Permalänk
Geeks
SweClockers

Recension - Budgetmonster för 5300kr!

Recension - Budgetmonster för 5300kr!

Inledning
Jag fick i uppdrag av lillebrorsan att bygga ihop en speldator för så lite pengar som möjligt. Han gav mig en budget på 4000kr, men då utan hårddisk och DVD. I denna guide har jag därför lagt till dessa komponenter i budgeten så att man får ihop en komplett dator för pengarna.

Komponenter/Budget
In-Win S564 Midi Tower ATX Svart/Silver 350W 695kr
Asus K8N nForce3 250 s754 690kr
AMD Sempron 3000+ 1.8GHz Socket 754, 128KB, 64bit, BOXED m/fläkt 850kr
Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB 550kr
Gainward Geforce 6600GT 256MB AGP8X *DEMO* 1460kr
Samsung SpinPoint P80SD 80GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ 595kr
NEC DVD-brännare ND-3540A 449:-
Totalt: 5289kr (allt från komplett.se)

Chassi: In-Win S564
Eftersom jag hade en tight budget så föll valet på ett budgetchassi. Jag blev dock positivt överraskad när jag öppnade paketet. Lådan är mycket gediget byggd, utan vassa kanter och med möjligheter till godkänd ventilation (1x92mm utblås och 1x80mm insug). Ena sidodörren har dessutom en fläkttunnel som hjälper till att förse CPU-fläkten med kall luft från utsidan. Nätaggregatet från Man-Power stöder ATX 2.0 och klarar av att leverera 350W. Med 18A på +12V så är det starkare än de flesta andra nätaggregat som brukar återfinnas i budgetchassin. Paketet kyls med hjälp av en tyst 120mm fläkt som även hjälper till att hålla lådan kyld. Värt att notera är att nätaggregatet har samma tvådelade anslutning till moderkortet som de dyrare Tagan-modellerna, detta för att stöda äldre moderkort utan adapterkabel. Anslutningsmöjligheterna är ganska goda, med åtta fyrpins molexar och en floppy. Därutöver två SATA och en fyrpins P4-kontakt.

Inuti lådan återfinns fyra 3,5” platser, varav två är avsedda för externa enheter såsom floppy. Detta är mer än tillräckligt för de allra flesta användare, men utan någon som helst kylning vid hårddiskplatserna så är det ingen god idé att fylla dom fullt ut. I övrigt finns tre 5,25”, som ansluts med ett rail-system för verktygsfri montering. Dessa kläms fast på enheten, vilket gör att de inte sitter särskilt bra. Det är även ganska omständigt att trycka in enheterna i lådan, eftersom man först måste avlägsna fronten. Vanliga skruvar hade absolut varit att föredra.

Lådans utseende är ganska neutralt. De silverfärgade delarna ger intrycket av att vara av aluminium, även fast det bara är lackad plast. I fronten återfinns två USB-portar, samt ingångar för hörlurar och mikrofon. Kontakterna till USB-portarna är lite speciella, men med hjälp av moderkortsmanualen kan man med en stunds fundering räkna ut hur de skall anslutas. Slutligen bör det nämnas att reset-knapp saknas.

Moderkort: ASUS K8N nForce3
Detta moderkort är bland de mest beprövade s754 på marknaden. God stabilitet och ett perfekt pris avgjorde valet för min del. Nforce3-chippet är passivt kyld, vilket är en klar fördel ljudmässigt.
Layouten lämnar få önskemål. P4-kontakten kunde ha placerats längre bort från CPU-sockeln, men med den boxade fläkten passar det utmärkt. Detta gäller även SATA-kontakterna, som borde ha flyttats längre ut mot kanten. I övrigt återfinns 7.1-ljud med både optisk och coaxial digital-ut, Gigabit-LAN och sex USB 2.0 med möjlighet att ansluta två till. Fyra PATA-enheter kan anslutas, och två SATA. Därutöver tillkommer COM-portar, LPT, PS/2 och floppy.
Moderkortets BIOS levereras av AMI. Layouten är extremt rörig, men med hjälp av lite erfarenhet kan man ändå hitta rätt. Överklockningspotentialen finns där, även om man får tänka efter både en och två gånger när man läser de något udda beskrivningarna av funktionerna. I övrigt är kortet stabilt, och överklockar helt godkänt. Något som jag tar upp längre ner i guiden.

Grafikkort: Gainward Geforce 6600GT 256MB
Vid valet av grafikkort hade jag tur. Komplett hade precis lagt upp ett gäng ”demo”-kort som passade mig perfekt. Att kortet är ”demo” betyder att det kan ha varit använt, eller att det är en ersättningsprodukt från leverantör. Grafikkortet som levererades till mig var dock helt oanvänt, i plomberad retail-förpackning och med alla tillbehör intakta. Ett riktigt kap!

Inte så mycket att kommentera här. Ljudnivån är acceptabel, och kylningen håller helt godkänd kvalité. Dessutom återfinns kylflänsar på baksidan av kortet för adekvat kylning av minnena. Kortet är utrustat med standardutgångar: VGA, DVI och TV-UT. Prestandamässigt är det fullt tillräckligt för ”the casual gamer”. GPU har frekvensen 500Mhz, och GDDR3-minnena 900Mhz. Tyvärr hade jag inte tid över för överklockning

RAM: Corsair Value Select 512MB PC3200 CAS2,5
Det finns inte så mycket att saga om detta val. Corsair tillverkar gedigna moduler och har en fantastisk support. Stabila stickor helt enkelt. Har man pengar över så är det en mycket god idé att köpa ytterligare en modul för att komma upp i 1024MB RAM.

Överklockningsmässigt är de klart bättre än genomsnittet när man talar om budgetstickor. Mitt resultat på 221Mhz visar att det finns en marginal att ta av.

CPU: AMD Sempron 3000+ 1,8Ghz 128kb (E6)
Denna lilla grunka gör mig riktigt imponerad, speciellt med tanke på priset. De nya Sempron är helt enkelt vanliga Athlon64’or med förminskad cache (och likaså pris). 64-bitarsfunktionen är helt intakt, vilket gör processorn beredd för framtiden. Eftersom jag har en tight budget och det är en speldator jag bygger så föll valet på 128Kb-versionen. Cache gör extremt lite i spel, och hundralappen man får över kan då användas till annat. Den boxade kylningen duger gott och väl, även fast fläkten inte är den tystaste. Ett gott råd är att skrapa loss den medföljande pastan, och sätta på lite egen Arctic Silver eller motsvarande. Vad är det då som imponerar mig så? Ptjah, vad sägs om SSE3 och AMD64 för 850kr? För att inte tala om hur den överklockar…

Överklockning
För att göra hårdvaran rättvisa måste man som sann datornörd även pilla lite extra i inställningarna. Efter en stunds experimenterande nådde jag som max 2,78Ghz! Detta vid 1,525V, vilket är på tok för mycket för min smak (speciellt med standardkylningen). Tyvärr lyckades jag inte få burken Prime95-stabil vid denna hastighet, vilket är ett krav för dagligt användande. Eftersom datorn skall levereras till min käre vän så kändes det inte som en god idé att leka med volten för mycket, så jag bestämde mig för att stanna vid 2,25Ghz. Vid den frekvensen låg även minnena på en standardvänlig hastighet på 204Mhz 2,5-3-3-8-1T. Högsta stabila hastighet uppnåddes vid ~2,6Ghz och 1,5V, vilket bevisar att det finns en hel del utrymme att ta av.

Benchmarks
Tyvärr hade jag extrem tidsbrist när jag byggde burken, därav hann jag inte testa och experimentera så mycket som jag ville. Men här kommer ett smakprov på vad man kan få ut av en dator för 5000kr.

Grafikkortet är inte överklockat

Over and out!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Precis som du sa oxå så är jag lika mycket imponerad, och ibland så undrar man varför slänger man så mycket pengar e.g, när man kan få för 1/4 dels pris en prestanda som heter duga. Vill även säga att det var bra jobbat och bra val av komponener. Det är helt klart prisvärt/prestanda.
Skulle även vilja säga till dig att eftersom du redan hade överklockat CPU som jag tycker är den lite svårare delen jämfört med Grafikkortet så skulle du e.g bara lagt in RivaTurner och bara klickat på knappen "Identifiera optimala frekvenser! så hade den själv hittat en rätt så bra överklockning av Grafikkortet i 3D läge och där hade din kompis tjänat rätt så bra i spel och 3DMark05 med poäng.
Det är aldrig försent att göra ifs, det är bara att slå en signal till han så kan han göra det själv. Det är synd att inte överklocka kortet när den möjligheten finns och är väldigt enkel. Jag gjorde så och ökade 3DMark05 score från 3660p till 4200p. Då höjde den automatisk från 500/1000 till 579/1160.
Sen nämnde du en bra sak oxå och det är att din kompis kan alltid uppgradera med ytterligare 512mb i ram och det kommer att få lite extra tryck i datorn, och en sak skulle han kunna göra och det är att byta kylningne på grafiikortet till en VF 700AlCu som kostar si så där 220kr. Beror på om ljdnivån är störande och hur andra komponenter låter. Jag själv stog inte ut med oljudet som den lilla fläkten skapade på mitt 6600Gt.

Annars grattis till fint bygge samt bra val av komponener och Sempron är väldigt prisvärt om man kollar vad för godis man får med.
Personligen så gillar såna här "Amatör" recentioner, roligast att läsa.

Permalänk
Medlem

Ojojoj! Det där paketet för 5300kr är ju helt ok. Bra recension i övrigt!

Permalänk
Medlem

DualCore fick med typ allt där ja!

Nice recension.

Visa signatur

Thermaltake Shark ~ DFI nF4-D ~ 3500+ Venice @ 2400Mhz [Temp Idle: 32 Full: 40] Tt Big Typhoon ~ 2048MB Corsair XMS 3200C2 (2x1024) [2.5 3 3 6] ~ XFX 7800GT 460/1068 ~ Hiper 580W ~ Seagate 250Gb

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna ta med ljudnivå? Vill veta hur pass högt den låter (Lillebror ska skaffa ny dator och hans låter som en raket gånger 5, han ville ha en tystare )

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klockren och mkt stilren recension! Vore som redan kanske sagt roligt att få se flera liknande "amatörrecensioner" här på sweclockers...

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk

Mycket proffesionell skriven recension. Vad var det egentligen som gjorde den här datorn så jäkla billig?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Geeks
SweClockers

1. Anledningen till att jag inte hann överklocka grafikkortet var att jag ville stabilitetstesta. Visst skulle jag kunnat dra in coolbits och kört rakt av, men killen som ska ha datorn är inte speciellt duktig på datorer och skulle något börja krångla så är det jag som får rycka ut.

2. Angående ljudnivån så är den helt acceptabel. Låter som vilken Dell som helst. Med lite extra slantar skulle man kunna göra datorn knäpptyst.

3. Vad det var som gjorde datorn så billig? Kolla budgeten. Den komponent som inte hade standardpris var grafikkortet, som jag tjänade ca 500kr på att ta som "demoex".

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Faktiskt fint paket för priset! Folk som köper Dell-datorer för 8-9000 kr får ju mycket sämre grejer än det där!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Men hmm, Frantic hade ju något paket för ca 6000 kr. Med 6600GT 128mb och 3000+ s939. Är inte det bra också?

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk

Jag byggde detta för 5500 kr (med frakt och postförskot)

Qtec\350 W
Asus p4v8x-x
P4 2,4 ghz
512 mb ram (men hade 1024 mb sedan innan)
His ICEQ 9800 pro
120 gb
Nec 3540 A (Dual layer)

Med tanke på det priset så är jag nöjd

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade nog prioriterat 1 gig ram framför gt, men det är ju en smaksak. En massa prestanda för pengarna iaf

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Tackar nu vet jag vad jag ska beställa till polaren.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Tackar för den fina recensionen, passar perfekt eftersom en vän har bett mig hjälpa honom att plocka ihop ett billigt system som man kan spela på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Trevlig och informativ recension.. bra jobbat .. 5/5

Permalänk

Du är en god vän

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ Hiper Type-R 580W Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Gainward GeForce 7800GT , Creative SB Audigy SE , MSI K8N NEO4-F

Permalänk

Fint! Synd att du inte hade tid med att testa något spel. Hur tror du den är i HL2 vid 800*600@allt på low? Lär den klara över 40fps konstant?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Fint! Synd att du inte hade tid med att testa något spel. Hur tror du den är i HL2 vid 800*600@allt på low? Lär den klara över 40fps konstant?

Ska absolut inte vara några problem alls. Du kan nog köra bra mycket högre än så. Vill du slippa FPS-drops så får du nog uppgradera till 1024MB minne istället, en femhundring till alltså.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ruggigt bra recension! uppskattas. Bevisar att det funkar vackert med budgetpaket då man kan klocka processorn hyggligt bra enligt va du visade
5/5 helt klart

Permalänk
Medlem

grymm recension, sånt är alltid extremt uppskattat av mig och säkerligen många fler!

Permalänk
Medlem

Perfa. Min kusin vill köpa ny dator. Föräldrarna vill inte lägga för mycket. Fast det blir ändå svårt att hålla nere priserna då en tft mus och tangentbord skall till.
Tack för resentionen. Den kommer nog ligga väl till hands.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Fint! Synd att du inte hade tid med att testa något spel. Hur tror du den är i HL2 vid 800*600@allt på low? Lär den klara över 40fps konstant?

Går troligtvis att köra 1024x768, allt på high, 2xAA och 4xAF och ändå få över 40 fps (med några få undantag).

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem

Trevlig recension. Stilrent och tydligt med mycket information. En fröjd för ögat, helt enkelt. Bra initiativ!

Permalänk
Medlem

Blev sugen... nån som har en begangnad i samma stil?
checka: http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=31611

Permalänk
Medlem

hade en sådan dator innan, fast annat moderkort chassi och hdd. datorn är mycket bättre som speldator än de dära "speldatorerna" från ONOFF med typ fx5200 och 256mb ram för samma pris som denna. Kunde lira bf2 men var lite smålaggigt i början och laddning av kartan men de e ju för det är 512mb ram.
de som frågar efter en dator för 5000kr borde titta i denna tråden.. bra och snygg recension tkr jag ! tummen upp

Permalänk
Medlem

nuförtiden kan man nog få mer än så för 5000.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det är ett tag sedan xphaze skapade tråden, men jag måste inflika att varken In-win eller Powerman är budget direkt tycker jag.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

hur lång tid tog det att fixa allt det där hoppas kompisen blir glad...

Visa signatur

I am Oskar the one and Only!!