox vinner ju lätt, alltid.

-k0nsl

Inte alltid: http://googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=internet+ex...

Hur som helst så rekommenderar även jag Firefox. FF har inbyggda funktioner som popupblocker, tabbar, möjlighet till skins, möjlighet till plugins (extensions). FF går alltså att anpassa så att det passar just dig.

IE känns gammal och ålderdomlig. FF känns som att de tänkt till först och gjort en webbläsare sen. IE är förmodligen ett större säkerhetshål än FF också då IE har t.ex. Active-X.

FF följer html-standarder etc vilket inte IE gör. Detta gör att vissa sidor inte ser ut som de skall göra i IE.

En nackdel med FF kan dock vara att vissa banker etc inte fungerar korrekt i FF. För dessa sidor kan du såklart använda IE även i fortsättningen.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Firefox är mycket sköönare! Nyare och är inte gjort av microsoft! Behös det fler anledningar??

Själv diggar jag flikarna mest.

Visa signatur

dum di dum..

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Kör IE orkar inte byta, ladda ner en massa plugins och vela. IE fungerar bra.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Kör IE orkar inte byta, ladda ner en massa plugins och vela. IE fungerar bra.

word.
plus att när IE7 kommer, tror jag personligen att IE vinner..

Visa signatur

#unsure

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Permalänk

kan man köra både två

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Kör IE orkar inte byta, ladda ner en massa plugins och vela. IE fungerar bra.

Tja, man behöver inte ladda ner plugins om man verkligen inte vill.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virus_445
kan man köra både två

Definitivt. Kör FF till allt...sen IE till puckosidor som är felkodade eller kräver active-x.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Enligt mitt tycke fungerar IE bäst!

Behöver inte hämta PLUG-IN:s hela tiden och behöver inte en förmmiddag för att starta!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Behöver inte hämta PLUG-IN:s hela tiden och behöver inte en förmmiddag för att starta!

Som sagt, behöver inga plugins i FF heller...inte ens en popupblocker som i IE(?).

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Som flertalet redan sagt; FF i normalfallet men vissa siter såsom min hemkommuns site måste browsas i IE. Klåpare till html-kodare... Windowsupdate och andra siter som kräver active-x låter jag IE ta hand om. Annars så blir det FF i massiv majoritet ffa pga tabbar, adblock och ren design. Inte heller förglömma den eminenta filhämtaren.

Permalänk
Medlem

Kör FF för det mesta, och det endast för flikarna... Det som mest störande med FF är den totalt värdelösa minneshanteringen, och då mest när det gäller sidor som innehåller flash.

Låt FF stå igång ett par dagar, vips, 350-400Mb minne tar det då. Stäng ner alla sidor, vips, fortfarande 350-400Mb minne taget, och i vissa fall så ökar det. Totalt värdelöst i min mening.

Och att FF skulle vara snabbare? Now way. Tidigare versioner av FF var snabbare än den senaste. Snyggare? Nae, varför en massa lull lull som inte gör någon nytta??

Visa signatur

//Magnus
TA - Media | DHS05, DHW05, DHS06, DHW06, DHS07, DHW07, DHS08, DHW08, DHS09, DHW09 - Ljud/ljusleverantör

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Queerdoo
Och att FF skulle vara snabbare? Now way. Tidigare versioner av FF var snabbare än den senaste. Snyggare? Nae, varför en massa lull lull som inte gör någon nytta??

Vad menas med snabbare? Snabbare att starta programmet eller snabbare på att rendera sidor? Vad syftas?

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hkkathome
Vad menas med snabbare? Snabbare att starta programmet eller snabbare på att rendera sidor? Vad syftas?

Både och. FF är varken snabbare på att starta eller att rendera sidor. Möjligtvis om man kör en version kompilerad för sin processor, men då är man där att man är tvingad till att fixa till sånt själv. Och vart är då användarvänligheten i det?

Kan dock påpeka att trots det jag inte tycker om med FF, så kör jag det fortfarande.

Visa signatur

//Magnus
TA - Media | DHS05, DHW05, DHS06, DHW06, DHS07, DHW07, DHS08, DHW08, DHS09, DHW09 - Ljud/ljusleverantör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Nu har det ju visat sig att Firefox har mängder av säkerhetshål det också men de verkar inte ha använts så mycket som de i IE. Dock har det ju andra fördelar men jag själv har inte orkat byta.

"Mängder av säkerhetshål" är ju en jäkla överdrift måste jag påstå. Visst, FF är inte nåt perfekt program som aldrig har säkerhetsproblem, men dessa ordnas MYCKET snabbt (vanligtvis inom nåt dygn) medan Microsoft gärna tar några månader på sig att fixa dem.

Förutom de vanliga skälen som säkerhet, tabbar, etc så måste jag säga att ett bra skäl till att välja Eldräven är att den är standardiserad. IE är _inte_ standardiserad och renderar inte sidor enligt W3's definitioner. Därför måste folk koda bruten HTML för att få saker att se bra ut i IE, och detta är nåt som inte kan tolereras tycker jag.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hkkathome
Definitivt. Kör FF till allt...sen IE till puckosidor som är felkodade eller kräver active-x.

www.windowsupdate.com t.ex ...

Permalänk
Medlem

IE renderar sidorna snabbare än FF. Och det märks att ni som påstår att IE inte har popupblocker inte gett det en värdig chans på senaste.

Och "felkodade" sidor? w3c standarden är bara rekommendationer...

Ändå kör jag FF för jag gillar att man kan skriva vad som helst i adressfältet och ändå komma rätt:-) (google: jag har tur)...

Visa signatur

Yo feel teh_flow!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izomatic
IE renderar sidorna snabbare än FF. Och det märks att ni som påstår att IE inte har popupblocker inte gett det en värdig chans på senaste.

Därav mitt (?)...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izomatic
Och "felkodade" sidor? w3c standarden är bara rekommendationer...

Alla standarder, nästan, är bara rekommendartioner ju. Dock är det ju vettigt att alla följer de vedertagna...

Dessutom brukar många sidor kodade för IE ändå ha <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN" > eller liknande...

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Avstängd

Säkerhet i IE = ett stort jävla svart hål där all möjlig skit kliver rakt in. Jag kör FF hemma på grund av tabbar, överlägsen säkerhet och ett trevligt gränssnitt. Tyvärr finns det bara IE på jobbet

Det enda jag använder IE till är windows update.

Permalänk
Medlem

Kan ju ändra typ 4 strings och lägga till en i FireFox about:config fil, så den laddar sidor snabbt som fan.... Sök på typ "speed up firefox" på google, så ska det finnas nån som har "helpful vanity" i namnet, finns nog flera men den jag använde.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

hehe ok tack tack jag kör både och min personliga åsikt ae att IE e mycket segare än FF men men

tack för hjälpen folk

Visa signatur

"Emancipate your self from mental slavery, none but ourselves can free our minds."

Permalänk

Jag förstår inte vad ni som tycker FF är långsamt gör med era datorer, FF startar snabbare och renderar snabbare än IE7 på min dator och jag har inte gjort något särskilt med FF, inga plugins heller.