Permalänk
Medlem

måste säga att du låter ganska bränd ändå, borgan.. prövat på att läsa manualen? (rtfm) lösningarna finns oftast där. Sen är det ju också bra att ha hårdvara som kan kommunicera med varandra. Felsöka hårdvara för hårdvara är ett sätt att gå till väga, moderkorts manualen is your best friend..

Permalänk

Ett vanligt fel, som jag stött på är att personer monterar minnet i fel slot, kör du/ni med bara ett minne och det är nForce 3 lr 4 startar fanskapet inte om den inte ligger på 3 minnesplatsen räknat från cpu´n. Sen kan det ha att göra med att bios-et är äldre än cpu´n, och faktiskt kanske inte har stöd för Venice lr X2 cpu:erna.

(ps, 9 eller 10 distanser, Det finns f o r t f a r a n d e moderkort som har 10, inte alls ovanligt. 10:e distansen ligger typ mellan agp + pci bussarna, men sätt inget där om det i n t e finns hål i mobot för detta förstås.)

Visa signatur

Dator-nörd sen 1995 :)

Permalänk
Inaktiv

OK, trodde alla nya hade 9 distanshål, alla jag har sett har det.
Hur som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
men vaf*n då fick man ingen hjälp :/ Jag satt på msn och datorn startades om. Sen när jag försöker starta den igen så går datorn igång, men musen är död (brukar lysa blått annars ) Och tangentbordet blonkar till i en sekund. och skärmens diod lyser orange. om jag drar ut sladden till grafikkortet lyser den grönt och det står no signal. Jag har körde inte datorn klockad när detta hände.. bara grafikkortet. Vad ska jag göra?:(

Såg just att datorn funkade innan för honom, trodde det var så att allt var helt nymonterat.

Permalänk
Medlem

hmm jag började klia mig u huvet inan. fattade inte vad ni pratade om.. Men det hjälpe ju mig ändå inte/: Vad behöver jag har inopplat för att det ska funka? Måste man ha ram o cpu för o få bild ? Kan inte nätagget vara sönder? Eftersom jag tänkte köpa nya minnen o klocka med, nytt nätagg o kanske en beg 2.4 o klocka..Kan jag inte köpa något och se om det hjälper?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Datorn e pajj köp ny nä skämt åsido, Det finns ju inget magiskt speciellt man kan göra i ditt fall egentligen, Funkade datorn felfritt för att sedan lägga av helt, och du prövat att starta datorn utan att ha någonting inkopplat så är det ju typ följande saker som kan vara paj

1. Nätagg
2. Minnen
3. gfx
4. Moderkort
5. Cpu
Och inte i någon speciell ordning heller.

(Men om du vill veta min åsikt... i precis den ordning jag skrev. där 5:an är den mest osannolika.)

Och hur testar man !!?? Jo i andra datorer / testriggar där du vet att grejjen ska fungera.

Visa signatur

Dator-nörd sen 1995 :)

Permalänk
Medlem

och borgan hade glömt 12v sladden

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem

Så man kan inte starta datorn med nätagg+moderkort+skärm+grafikkort ? utan cpu o minne o hårddisk ? Eller ? Om jag ska testa mina minnen : Twinmos pc 3200 512*2.. Kan jag göra det i pappas gamla p2(kankse) 300 mhz. Eller det funkar inte ?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

svar... Nej, och nej. Moderkortet kan på sin höjd börja pipa för att det saknas minne eller propp.. bild får du knappast utan dessa komponenter. och P2-or och P3-or använder inte DDR minnen utan SD-ram (sen finns det ju givetvis P3-or som kör Rambus men det är nästan mer än lagomt ovanligt )

Visa signatur

Dator-nörd sen 1995 :)

Permalänk
Medlem

Okaj okaj ! Tack så mkt Min klasspolare hade en p4 3.2 ghz. Så jag ska till honom o testa minnena o cpun :D:D För minnena funkar väll där ?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Yes, utmärkt idé ! Självklart kan det förekomma kompabilitetsproblem på minnes-sidan men bild borde du iallafall få

(inkompabilitet på minnena kan utspela sig genom att memtest ger utslag, fastän minnena kanske faktiskt är 100% OK!)

Visa signatur

Dator-nörd sen 1995 :)

Permalänk
Medlem

har också samma problem som ni.
skickade tillbaka moderkortet, och dom sa att det inte var något fel men att "bios behöver en fungerande cpu för att starta".

så jag är på gång att skicka tillbaka min cpu nu.
hoppas det funkar denna gång.

Visa signatur

P4 3.2, GeForce 6600GT, 450GB, 2GB CORSAIR, ABIT AA8 DuraMAX

Permalänk
Medlem

Jag testade mina minnen hos min polare igår ! Hans dator hängde sig i början inan windows hann ladda.. Så jag tänkte då e de bara o köpa nya minnen.. Men så fick jag låna hans ena minne.. Lika dant som mitt (twinmos pc3200) Men jag får fortfarande samma problem! Är det både minnena och något annat som är sönder ? :S

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB