Hur får man in filmer i Datorn från videokamera?

Permalänk
Medlem

Hur får man in filmer i Datorn från videokamera?

Hej!

Visste inte riktigt vart jag skulle posta, hoppas ingen blir fel om jag tog fel forum...

Jag och några kompisar spelade in massa filmer i sommras med en videokamera som använder sig av små små kasset band. Skulle jätte gärna vilja få in det i datorn och redigera dom å göra lite filmer etc. Någon som vet hur man gör?

tack på förhand

mvh

Permalänk
Medlem

pressar in banden i floppyn:D

nä seriöst dumpar via kabel till usb lr firewire det är dom vanligaste metoderna.
"kopplar upp kameran mot datorn"

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Som fraggel sa: Usb eller firewire är det vanligaste.. Dock tror jag att din kamera inte är digital alls utan bara spelar in på band.. Så den kan alltså in skicka videon direkt genom kablar till datorn.. Du får fixa nån typ av video In grejj till datorn och sen så spelar du in den vägen..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampster
Som fraggel sa: Usb eller firewire är det vanligaste.. Dock tror jag att din kamera inte är digital alls utan bara spelar in på band.. Så den kan alltså in skicka videon direkt genom kablar till datorn.. Du får fixa nån typ av video In grejj till datorn och sen så spelar du in den vägen..

Varför skulle det inte kunna vara en DV-kamera får jag fråga?

Permalänk
Medlem

Ännu en gång framför jag att USB inte är ett val ifall man bryr sig en gnutta om kvalitet. Kör på firewire. Man brukar dock bara få med en USB-kabel till kameran så man får köpa till en hos Expert, Siba eller dylik. De brukar inte kosta mer än 60-100kr.

"Små små band" är troligen miniDV band som är det absolut vanligaste.
MicroMW finns också vilket är ännu mindre än miniDV, men inte alls lika vanligt.

Permalänk
Medlem

www.netonnet.se .. har billiga FW-kablar.. antar att du har en stationär dator så tänk på o köpa 4-pin till 6-pin.. vad har du för kamera för övrigt? o använd win moviemaker (spela in från videoenhet(eller vad det står)) för att få in i datorn.. dvkvalité kräver många många många många GB så tänk på de om du vill ha fin kvalle

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubbb
Varför skulle det inte kunna vara en DV-kamera får jag fråga?

Jag tänkte att det kanske va en vanlig oldschool videokamera innan den digitala teknikens under..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampster
Jag tänkte att det kanske va en vanlig oldschool videokamera innan den digitala teknikens under..

men eftersom han skriver "små små kassetband" är det nog mini-dv
Själv använder jag den här kabeln köpt från clas ohlson:

Den kostar 99:- och fungerar utmärkt!
Artikelnummer är: 32-2959

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Är oerhör tacksam för era svar=)
Nu är det bara till att testa det också.

Ha en underbar dag alla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kniv-mannen
Ännu en gång framför jag att USB inte är ett val ifall man bryr sig en gnutta om kvalitet.

Kvalitén? Är det bild/ljudkvalité du talar om då och i så fall hur kan överföringsstandarden påverka den?

Permalänk
Medlem

De kan vara en fördel att ha ett program att koppla in dig till, så jag föredrar adobe premiere

Visa signatur

/ Alex The Great

Permalänk

har också funderat hur sjutton man för över från minidv till datorn, har kopplat usb:n och installerat sonys program som följer med men de funkar inte, måste man ha firewire?

God Jul!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nissinen
har också funderat hur sjutton man för över från minidv till datorn, har kopplat usb:n och installerat sonys program som följer med men de funkar inte, måste man ha firewire?

God Jul!

USB film överföring funkar bara på vissa kameror, annvänds vanligast att föra över bilder. Dessutom är det segt.
Bästa är att skaffa firewire kabel.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

God Jul!

Det blir bättre kavlité med firewire. Firewire är snabbare än USB (usb är snabbare i teorin men kommer aldrig upp i de utlovade hastigheterna). När man tar över film från DVkamera till dator trycker man på "Play" knappen och spelar upp filmen. Bilden skickas i realtid till datorn och man måste ha snabb överföring för att få så bra kvalité som möjligt.

Edit: Har man otur kan det bli frame drop om man använder USB

GOD JUL!

Permalänk

ahh ok så man trycker på play på filmkameran så förs det över till datorn? kanske e olika från modell till modell har en SONY DCR-HC40E, vore skönt om den förde över automatiskt om man kopplaade i firewire å tröck på play

Permalänk
Medlem

moviemaker sköter allt självt.. plugga in firewire o öppna mm --> fånga från enhet --> fånga automatiskt. så spolar den tillbaka bandet, startar bandet och börjar spela in till datorn. bara glada miner om man har utrymme för filmen

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem
Citat:

ahh ok så man trycker på play på filmkameran så förs det över till datorn? kanske e olika från modell till modell har en SONY DCR-HC40E, vore skönt om den förde över automatiskt om man kopplaade i firewire å tröck på play

Nja, riktigt så fungerar det ju inte. Du måste först ha ett videofångarprogram aka videoredigeringsprogram, som "spelar in" filmen från kameran till hårddisken. I dessa program kan du sedan styra kamerans uppspelningsfunktioner via datorn, när du har kameran inkopplad. Tips på sådana program är Adobe Premiere, Sony Vegas och Pinnacle Studio, det sist nämnda är smidigt för nybörjare.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm