Permalänk
Medlem

Såga till Aluminium bitar

Hej

Jag undrar hur man gör när man skall såga till aluminium, håller på med en htpc helt i alu och har fastnat lite då det är svårt att få bitarna perfekta. Någon som har tips på hur man kan göra. Det gäller främst en bottenplatta ca 430x300 mm och en kåpa som skall täcka överdelan samt de båda sidorna ca 450x300.

Senar ska ja ju även ha frma och bak sida i aluminium med det är ju ett senare problem.

Visa signatur

Permalänk

Jag brukar köra med dremel och diamant kapskiva när jag kapa allu, annars kan du ju ta en vinkelslip eller sticksåg.
Ska man göra stora saker brukar vinkelslipen vara guld, men är det små detaljer så är dremel att föredra.
finns en bra vinkelslip på biltema för typ 150 kr, har själv en sån och den har funkar bra til det mästa i metall väg.

Permalänk
Medlem

Brukar väl vara ide att smörja med tex T-röd när man ska kapa i alu om jag inte minns helt fel? och en dremel funkar säkert men det tar ganska lång tid och är ganska svårt att få rakt och fint..

Det bästa vore om du hittade någon som hade en maskin för att klippa plåt så skulle du få perfekta kanter snabbt och smidigt.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Sticksåg eller Bandsåg med fintandat blad är nog det bästa om man nu ska såga istället för att klippa plåten.

Permalänk
Medlem

T-röd är nästan ett måste om man ska kapa alu! Kyler mycket bra!

Visa signatur

programmers gets overlaid...

Permalänk
Medlem

t-röd är defenetivt inge måste .. däremot om man har bråttom så lär det vara ett plus .. skarpa blad och tid är det som krävs .. dock för att få ett fint smörjmedel till aluminiumen så visst t-röd är bra men fel att säga det är ett måste..

Permalänk
Medlem

Vinkelslipen och det går snabbt som f'n. ^^

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Vinkelslip tycker då jag helt klart, fast det förutsätter att du har tillgång till garage eller något hobbyutrymme där du inte stör någon alternativt väldigt tolleranta grannar..

Tänk på att inte stressa för mycket då det blir förbaskat varmt, sattsa på någon billig vinkelslip från ÖB eller liknande det går bra med dom även om kvalités märken som Dewalt t,ex är bra mycket trevligare att använda.. Ett annat plus är att aluminium som för dom flesta är bekant inte skapar gnistor som vanlig plåt exempelvis.

Kapskivor följer ibland med, om inte så be personalen ta fram lämpiga åt dig..

Vinkelslip är även utmärkt redskap för att skära ut plexiglas ( åtminståne tunnare ) för min del smälte inget och gissar blint att risken för att det spricker är minimal.

Permalänk
Medlem

Tack för snabb svar, prövad igår med sticksåg plus ett metallsågblad vilket fungerade bra. Dock tyckte jag att det var lite svårt att få det precis rakt. Kan inte tänka mig att det är lättare med vinkelslip eller har jag fel??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det borde vara lättare att styra rakt med vinkelslipen då den har mer yta i kontakt med materialet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Det borde vara lättare att styra rakt med vinkelslipen då den har mer yta i kontakt med materialet.

Är mycket lättare med vikelslip, sedan om det beror på att den har mer kontakt yta vet jag inte, men, men.. ^^

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk

eller gå till någon plåtis etc. så får de kapa till dem gratis eller för en mindre slant, tar inte många sekunder
de ha fina kapmaskiner, då får du garanterat raka och fina snitt
brukar va ganska lätta att ha å göra med

Permalänk

Jag brukar köpa alu skivorna efter mått här på den lokala plåtfirman. Det kostar inget extra och man får det ganska exakt då!

Så om du är noggrann så borde du beställa en skiva efter mått, det kostar kanske 40kr, skulle ha gjort det här iallafall!

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Medlem

Plåtsax

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

VANLIG BÅGFIL! Fugerar jätte bra.. sen filar du till det till det dära lilla perfekta..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

det finns ju alltid filen att ta till efter, oftast bäst att lämna en marginal och sedan slipa/putsa för bästa resultat

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX